Vem har rätt ang 5900XT?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Hur bortförklarar du detta då?

"Even game developers are unsure of the power of SM3.0 in realistic terms. This is what Tim Sweeney of EPIC had to say when asked about their usage of SM3.0.

We have some PS3.0 code up and running now, but since our access to capable hardware is quite recent, there's a lot of opportunity for further optimization and generalization.

But even though it is new and solid tangible results are not readily apparent, Sweeney lets us know that he thinks SM3.0 will be much better compared with what we have today.

We haven't made final decisions regarding performance and visual quality scaling between 2.0 and 3.0. But I expect that by the time Unreal Engine 3 games begin shipping 18+ months from now, any PS 2.0 hardware that is on the market today will be considered relatively low-end and run at reduced visual quality or resolution. Keep in mind that UE3 is designed for next-generation PC's and next-generation consoles, so the performance and feature set requirements are very high relative to today's hardware. "

Om ÖVER 1½ år, då UE3-motorn skeppas, så KANSKE SM3 kan visa upp lite bättre bildkvalité än 2.0b.

Jag behöver inte förklara det om du läser fakta för tekniken som jag redan skicka länk för.
ps2.0b har dock kommit närmare ps3 men det är fortfarande mycket som inte utnyttas i spel.

Även citatet ovan visar ju klart att de inte utnyttjar ps3 speciellt just nu men kommer att göra det i framtiden.
Även om du drar fram klockan 1 1/2 år fram kommer tekniken fortfarande vara samma (kanske kommit en ny version av ps dock.) som de lärt sig att utnyttja bättre än de gör idag.

Dessutom är ju inte denna motor klar än så hur den blir om 1 1/2 år är ju ganska svårt att säja idag.

greetz

Permalänk
Medlem

Men länken du skicka till är inte för 2.0b utan 2.0FFS!! Inse att det är en signifikant skillnad.

Den sidan hos MS skapades den 5e April, och PS3 kom före 2.0b. Testet hos Hard|OCP är skriven i slutet av April och påvisar just att 2.0b är mer lr mindre likvärdigt, det kan göra samma saker men inte i en renderingpass utan i 2.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Men länken du skicka till är inte för 2.0b utan 2.0FFS!! Inse att det är en signifikant skillnad.

Läs en gång till och läs vad det står under PS3.
Det är just därför jag skickade den.
Det finns en annan länk för vad 2.0b har.
PS3 har fortfarande mera i sig och har saker som kan utyttjas för bildkvaliten, men idag används inte det alls.

Kolla teknikerna mot varandra och se vad de gör och sluta blanda in spel i när det är tekniken som vi pratar om..

greetz

Permalänk
Medlem

Sluta blanda in spel? Det är ju spelen tekniken är till för. Speltillverkarna själva säger att det inte kommer vara nån skillnad whatsoever förrän KANSKE om 1½ år.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindfalas
Läs en gång till och läs vad det står under PS3.
Det är just därför jag skickade den.
Det finns en annan länk för vad 2.0b har.
PS3 har fortfarande mera i sig och har saker som kan utyttjas för bildkvaliten, men idag används inte det alls.

Kolla teknikerna mot varandra och se vad de gör och sluta blanda in spel i när det är tekniken som vi pratar om..

greetz

Men förklara exakt vad sm3.0 kan göra för något som inte sm 2.0b klarar av. Du tjatar om att läsa och jämföra men förklara nu med dina egna ord vad som shader model 3.0 så signifikant mycket bättre än 2.0b.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Sluta blanda in spel? Det är ju spelen tekniken är till för. Speltillverkarna själva säger att det inte kommer vara nån skillnad whatsoever förrän KANSKE om 1½ år.

Spelmotorerna utnyttjar en rutin i dx9c som råkar vara PS.
om dessa spelmotorer inte utnyttjar allt som finns i denna rutin utan bara en viss del som bara har med snabbhet att göra är det ganska meningslöst att prata kvalitet på grafik i ps2.0b eller ps3 eftersom de klart och tydligt säjer själva att de bara använder det för snabbhet och inte för grafik kvalitet.
Skall det vara så svårt att förstå?

Som jag sagt finns det teknik, men den utnyttjas ej till fullo.
Vilket dessa speldesigners även säjer.

Jag ger upp.
Ingen ide att tjata om saker när ni redan har bestämt att spelet är all bevis som behövs för att visa att en tekink(fast den inte utnyttjas till fullo)

Som jag sa tidigare ville jag bara förklara allt osant som skrivits om vad jag sagt.

greetz

greetz

Permalänk
Medlem

Säg att du har en bil som kan köra en viss sträcka för att komma fram till ett specifikt mål. Då har jag en annan bil, som kör en annan väg för att komma fram till samma mål.

Varför skulle det ena vara bättre än det andra om man kommer fram till samma mål på samma tid? Visst, ATI måste köra vägen kanske 2ggr, men kör den dubbelt så fort och förlorar därför ingenting på det.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

hahah vilken ickedebatt, att ni orkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindfalas
Jag har lite svårt att förstå att man inte kan skilja på en teknik och hur man utnyttjar den tekniken.

