Permalänk
Medlem

VattenKylnings Ljud

Hejsan jag sitter här och kikar på vattenkylnings delar.
Efter har läst igenom hela vattenkyllnings FAQn här så har jag fått den information jag behöver men det är nåra grejor jag undrar över..

Pumpen jag vill ha skall gå på 12v så den är lätt att koppla in.
Jag har kikat på Swiftech MCP650 och den verkar prestera bra men min fråga lyder hur mycket låter pumpen (jag vet att den låter 33dB, men det säger inte mycket för det finns många grejor dom låter 33dB men inte hörs), det gäller alla 12v pumpar.
För låter dom mycket mer tar jag nog en vanlig pump som kräver lite mer kopplings tid (relä och skit...ni vet). En Eheim 1250 kanske....

Just ja, ni vet inte om det finns någon aluminium tank man kan köpa någonstans?

Edit: Räcket det med en radiator för 120mm fläkt för att kyla CPU,NB & grafikkortet? EXEMPLAR

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Hedersmedlem

33dB är ganska mycket och jag tror definitivt att den hörs dock så tror jag att dit nätaggregat låter mer. Vill du satsa på tyst rekommenderar jag at du köper en dränkbar pump, då spelar det nästan ingen roll hur mycket den väsnas då den inte kommer höras igenom vattnet ändå.

Vet inte aluminiumtank på rak hand, men det borde finnas någon "aluminiumlåda" som är tät och i lagom storlek som borde passa till ett vattenkylningssystem.

Ja, en 120mm fläkt-radiator räcker. Jag har det till mitt system.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

jag e nöjd med in dator .. den håller 12 db.. typ.. unarar om vatten kylning e tystare ..

Visa signatur

walls dont lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prakt6
jag e nöjd med in dator .. den håller 12 db.. typ.. unarar om vatten kylning e tystare ..

Nyfikenheten flödar. Du har en tokisolerad låda med ljudfällor vid varje luftintag/utblås eller? Mig veterligen finns det inte en enda hårddisk som håller sig under 20db så din låda måste vara oerhört väldämpad. Solid-state lagring eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Nyfikenheten flödar. Du har en tokisolerad låda med ljudfällor vid varje luftintag/utblås eller? Mig veterligen finns det inte en enda hårddisk som håller sig under 20db så din låda måste vara oerhört väldämpad. Solid-state lagring eller?

Word.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prakt6
jag e nöjd med in dator .. den håller 12 db.. typ.. unarar om vatten kylning e tystare ..

Jag tror inte grabben vet hur lite 12db e jag

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

tycker du ska ha större radiator en sådan liten gör inte så stor skillnad mot en fläktkylning... jag hade en likadan innan men jag bytte ganska snabbt upp mej till en trippel radiator och ändå hade jag 2st 120mm på min lilla radiator..

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prakt6
jag e nöjd med in dator .. den håller 12 db.. typ.. unarar om vatten kylning e tystare ..

Han har nog datorn i ett annat rum

Visa signatur

E6320 | 2gb DDR2 800mhz | asus 7800gtx extreme | 500gb.
PIII 1ghz@1.125 | 640mb ram | 1*10gb 1*80gb | GF3Ti200 @237co 502m | 3Dmark 01 =5513

Permalänk

men han skulle hur som helst inte höra den, vare sej han står brevid den eller inte

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

Re: VattenKylnings Ljud

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Hejsan jag sitter här och kikar på vattenkylnings delar.
Efter har läst igenom hela vattenkyllnings FAQn här så har jag fått den information jag behöver men det är nåra grejor jag undrar över..

Pumpen jag vill ha skall gå på 12v så den är lätt att koppla in.
Jag har kikat på Swiftech MCP650 och den verkar prestera bra men min fråga lyder hur mycket låter pumpen (jag vet att den låter 33dB, men det säger inte mycket för det finns många grejor dom låter 33dB men inte hörs), det gäller alla 12v pumpar.
För låter dom mycket mer tar jag nog en vanlig pump som kräver lite mer kopplings tid (relä och skit...ni vet). En Eheim 1250 kanske....

