"Vattenkylning Mk 3" osv, feedbacktråd till motsvarande projektlogg

Permalänk
Medlem

"Vattenkylning Mk 3" osv, feedbacktråd till motsvarande projektlogg

För detaljer se projektloggen: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48593...

Kortfattat är det mitt senaste kylnings/moddprojekt. Försöker som vanligt tänka i lite okonventionella banor.

Kommentarer/feedback motsv?

Permalänk
Inaktiv

hehe vatten kylning e fint!!! mkt bilder bara.. så blir man alltid nöjd

Permalänk
Medlem

Snyyyyggt:)

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Medlem

najs.. ska bli kul o läsa..

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Så var vattenkylningen på plats då. Ligger alltså ordentligt före i tidsplanen, prylarna kom från USA bra mycket fortare än jag räknat med.

Får väl se hur mycket man orkar/hinner innan man börjar tänka "äh, det där med kabeldragning kan vänta".

Man tackar för den positiva feedbacken, sådant är alltid kul.

Jag har för övrigt redan börjat snegla på filservern (som låter rätt mycket och dessutom går alldeles för varm för att jag ska vara glad), vattenkylning av en gammal PII plus tillhörande hårddiskar kanske skulle vara ett kul projekt.. Frågan är bara var man får tag på ett passande vattenblock..?

Permalänk
Discokungen

Diametern på slangarna? Ser enorma ut! Har 10mm och de är hyfsat smala

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Diametern på slangarna? Ser enorma ut! Har 10mm och de är hyfsat smala

Slangen från tanken till pumpen är ½" (12,7 mm) ID.
Övriga slangar är 3/8" (9 mm) ID.

Slangarna är ganska tjockväggiga, uppåt 4-5 mm ögonmåttsmässigt. Det är nog därför de ser så feta ut.

Permalänk
Medlem

Mmm, Lian Li och vattenkylning, betyder bara en sak - mer bilder!

Permalänk
Medlem

Mycket bra

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

Har precis installerat en vit CCFL. Det ser faktiskt inte helt dumt ut, har inte sett många med vit belysning av datorn. Klart underskattat är det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli bra.
Ang vattenblock till P2 så är det ju bara att göra, man behöver inga dyra verktyg till det, det behöver ju inte precis vara ett cnc-fräst mikrokanalsblock. Borra eller såga går fint och löda ihop det med vanligt mjuklod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Ser ut att bli bra.
Ang vattenblock till P2 så är det ju bara att göra, man behöver inga dyra verktyg till det, det behöver ju inte precis vara ett cnc-fräst mikrokanalsblock. Borra eller såga går fint och löda ihop det med vanligt mjuklod.

Jag kan ju alltid prova. Det får bli ett senare projekt, har en server till på gång som ska förses med vattenkylning. I det fallet rör det sig till 90% om prylar som "blivit över".

Edit: Kanske tom den gamla klassikern korsborrat block kan fungera till P2, måste bara fixa en pelarborr först.

Permalänk
Medlem

Ja det duger och blir över, du kan tom göra som bladerunner körde på hans nätagg förut innan han fixade en billig fräs, ett kopparblock med kanalen utsågad och två tunnar kopparplåtar pålödda på vardera sida. http://www.zfz.com/projects.asp?request=liquidenermax550w&pag... Behövs inte mer, P2or går trottsallt att kyla passiva med flänsar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Ja det duger och blir över, du kan tom göra som bladerunner körde på hans nätagg förut innan han fixade en billig fräs, ett kopparblock med kanalen utsågad och två tunnar kopparplåtar pålödda på vardera sida. http://www.zfz.com/projects.asp?request=liquidenermax550w&pag... Behövs inte mer, P2or går trottsallt att kyla passiva med flänsar.

Får nog bli ett korsborrat block i så fall, det enda jag har som skulle kunna användas till hårdlödning är en gaslödpenna med tillhörande 1300°C brännare. Korsborrat block blir äkta oldschool-vattenkylning.

Den burken är en IBM Aptiva miditower, ganska snyggt svart chassi som jag definitivt inte tänker såga i , åtminstone inte så det syns. Processorkylningen består just nu av en fet kylfläns på processorn och en 92 mm fläkt på baksidan som suger in luft. En plastbit riktar luften mot processorn.

Måste dessutom konstruera hårddiskhållare med vattenkanaler, som klarar åtminstone 6 diskar (för framtida utbyggnadspotential, har bara 2 lagringsdiskar än så länge). Funderar på att helt enkelt ta 1-2 mm tjocka kopparplåtar borrade för diskarnas infästningshål. På dessa bultar man fast enklare block som vattnet leds genom. Systemdisken är en gammal 20 GB, den kan lika gärna få luftkylas.

Då så, då har man ytterligare ett projekt att fila på. Är nu uppe i 3 nya projekt som kommer att dyka upp här på forumet i takt med att de blir verklighet.