Minnen till moderkort som stödjer 3200?

Permalänk
Avstängd

Minnen till moderkort som stödjer 3200?

Asså till vilka moderkort kan man köra pc3500 pc 3700 pc 4000 osv..

Sorry newb fråga men kan man köra det på ett moderkort som stödjer pc3200??? det är ju vanliga ddr minnen...

Vad vet jag är bara nyfiken sugen på nya ownage minnen

Sitter med ett msi k8 neo2 ftr....nf3

tacksam för svar...

Permalänk

Du lär knappast behöva mer än ett par riktigt snuskdyra pc3200 med apbra timings, så det är nog lugnt.

Visa signatur

Your days are numbered, puny human race,I am conquering you with blasphemy,Religious foolishness,enslavement of the weak
I am your saviour the blasphemer

Permalänk
Medlem

Jag har inte så bra koll på Intel-sidan, men när det gäller AMD så är det PC3200 som är högsta hastigheten som stöds. Du kan dock överklocka FSB och då ha snabbare minnen för att vara säker på att de kan hänga med, eller köra dina minnen snabbare än FSB.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Avstängd

Jaha såg att en kille körde med Corsair TWINX1024-4400C25 DDR-DIMM 1024M Kit w/two matched CMX512-4400 CL2.5 DIMM

Recensent: Hoffa

Ett måste om du har en A64 Winchester CPU. Jag överklockar min 3000+ (luftkyld) till 2.4GHz med dessa minnen i 267MHz med mycket bra latenser. Bättre att lägga pengar på dessa minnen och överklocka än en "snabb" (och dyr) CPU.

Är vad kille nskriver så det måste ju gå o köpa såna minnen i stället för pc3200 minnen???

Permalänk
Hedersmedlem

Den snabbaste standard som finns på DDR-minnen är PC3200. Omöjligt för moderkort att officiellt stödja något snabbare, då detta inte finns.

DDR-minnen som kallas för PC3700, PC4000 osv är minnen som enligt tillverkaren ska klara högre hastigheter än 200 MHz (DDR400), men PC3700 osv är bara ett namn och inte en fastställd standard som PC3200.

ALLA moderkort som klarar DDR-minnen klarar av PC3700 och liknande (brasklapp: säkert med några få undantag), och de moderkort som klarar överklockning kan säkert även köra minnena i den hastighet som de enligt tillverkaren ska klara av.

PC3700, PC4000 och allt vad de heter kan vara intressanta ifall man planerar att överklocka, för att undvika att minnena håller en tillbaka, vilket kan ske om man bara använder ett par standard PC3200.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Jo det är sant.. jag är trött på att mina pc3200 minnen håller mej tillbaka

BLUE SCREEN SUX.... har hållt på med klockning ganska länge och klockat med p4a och p4a klarar 600mhz utan problem medans amd64 är så kinkiga så fort man kommer över 300mhz...

Liksom man vill ju kunna klocka minst 500mhz men så fort jag kommer över 330mhz/2530 blue screen så fort man kör ett spel lr 3dmark...
Därför frågar jag om råd till minnen osv... tänkte på twinmos twister pro pc3200... dom verkar schyssta och håller bra prestanda..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smocken
Jo det är sant.. jag är trött på att mina pc3200 minnen håller mej tillbaka

BLUE SCREEN SUX.... har hållt på med klockning ganska länge och klockat med p4a och p4a klarar 600mhz utan problem medans amd64 är så kinkiga så fort man kommer över 300mhz...

Liksom man vill ju kunna klocka minst 500mhz men så fort jag kommer över 330mhz/2530 blue screen så fort man kör ett spel lr 3dmark...
Därför frågar jag om råd till minnen osv... tänkte på twinmos twister pro pc3200... dom verkar schyssta och håller bra prestanda..

Jag överklockar min A64 en bit och det funkar bra trots att jag har två halvsunkiga TwinMOS 1024 MB CL3-stickor (som iofs klarar CL2.5 utan problem).

Jag kör 10x240 med minnet på 200 MHz, inte synkat med andra ord. Ett sätt ifall man inte har minnen som orkar följa med HTTn. Då kör jag även mycket lugnt; standard spänning på både CPU och minne, så att +300 MHz på en A64 skulle vara svårt kan jag inte hålla med om.

Överklockning mäts i procent och inte i MHz btw.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Jag har en amd3200/64...

Men tycker amd's klock suger visst amd är en bra cpu vissa säger bättre än p4a men p4a's klocknings egenskaper är ju otroliga många klockar över 1000mhz med luft har ej sett många amd prollar över 3ghz klockade...

Dom kör runt 2.5 2.6 ghz... ganska dåligt...
Men men kan förstå att amd'sfx 55 äger p4 där är prollen tokvass men resten under det är halvdant i mina ögon... har haft både p4 och amd.. märker typ ingen skillnad ...

Men men...

Permalänk
Hedersmedlem

Åter igen så mäts överklockning i procent och inte i MHz.

En A64 3000+ som klockas till 2.6 GHz är överklockad knappt 45% vilket måste anses vara hyfsat. 1000 MHz överklockning på en P4 behöver inte innebära speciellt mycket med tanke på att klockfrekvensen från början oftast är >3 GHz.

Både Intel och AMD har genom åren haft sina "överklockningsprocessorer", men vad som är intressant imho är prestanda i förhållande till pris (sen lite annat oxå som effektförbrukning t.ex.). Att en processor går att överklocka som tusan behöver inte betyda att den är bra. Ta Celeron 2 GHz t.ex. som klarar över 3 GHz utan större problem, en imponerande +50% överklockning. Synd bara att den presterar uselt iaf.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

AMD är mer effektiv per klockcyckle därför har de så "låg" frekvens. Se på procentuell överklockning så är en Winchester 3000+ @ 2.5Ghz inte någon dålig överklockning, det är 38% överklockning. En 2.6Ghz P4 @ 3.6Ghz är även det 38% överklockning.

EDIT: DOH! Vicotnik u bastard!

Visa signatur

I Malmfälten säger sig flera karlar och kvinnor vara födda i en gruvgång, vaggade i en dynamitlåda och deras första skallra bestod av en snusdosa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smocken
Jo det är sant.. jag är trött på att mina pc3200 minnen håller mej tillbaka

BLUE SCREEN SUX.... har hållt på med klockning ganska länge och klockat med p4a och p4a klarar 600mhz utan problem medans amd64 är så kinkiga så fort man kommer över 300mhz...

Liksom man vill ju kunna klocka minst 500mhz men så fort jag kommer över 330mhz/2530 blue screen så fort man kör ett spel lr 3dmark...
Därför frågar jag om råd till minnen osv... tänkte på twinmos twister pro pc3200... dom verkar schyssta och håller bra prestanda..

smocken, du kan ju alltid sätt minnerna på en divider, typ 5:4, och på så sätt komma högre på fsb.
Ett ex.. ställer du fsb till 250 så kommer minnerna att köras i orginahastighet, 400MHz.
Vill du vara säker på att minnerna ska klara en hög fsb 1:1 så rekomenderas pc3700 eller pc4000 minnen.

Btw: Vicotnik äger.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd

Tack spill... det svaret jag var ute efter hehe....

Ok sorry vic PROCENT DÅ och ej mhz... tack för den infon =).. sorry my bad didint know..

Man vet mycket men ej allt...
Frågar man inte så lär man sej aldrig lr hur?