Just ja, ni vet inte om det finns någon aluminium tank man kan köpa någonstans?

Edit: Räcket det med en radiator för 120mm fläkt för att kyla CPU,GPU & grafikkortet? EXEMPLAR

Mcp650/laing d4 låter enormt mycket, den har ett oerhört irriterande vinande ljud som överröstar allt annat du har i datorn.

Bättre att köpa 2st eheim 1048 eller en eheim 1250 om du vill ha ungefär samma prestanda från pumpen, och då är 2*1048 bättre än 1250/mcp650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
33dB är ganska mycket och jag tror definitivt att den hörs dock så tror jag att dit nätaggregat låter mer. Vill du satsa på tyst rekommenderar jag at du köper en dränkbar pump, då spelar det nästan ingen roll hur mycket den väsnas då den inte kommer höras igenom vattnet ändå.

Vet inte aluminiumtank på rak hand, men det borde finnas någon "aluminiumlåda" som är tät och i lagom storlek som borde passa till ett vattenkylningssystem.

Ja, en 120mm fläkt-radiator räcker. Jag har det till mitt system.

Någon pump som kan rekommenderas som är dränkbar? + tank

Jag gillar 12v pumparna för dom startar när datorn går igång, för att en 2xx volt pump skall göra det måste man mygla med relä...det gillar jag inte!

Vad jag kan se så ha dom flesta affärer BLACK ICE PRO som det enda för 120mm fläktar...
är BLACK ICE PRO-serien bäst eller?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Visa signatur

Dothan

Permalänk
Medlem

Fanns ju inga fästningspunkter på den..lite synd

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Ska man ha tysta fläktar är det väl mer optimalt att köra med en tunnare radiator, dvs bip1-3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Någon pump som kan rekommenderas som är dränkbar? + tank

Jag gillar 12v pumparna för dom startar när datorn går igång, för att en 2xx volt pump skall göra det måste man mygla med relä...det gillar jag inte!

220V iofs: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302310&cks=PRL

Tänk på att det är en fördel att kunna köra pumpen oberoende av datorn när du fyller systemet. Med 12V-pump måste man trixa en del för att kunna köra den separat.

Permalänk
Medlem

Det är ju sant att man kan köra systemet för sig själv lättare då

Vad fan behövs det för jätte tank föra att kunna dränka en Eheim 1048/1250?
Eller dom kanske är så tyst redan så man behöver inte dränka dom?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Det är ju sant att man kan köra systemet för sig själv lättare då

Vad fan behövs det för jätte tank föra att kunna dränka en Eheim 1048/1250?
Eller dom kanske är så tyst redan så man behöver inte dränka dom?

[/QUOTE

En 1048 är i princip ljudlös, en 1250 behöver lite skumgummi eller någon liknande dämpning för att vara tyst då den vibrerar ganska kraftigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prakt6
jag e nöjd med in dator .. den håller 12 db.. typ.. unarar om vatten kylning e tystare ..

han tror nog att pga han köpt en 12db fläkt så håller datorn 12db

Permalänk
Medlem

Heatercore är bäst. Köp en plexi-shroud också så kan du fästa den

Visa signatur

- 3200+ Venice - DFI LanParty NF4 SLi-D - 2048MB TwinMOS Speed Premium - Powercolor X850XT - Hiper Type-R 480W Black -

Permalänk

Eller ett värmepaket från en bil. De e lite större än en heaterCore fast e likadana uppbygda, så kan man köpa sånna för 50kr oxå

Visa signatur

Dothan

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ocz
Heatercore är bäst. Köp en plexi-shroud också så kan du fästa den

Vart får man tag i en "plexi-shroud" och vad är det för något...
(kan inte surfa runt så mycket, sitter just nu på AMS cp dator)

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!