Förslag på kylning till Mini-itx 1.2 Ghz

Permalänk
Medlem

Förslag på kylning till Mini-itx 1.2 Ghz

Hallå gubbar, köpte ett mini itx moderkort för några dagar sedan. Och ska med hjälp av det bygga en HTPC/webserver. Och jag har funderat en del på kylningen, eftersom att 40mm fläkten låter lite. Har såklart funderat ganska mycket på passiv kylning. Självklart har mina tankar vandrat iväg till denna underbara kylare:

http://www.zalmanusa.com/upload/product/zm80d_hp_c_p.jpg

Som jag tror kommer klara av att kyla processorn. Jag har dessutom ganska gott med luftflöde.
Enda problemet är att jag inte tror att kylaren samt rören kommer få plats i min planerade låda.
Jag har kollat med fästen på moderkortet och på kylaren, det ska inte vara några problem.

Ja, vad tror ni? jag har bestämmt för mig att någon har satt på en sådan kylare på ett liknande moderkort. Vill ha förslag hur ni tror den kan sitta, alla förslag är intressanta!

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Det är alltså kylning till grafikkortet du är ute efter? (Annars har du nog länkat fel bild)
Jag har själv en sån och kan säga att den är rätt stor. Den var större än vad jag trodde den skulle vara iaf och jag kan tänka mig att den inte kommer passa om inte lådan är ganska stor.

Jag funderar också på bygga en HTPC men jag kommer då köpa ett moderkort med onboard VGA. Men du har ju redan köpt ett mobo så det hjälper ju inte dig. Men jag skulle i så fall limma/skruva på en CPU fläns med 80 mm fläkt på 5 eller 7V.

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk

jag hr nog sett den kylningen på mini-itx. Har fö mig att det fanns en byggbeskrivning också!

Annars så är ju vatten en ide, kan nog också bygas så gott som passivt!

Permalänk
Medlem

snq: Nej jag menade att jag skulle använda den kylaren till VIA processorn. Eftersom att de är typ samma monteringshål. Jag har onboard vga. Jag har en liknande zalman kylare i min stationära, så jag vet ungefär hur stora de är.

StålLången: Var såg du den nånstans?

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Funderar på samma sak, har satt på en varvtalregulator till standardfläkten (1GHz btw) vilket funkar vid filmuppspelning och webhosting, men när jag ska kopiera stora mängder filer elelr starta en spelserver blir den lite i varmaste laget.

Har några fina flänsar med fläkt för 80mm... men hur får man fast en sån? den nuvarande flänsen är ju nitad med två plastpluppar...

Någon som har en bra lösning? ljudet är ju det viktigaste!

Visa signatur

//danne

Permalänk

En 80mm på väldigt lågt varv räcker nog. Om det går in. Då kan du passa på (om det går) att lägga lite över både cpu och nb.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Swiftec MCX-159 som overclockers.se säljer som nordbryggekylare passar nog utmärkt.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
snq: Nej jag menade att jag skulle använda den kylaren till VIA processorn. Eftersom att de är typ samma monteringshål. Jag har onboard vga. Jag har en liknande zalman kylare i min stationära, så jag vet ungefär hur stora de är.

StålLången: Var såg du den nånstans?

ett problem är att hålen är inverterade eller vad vi ska säga, de sitter åt fel håll.
har själv funderat över ny kylning då den där 40 mm låter något otroligt och eftersom flänsen är så liten är det svårt att få det funka bra med en större fläkt.

Permalänk
Medlem

tror ni man kan böja dom rören i en zalman kylare? alltså en sådan för grafikkortet.
Att kapa dom går väl inte, eftersom att de inte är genomgående metall

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

http://www.epiacenter.de/modules.php?name=Content&pa=showpage...
På tyska men med bra bilder. Lägg gärna upp lite bilder om du får till det, blev lite sugen själv. Har en sån kylare och ett M1000 liggande. Ser ut att bli lite tajt med minnesslotten – värt att tänka på

Permalänk
Medlem

nartub: du är dagens hjälte, helt underbart. Jag åter kommer med bilder, kommer bygga lådan i veckan.. samt kylningen. men dekommer i en ny tråd.
återigen. Tack

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Avstängd

annasr har jag sätt att många använt denna för att passivt kyla C3 prollar..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe, det här ger ju en en massa idéer... Man blir sugen på att testa bara för sakens skull...

Vad ska man göra av alla datorer...?
Man kan ju iofs sälja sen, men det är ju inget kul när man fått till en helt passivt kyld dator.
Tål att tänkas på.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Inte ska man sälja sina datorer, alltid kommer man på någonting man kan använda dom till
2 timmar tills jag ska köpa kylaren. Och jag kommer troligvis lägga upp bilderna i en ny tråd där jag har typ någon form av projektlogg. Ska in och köpa aluminium på måndag.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Iofs sant. Gav 136:- för en på db.com som jag ska hämta så fort den kommer till utlämningsstället. Skulle egentligen sitta i min Shuttle på grafikkoretet, men nu tvekar man allt lite...
Kollade just och jag tog nog en av de sista då de bara har den nyare blå kylaren kvar.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Avstängd

tänk om det var lika lätt att kyla en AMD eller P4 mobile... Personligen tycker jag C3 rpollen är alldeles för klen för HTPC-anvädning. Jag hade en M10000-nemiaha, vissa xvids i högre bitrate hackade och det gick aboslut inte att köra ffdshow filters. Det gick knappt äns att köra fullscreen Mp3 visualizations...

