Internet - Segt som bara den

Permalänk
Medlem

Internet - Segt som bara den

Hejsan.

Nyligen så formaterade jag hårddisken och slängde in en ny fräsch version av Windows. Nu har jag installerat allt (Program, Spel, Säkerhetsuppdateringar etc) och endast ett problem återstår.

Mitt FireFox beter sig underligt, för det första så är det extremt segt. Ja, ofta reagerar programmet inte ens när man trycker på Gå Till (alternativt ENTER). Om programmet reagerar så tar det en oerhörd tid innan man börjar komma in på sidan.

Om man sedan kommer in på sidan så är det dock bara själva överdelen på sidan man ser, detta är lite svårt att förklara men tänk er att ni laddar ner en stor bild. Då ser man den ofta växa uppifrån och ner, ungefär så blir det med sidorna i FireFox men efter att själva överdelen är laddad så slutar den arbeta.

Samma problem gäller Internet Explorer, så förmodligen är detta problemet inte relaterat till FireFox.

Jag täntke först att det var en oerhörd massa spyware på datorn som segade ner nätet (8 Mbit ner 0.8 Mbit upp) men efter en scan med SpyBot samt Ad-Aware så märker jag ingen skillnad.

Några idéer ?.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla dina processer. Är det några som suger kraft eller verkar skumma? Inga firewalls som kan blocka på nåt sätt (Windows inbyggda)? Funkar allt annat med nätverket/Internet bra (FTP, filkopiering i Windowsnätverket etc.), eller är det kanske något galet med ditt NIC (nätverkskort)?

BTW är din signatur på fyra rader, fast max tillåtet är tre! Läs §6.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Kolla dina processer. Är det några som suger kraft eller verkar skumma? Inga firewalls som kan blocka på nåt sätt (Windows inbyggda)? Funkar allt annat med nätverket/Internet bra (FTP, filkopiering i Windowsnätverket etc.), eller är det kanske något galet med ditt NIC (nätverkskort)?

BTW är din signatur på fyra rader, fast max tillåtet är tre! Läs §6.

Det enda som jag kan tänka på är brandväggen, jag har avvaktat med att skaffa en ny då min förra (SyGate-FireWall) inte var riktigt vad jag önskade. Nu har jag dock laddat ner en trial-version på brandväggen i din signatur, ska installera och se om det blir bättre.

Du får gärna säga vilken rad det är som blir dubbel, jag pallar inte byta upplösning ...

Tack så mycket!, jag återkommer med svar.

EDIT: Tyvärr så märket jag ingen skillnad, något som är skumt är om jag vill ladda hem en fil från nätet så startar nerladdning aldrig. Browsern liksom reagerar inte när man klickar på download-länken. (t.ex www.minsida.se/minfil.exe).

Idéer ?.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols
Det enda som jag kan tänka på är brandväggen, jag har avvaktat med att skaffa en ny då min förra (SyGate-FireWall) inte var riktigt vad jag önskade. Nu har jag dock laddat ner en trial-version på brandväggen i din signatur, ska installera och se om det blir bättre.

Du får gärna säga vilken rad det är som blir dubbel, jag pallar inte byta upplösning ...

Tack så mycket!, jag återkommer med svar.

EDIT: Tyvärr så märket jag ingen skillnad, något som är skumt är om jag vill ladda hem en fil från nätet så startar nerladdning aldrig. Browsern liksom reagerar inte när man klickar på download-länken. (t.ex www.minsida.se/minfil.exe).

Idéer ?.

Rad två, eller mer exakt "ADSL .:." hamnar på en egen rad.

Jag har inga fler idéer förutom de jag redan nämnt, tyvärr. Ska se om jag kan komma på fler senare.

Permalänk
Medlem

Jag har löst problemet, tydligen så var det något med OutPost FireWall eller Kaspersky Anti-Virus 2006 BETA som gjorde att FireFox (och IE) inte ville jobba på rätt sätt.

Nu har jag bytt tillbaka till min gamla kombination (ESET Nod32 samt SyGate Personal FireWall Standard Edition) och nu går allt som smör igen.

Tack för all hjälp! // Janols

Ps. Är signaturen fortfarande för lång ? (tog bort några tecken) Ds.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols
Jag har löst problemet, tydligen så var det något med OutPost FireWall eller Kaspersky Anti-Virus 2006 BETA som gjorde att FireFox (och IE) inte ville jobba på rätt sätt.

Nu har jag bytt tillbaka till min gamla kombination (ESET Nod32 samt SyGate Personal FireWall Standard Edition) och nu går allt som smör igen.

Tack för all hjälp! // Janols

Ps. Är signaturen fortfarande för lång ? (tog bort några tecken) Ds.

Härligt att det fixade sig!

Jo, "ADSL .:." står fortfarande på en egen rad. Slänger du upp sista raden i slutet av andra raden får allt nog plats.

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag kortat ner raden med typ 25-30 tecken ...

Tack så mycket för hjälpen Kanel!.

Mvh // Janols.