Permalänk
Medlem

Albatron Mars PX915P/G pro

Jag undrar om det finns något sätt att kolla om ens moderkort klarar av processorer med 64bittar. För tillfället har jag en vanlig P4 3.2 GHz 775 socket CPU på ett Albatron Mars PX915P/G pro moderkort. CPU:n är klockad till 3.44 GHz.

När jag i programmet SISOFT Sandra Lite kollar på Mainboard Information får jag fram att det under "Chipset 1" på "Width" står 64-bits. Jag är bara nyfiken på om detta innebär att jag kan uppgradera till en 64 bittars CPU eller om jag måste installera ett nytt moderkort för detta.

Hoppas att någon här kan hjälpa mig med detta dilema

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Moderkortet har inget att göra med det, alla moderkort som klarar vanliga P4'or klarar dom med EM64T.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Vilket då innebär att jag bara behöver uppdatera BIOS. Tackar, checkade Albatrons hemsida nyss och hittade en uppdatering för det. Kanske var denna post onödig då men tack ändå

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro