Bakom router=behöver ingen annan brandvägg?

Permalänk
Medlem

Bakom router=behöver ingen annan brandvägg?

OK, ursäkta denna über-noobiga fråga, men nu när jag sitter här med min nya fina D-Link 604, kan jag då be Zone Alarm och/eller Windows brandvägg vika hädan? Eller finns det någon mening med att ha någon av dem igång?

Permalänk
Medlem

Du kan mycket väl ha en software-brandvägg igång för den kollar även utgående trafik, det gör inte din hårdvarubrandvägg i din router.

Däremot kollar windows inbyggda inte utgående så den kan du skippa, fast t.ex. zonealarm gör det.

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem

Zonealarm gillar också att göra packade arkiv (zip, rar, arj) korrupta... iaf i min erfarenhet.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukast för svaren. Det där med att göra packade arkiv korrupta har jag dock inte märkt av?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig märkt att zonealarm skulle göra packade arkiv korrupta

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag har aldrig märkt att zonealarm skulle göra packade arkiv korrupta

Det kan hända att de fixat det, jag har inte kört ZoneAlarm på skitlänge. Men när jag körde det hade jag ett evinnerligt problem med att packade filer blev korrupta, och efter en hel del experimenterande (stängde av brandvägg/antivirus/etc i tur och ordning) så kom jag fram till att ZoneAlarm var skurken i dramat. Letade på nätet lite och hittade ett forum nånstans där åtskilligt med andra användare hade samma problem.

Men som sagt, det kan vara grejat numera.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.