USB 2.0 drivrutiner vill inte fungera med WinXP

Permalänk
Medlem

USB 2.0 drivrutiner vill inte fungera med WinXP

Jag har ett stort problem. Det är såhär att jag har ett USB2.0 PCI-kort som jag köpte för ett tag sedan. Mitt problem är att det inte vill fungera som HI-Speed USB. Alltså vill den inte köra i USB 2.0 hastighet, utan kör i USB1.1 hastighet.

Jag har laddat ner senaste drivrutinerna till kortet, som använder sig av NEC-chipset, men det fungerar fortfarande inte. Under enhetshanteraren har jag bytt till NEC USB 2.0 och det ska enligt enhetshanteraren fungera korrekt. Problemet är att det fungerar fortfarande som USB1.1.

Jag gjorde en sökning med google och fick upp denna sida:
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/networking/learnmore...
Enligt MS ska det lösas med SP1 och uppått. Jag har SP2 och det vill fortfarande inte fungera. Windows update har inte drivrutinerna för nedladdning, vilket gör det ännu svårare.

Jag testade även att testa USB 2.0 kortet med linux (Ubuntu LiveCD) och där fungerade USB 2.0 utan problem.

Vad kan jag göra för att fixa problemet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gor_kar
http://www.usbman.com/

Kanske finns något

Tack för länken, men tyvärr hittade jag jag inte svaret där.

Jag fattar inte varför det inte fungerar, då windows känner av att det är USB 2.0 och att drivrutinerna är rätt. =/

edit: Har upptäckt en sak.
Jag testade att föra över data från ipoden till min datorn, och då gick det i 9.3MB/S!
Men fortfarande går det segt från datorn till ipoden.

Alltså:
iPod -> datorn = USB 2.0
datorn -> iPod = USB 1.1

Skumt problem. =/

Permalänk
Medlem

Kan ju vara naturligt att det går långsammare att skriva till iPodden iom att hårddisken där i inte är den kvickaste.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Har samma problem, står på moderkortet att den ska ha USB 2.0 och så ska mitt chassi ha USB 2.0. Men kopplar man i står de att hårdvaran är kopplad till en "non-highspeed USB Hub", så går de mycket segare att föra över filer än min brorsas dator jag testa på som har USB 2.0
Gjorde som de som stog i moderk korts instruktionsboke funka fortfarande inte...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem allt identifierades rätt men fick ett meddelande om "det här skulle gå mycket bättre om du fixade till high speed" (typ), bytte till rätt läge i moderkortet bara så fungerade det.
/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T