Permalänk

Hackad!

För nån månad sedan så blev min server hackad (win xp).

Jag brukar köra remote desktop när jag ska administrera (ftp, DC etc) och fick till min förskräckelse en dag se att både brandvägg och antivirus låg nere plus att ftpkontona var borta och ersatta med ett annat som var "aktivt" med alla rättigheter.

Fråga: Det kan ju vara nån som planterat in program som sniffar vad man skriver (tar lösenord osv) och det är ju inte så kul.
Finns det program som kan sniffa reda på om hackern planterat program på datorn?

Permalänk
Medlem

Allt kan ju vara möjligt ifall de redan har ändrat i ditt system, kolla på internet efter information på typ "rootkits"

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk

Attans!

Jag laddade ner rootkitrevealer och fick på en dator inom nätverket (INTE den som blev attackerad utan den jag s.a.s "använder")

HKLM\SYSTEM\ControlSet001\Services\d347prt\Cfg\0Jf40 2005-09-05 17:53 0 bytes Hidden from Windows API.

Vad säger detta, nån som vet?

Permalänk
Medlem

fick samma jag.... verkar vara daemon tools den reagerar på d347prt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vore jag dig så skulle jag formatera om windows-partitionen och installera om allt! Har du en gång blivit hackad så har du ingen aning om vad som gjorts på din dator. Sedan skulle jag fundera över vad som kanske gick snett förra gången, har du uppdaterat all programvara kontinuerligt, varit oförsiktig och loggat in från offentliga datorer... ? Sedan skulle jag ge alla ftp-anv nya anv/lösenord och jag skulle även byta ut de lösenord jag själv använder till e-post m.m. Räkna helt enkelt med att hackaren vet ALLT.

Permalänk
Medlem

personligen skulle jag sluta använda IIS för det första, och skaffa raiden ftpd, iirc har den aldrig blivit hackad :o.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Internet Information Service. En tjänst av Microsoft. Finns på CD skiva som du köper i affären

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
IIS???

Internet Information Service, inbyggt i Windows.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalen
Internet Information Service, inbyggt i Windows.

Nej det är inte alls inbyggt i windows, det är en extra tjänst som finns på XP skivan.
Tror den finns på 2000 me.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Nej det är inte alls inbyggt i windows, det är en extra tjänst som finns på XP skivan.
Tror den finns på 2000 me.

Vilka program anser du vara innbyggda/integrerade med Windows då?

Jag menar, allting är ju program, som går att ta bort.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Vilka program anser du vara innbyggda/integrerade med Windows då?

Jag menar, allting är ju program, som går att ta bort.

Dem som är inbyggda/integrerade anser jag vara dem som alltid finns vid ett nyinstallerat windows.
Sen att det finns s.k extra tjänster som man kan installera är ju en annan sak.
Där tycker jag IIS hör in.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Dem som är inbyggda/integrerade anser jag vara dem som alltid finns vid ett nyinstallerat windows.
Sen att det finns s.k extra tjänster som man kan installera är ju en annan sak.
Där tycker jag IIS hör in.

Kan du ge några exempel på program då?
Paint är inte inbyggt, inte kalkylatorn eller anteckningar heller dÅ?

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_Power
Kan du ge några exempel på program då?
Paint är inte inbyggt, inte kalkylatorn eller anteckningar heller dÅ?

paint är inbyggt, kalkylatorn o anteckningar med?
Det finns ju där utan att du behöver göra något.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
paint är inbyggt, kalkylatorn o anteckningar med?
Det finns ju där utan att du behöver göra något.

Men det går att ta bort dem lätt som en plätt vid installation.
Skulle säga att de var extra tjänster som följer med vid installation

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

När under en installation av windows har du möjligheten att ta bort Paint osv?
Att du kan göra det när du väl installerat windows är en annan sak.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
När under en installation av windows har du möjligheten att ta bort Paint osv?
Att du kan göra det när du väl installerat windows är en annan sak.

När du väljer vilka komponenter du vill använda. Ungefär på samma ställe som du aktiverar IIS.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

O_o Det har jag då aldrig sett att man får göra, varken med Windows 2000, XP eller 2003.
Win98 dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_Power
När du väljer vilka komponenter du vill använda. Ungefär på samma ställe som du aktiverar IIS.

Ja men paint är alltid där original. Sen kan du ta bort om du vill, men IIS finns inte där vid start. Utan den komponenten får installera efter hand.
Sen snackar i om en installation via cd-boot

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Ja men paint är alltid där original. Sen kan du ta bort om du vill, men IIS finns inte där vid start. Utan den komponenten får installera efter hand.
Sen snackar i om en installation via cd-boot

Om man gör en unattended-cd-boot då? Som väljer Paint och väljer bort IIS?

Eller du kanske bara syftar på NTOSKRNL.EXE?

Edit: Nu är jag off-topic och svammlar. Nu lägger jag ner.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Endast det jag syftar pa. Tycker vi lagger nu ja.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

I professional är väl IIS installerad ifrån början? Eller bara jag som blivit lurad av att man kan välja att ta bort det med nLite?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
I professional är väl IIS installerad ifrån början? Eller bara jag som blivit lurad av att man kan välja att ta bort det med nLite?

Jag har i alla fall alltid behövt installera IIS från cd:n när jag velat ha det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
I professional är väl IIS installerad ifrån början? Eller bara jag som blivit lurad av att man kan välja att ta bort det med nLite?

nej IIS är inte förvalt i XP möjligtvis i 2003/2000 Server

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
nej IIS är inte förvalt i XP möjligtvis i 2003/2000 Server

Inte ens där. Men allting som går att lägga till och ta bort under Lägg till/Ta bort i kontrollpanelen räknar jag som integrerat i Windows.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Inte ens där. Men allting som går att lägga till och ta bort under Lägg till/Ta bort i kontrollpanelen räknar jag som integrerat i Windows.

japp håller med

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.