Jag anser mig ha hyffsat bra koll då jag hobby programmerar på en egen lite 3D-motor, dock i OpenGL men principen är den samma. Jag använder Vertex Shaders och Fragment Shaders (OpenGL namn på Pixel Shadern) för per-pixel lighting och normal maps. Du verkar tro att det är nåt som automatiskt gör att PS3.0 ser bättre ut än PS2.0, att det finns färdiga effekter eller nåt som man bara kan göra med PS3.0 men så är det inte. Det du kan göra med PS3.0 kan du även göra med PS2.0 bara att du inte kan skriva ett riktigt lika avancerat program med PS2.0b som med PS3.0 men som jag sagt tre gånger nu så kan du dela upp renderingen i flera pass och för att uppnå samma resultat. Det du förlorar på det är prestanda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Säg att du har en bil som kan köra en viss sträcka för att komma fram till ett specifikt mål. Då har jag en annan bil, som kör en annan väg för att komma fram till samma mål.

Varför skulle det ena vara bättre än det andra om man kommer fram till samma mål på samma tid? Visst, ATI måste köra vägen kanske 2ggr, men kör den dubbelt så fort och förlorar därför ingenting på det.

Okej sista inlägget..mest för jag tyckte det var ett bra exampel.

Just så funkar det som du skriver i spelet.
men tänk då att att första bilen sitter du i en fearri och i den andra i en folkvagn.

I fearrin sitter du skönt och har mycket gott att titta på och har en snygg brud brevid dej (PS3)
I folkvagnen sitter du obekvämt och du ser din rostiga bil och i sätet brevid sitter din morsa(PS2)

Vilket föredrar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Jag tycker det är direkt dåligt av ATI att bara strunta i Open GL som de har gjort. De tog tag i sig själva och fixade till det lite bättre i och med Doom 3 kom ut. Jag hoppas att det även är något som de kommer att fortsätta med. För det finns två riktigt bra grafikmotorer ute nu: Doom3 och Source. Många spel kommer vara baserad på någon av dem. Dessa stöder dessutom två olika API: OpenGL och DirectX. Då är det ju viktigt med ett grafikkort som är bra på bägge.

sådär lagom off-topic (precis som det här)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindfalas
Okej sista inlägget..mest för jag tyckte det var ett bra exampel.

Just så funkar det som du skriver i spelet.
men tänk då att att första bilen sitter du i en fearri och i den andra i en folkvagn.

I fearrin sitter du skönt och har mycket gott att titta på och har en snygg brud brevid dej (PS3)
I folkvagnen sitter du obekvämt och du ser din rostiga bil och i sätet brevid sitter din morsa(PS2)

Vilket föredrar du?

MEN SUCK... det är precis så som du skriver som det inte är. För det GÅR att göra exakt samma sak. Inte bara i Far Cry, utan i alla spel inom det närmsta 1½-2 åren säkert.

Du tror att det är en liten "effekt" som man slår på som gör att spelet blir snyggare.

Fan lyssna på S_Z han har förstahandserfarenhet om det här o vet vad han snackar om.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
MEN SUCK... det är precis så som du skriver som det inte är. För det GÅR att göra exakt samma sak. Inte bara i Far Cry, utan i alla spel inom det närmsta 1½-2 åren säkert.

Fan lyssna på S_Z han har förstahandserfarenhet om det här o vet vad han snackar om.

Jag föreslår att ni lägger ned debatten, Lindfalas har i mina ögon visat att han vet inte egentligen vad han pratar om och kan inte med egna förklara eller ge relevanta exempel på varför SM3.0 skulle vara bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Jag föreslår att ni lägger ned debatten, Lindfalas har i mina ögon visat att han vet inte egentligen vad han pratar om och kan inte med egna förklara eller ge relevanta exempel på varför SM3.0 skulle vara bättre.

Så sant som det är sagt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Jag föreslår att ni lägger ned debatten, Lindfalas har i mina ögon visat att han vet inte egentligen vad han pratar om och kan inte med egna förklara eller ge relevanta exempel på varför SM3.0 skulle vara bättre.

Kan bero på att ni är väldigt duktiga på att ignorera allt som inte passar er.
Ni lyssnar inte ens på de som gjort spel som klart och tydligt skriver att de inte utnyttjar grafik möjligheterna man har i ps3. inte ens i ps2.0b använder de dem bara för prestanda.
Det står klart och tydligt i de länkar som finns.

Jag tror inte det är en knapp man slår på.
Du vet inget om min bakgrund och vad jag kan.
Jag har ingen lust att rabbla upp det heller.
Ni kan ändå inte acceptera det som speltillverkarna säjer så varför skulle ni lyssna på mej när ni inte gör det på andra.
Tycker det är klart sorligt.
JAg trodde verkligen det var högre kvalitet på detta forum. men jag hade tydligen fel.