Frågan är vad som krävs för att köra en AMD XP eller AMD64 passivt?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
tänk om det var lika lätt att kyla en AMD eller P4 mobile... Personligen tycker jag C3 rpollen är alldeles för klen för HTPC-anvädning. Jag hade en M10000-nemiaha, vissa xvids i högre bitrate hackade och det gick aboslut inte att köra ffdshow filters. Det gick knappt äns att köra fullscreen Mp3 visualizations...

Frågan är vad som krävs för att köra en AMD XP eller AMD64 passivt?

Köp typ en 2400+ M 35W, den borde inte vara några problem att kyla pasivt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Har satt på kylflänsen på processorn precis som den där tyska killen gjorde, och allting har gått fint. Men det verkar som att de är dålig kontakt mellan flänsarna och klumpen som sitter på processorn. Alltså att antingen röret leder dåligt eller att jag har för mycket/lite kylpasta. Har använt arctic cooling dessutom. När jag kollar i bios ligger processorn på 60-70 grader.
Flänsarna är ungefär rumstemeratur, röret är lite varmare, endast någon grad. Och delen mot processorn är kanske 35-40 grader, knappt det. Man kan ju hoppas på att temp mätaren visar fel Vad tycker ni jag ska börja testa, ta av allt sätta ny pasta på prollen eller?
Jag tänkte också på det om man skulle kunna klocka ner processorn, går det att göra det med dom? C3 prollarna..
Lägger upp en av bilderna iaf

Dåligt ljus på baksidan. Nae framsidan blir det

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Avstängd

har precis för mig att jag hört att via's mini-itx mobo har välldigt dålig tempgivare = inte lita på värdena i bios

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har nog rätt i det cybervillian.. Jag bootade iaf till windows nu. och i speedfan ligger processorn på 45 grader.. Mycket mystiskt det här. med fläkt idlade den på ungefär 40 grader.. nu verkar den idla på 45 istället.. inte fyskam, men tempvisaren måste visa fel. på något sätt

Edit: Med en papst 12db på 12v riktat mot kylaren får jag 43 grader idle. göttmos.
Ska testa hur de blir med temp vid divx uppspelning,

Edit2: efter 12 minuter divx så var det 49 grader. Helt okej för mig. Men detta var med en papst riktad mot kylaren alltså. hmm ska testa utan också. återkommer

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Avstängd

måste kylaren vara sned som på bilden? för den andra killen har ju kylaren 90 grader mot moderkortet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej den måste inte vara sne, har den rakt nu.
Efter ca 10 min film till utan fläkt ligger processorn på 52 grader. underbart!

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Sweet!
Så det ska se ut! Ett par bilder till hade inte skadat. Samt vad du har för övrig utrustning.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder.

Här börjar det, båda kylarna avtagna.

Där kan ni se hur jag filat ner en fläns på nord och sydbrygge kylaren. Det blev den stora farliga vinkelslipen i brist på annat

Fick göra lite ghetto med fästena för att kylaren skulle sitta så bra som möjligt.

Baksidan blev också lite ghetto, med olika storlekar på de där tumskruvarna.

Nästa sak att göra var att borra hål i den där tunna värmeledaren, som sitter på baksidan på grafikkortet. Men inte denna gången, den kommer bli skruvad i klumpen som sitter på processorn.

Lite slipat på baksidan av den där grejjen som håller fast röret. Efter att jag borrat där.

Kylaren fastsatt, ser bra ut.

Annan vinkel, man behöver ju inte ha den så sned som jag hade den på den bilden.

Det var lite tajt med ström till moderkoret, men de gick bra ändå.

Ännu en bild på den sneda kylaren

Där vilar kylaren lite mot minnet. Har det dock inte så nu, om man nu skulle ha otur och kortsluta något.

Ja där har ni min HTPC/server i det stadiet den är nu. Vilket är inte långt kommen. Låda kommer antagligen i veckan. Temperaturer finns i tidigare inlägg.
Tack för mig

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Haha, snyggt jobbat! Ser fan bisarrt ut när diskarna är nästa lika stora som moderkortet Letade fram min gamla M1000 så nu blir det passivt - om jag har kvar alla delarna till zalmanhistorien.

Permalänk
Medlem

Tackar tackar. Jo det ser konsigt ut, Dessutom täcker kylaren större delen av moderkortet. Sjukt

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk

testa vrida kylflänsarna 180 grader sett uppifrån? så den kylflänsen som pekar mot minnet är den "övre". Då kan du nog ha det utan att det behöver vara så snett.

Någon som vet hur mycket en såndär processor drar/utveckar i värme? Skulle vara kul att veta om det här skulle fungera på typ en Athlon XP mobile.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

VIA Nehemiah (C3) ligger på 15-20 Watt.
AMD Mobile Athlon XP 2200, 2400 (35 watt), 2400 (45 watt).
Vet inte hur säkra XP-sifforna är men de verkar rimliga.

Permalänk
Avstängd

har mobile moderkort monteringshål vid CPUn? för det krävs ju.. jag vet iaf att vanliga XP moderkort välldigt sällan har monteringshål....

Visa signatur