Permalänk
Medlem

Routern knasar

Nu har jag frågat på irc och sökt här utan resultat..

Problem:
A) Jag kommer inte åt min router alls..
B) När jag kopplar in min sladd för internet till porten "internet" i routern så går det inte att surfa alls med någon dator ansluten till routern.
C) Om jag istället kopplar in min sladd för internet till en "vanlig" port på routern så kan alla anslutna till routern surfa MEN det går apsegt..

jag vet inte hur jag skall göra för att få det att fungera.. hade varit skönt att båda den stationära och laptopen hade internetanslutning

Permalänk
Medlem

Du har såklart låtit modemet varit avstängt någon halvtimme innan du kopplar in det på routern?

Permalänk
Medlem

Det fungerade tyvär inte, stor på min nätverksicon i trayen ngt i stil med att jag har reducerad uppkoppling eller kanske ingen åtkomst alls till internet. Sedan när man kollar detaljer så säger den att jag inte har kunnat blivit tilldelad ngt IP :/

Permalänk
Medlem

Berätta lite om märke och modell så kanske det finns någon som vet hur man resettar routern till fabriksinställningarna.
Du kan även kolla själv på tillverkarens hemsida efter manual i ämnet, och kanske i den manual som följde med vid köpet.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Det är en NetGear RP614V2.
Har redan kikat i manualer..

Permalänk
Medlem

På det hela taget verkar det som om antingen routern är trasig eller att du har stängt av DHCP. Jag föreslår att du trycker på resetknappen i 15 sekunder och startar om routern helt.
OBS!
Glöm inte att:
ipconfig /release
ipconfig /renew
efter fabriksresetten

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

alltså nu helt plötsligt gick det att reseta routern och jag har access till den o allt... men det går inte att få igång internetanslutning till datorerna som är kopplade till den.. har rätt inställningar överallt

Permalänk
Medlem

Får datorerna någon IP-adress från routern då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Jah
Får datorerna någon IP-adress från routern då?

Troligen inte.
Till trådskaparen.
Ifall du får tilldelad DHCP och ändå inte ditt internet funkar så är det ju din Internetlevarantör som det är fel med.

Permalänk
Medlem

Mjo, för det har ju funkat innan med ett annat modem och abonemang med samma ISP.. det här är ett sådant här modem med "inbyggd router"(?)..

Permalänk
Medlem

Nix RP614V2 är ingen router med inbyggt modem. Vad heter ditt modem och hur har du kopplat ihop prylarna?
Vad har du fått för IP-adress på datorerna. Kolla i routerns status efter hur internetkopplingen mår. OBS! Den externa adressen skriver du inte in här. Vad du däremot kan skriva är om den externa adressen är en 192.168.x.y, då har du en NAT:ande router utanför din 614 oxo.

Visa signatur

/ Assar