Så hej då och lev i eran värd..

Permalänk
Medlem

ohaa...frustrerad?

Visa signatur

Dell: P4 3,2 EE, 1024m DDR 400 mhz, Leadtek 6800LE 16/6, 345/830,
2*120gb SATA, Dell 19" TFT
3dmark03: 11600 3dmark05: Feta artifakter :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Jag föreslår att ni lägger ned debatten, Lindfalas har i mina ögon visat att han vet inte egentligen vad han pratar om och kan inte med egna förklara eller ge relevanta exempel på varför SM3.0 skulle vara bättre.

Till Lindfalas försvar så finns vissa saker som 6800 stödjer som kan ge "bättre grafik" men det är inte PS3.0. Till exempel kan man med VS3.0, via nåt som kallas texture lookups, göra "riktig" displacement mapping. Det vill säga modifiera en yta via en "texture" (displacement map). Detta sa dock CryTek folket att det gav prestanda problem så det är väl tveksamt om det lär dyka upp i spel än på ett bra tag.

En annan sak är stödet för 16-bit fp blending och filtering vilket medför bättre stöd för HDR (High Dynamic Range). Det används exempelvis i senaste FarCry patchen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindfalas
Kan bero på att ni är väldigt duktiga på att ignorera allt som inte passar er.
Ni lyssnar inte ens på de som gjort spel som klart och tydligt skriver att de inte utnyttjar grafik möjligheterna man har i ps3. inte ens i ps2.0b använder de dem bara för prestanda.
Det står klart och tydligt i de länkar som finns.

Jag tror inte det är en knapp man slår på.
Du vet inget om min bakgrund och vad jag kan.
Jag har ingen lust att rabbla upp det heller.
Ni kan ändå inte acceptera det som speltillverkarna säjer så varför skulle ni lyssna på mej när ni inte gör det på andra.
Tycker det är klart sorligt.
JAg trodde verkligen det var högre kvalitet på detta forum. men jag hade tydligen fel.

Så hej då och lev i eran värd..

[B]Kan bero på att ni är väldigt duktiga på att ignorera allt som inte passar er.[/B]
Look who´s talking.

Ja hej då och lev i din värld, fortfarande inga relevanta förklaringar och det hade jag inte väntat mig heller.
Men jag kan ju passa på att fråga bara, exakt vilka grafikmöjligheter är det du syftar på?

Permalänk
Medlem

xt är budget då det gäller nvidia ja..

Visa signatur

San Diego 3700+ @ 3ghz KAB7E 0547 GPAW | MSI NFORCE4 NEO4 | Geforce 8800gt 700/1650/1000 | NorthQ Ufo 120mm | 2x512mb A-data PC4500 2,5-4-4-7 tccd | Silenced Antec amg 1080 | Cooler Master True Power 620W Modular

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindfalas
Spelmotorerna utnyttjar en rutin i dx9c som råkar vara PS.
om dessa spelmotorer inte utnyttjar allt som finns i denna rutin utan bara en viss del som bara har med snabbhet att göra är det ganska meningslöst att prata kvalitet på grafik i ps2.0b eller ps3 eftersom de klart och tydligt säjer själva att de bara använder det för snabbhet och inte för grafik kvalitet.
Skall det vara så svårt att förstå?

Som jag sagt finns det teknik, men den utnyttjas ej till fullo.
Vilket dessa speldesigners även säjer.

Ok, jag gör ett försök att lösa debatten:

Ja, CryTek använder bara PS2.0b och 3.0 för att snabba upp kod som är gjord för PS2.0 det är det ingen som ifrågasätter. Dom skulle istället kunna använda PS2.0b och 3.0 till mer komplexa shaders (=bättre grafik) utan att förlora prestanda. Dom skulle också kunna använda PS3.0 för att göra saker PS2.0b inte kan göra på lika många pass, PS2.0 kan dock, hur du än vrider och vänder på det, producera exakt samma resultat som PS3.0 enda skillnaden är att PS2.0b skulle behöva använda fler rendering passes vilket i praktiken betyder att det tar längre tid.

är du oförmögen att läsa S_Z's inlägg? om så är fallet så har du här en ny chans:

Citat:

Jag anser mig ha hyffsat bra koll då jag hobby programmerar på en egen lite 3D-motor, dock i OpenGL men principen är den samma. Jag använder Vertex Shaders och Fragment Shaders (OpenGL namn på Pixel Shadern) för per-pixel lighting och normal maps. Du verkar tro att det är nåt som automatiskt gör att PS3.0 ser bättre ut än PS2.0, att det finns färdiga effekter eller nåt som man bara kan göra med PS3.0 men så är det inte. Det du kan göra med PS3.0 kan du även göra med PS2.0 bara att du inte kan skriva ett riktigt lika avancerat program med PS2.0b som med PS3.0 men som jag sagt tre gånger nu så kan du dela upp renderingen i flera pass och för att uppnå samma resultat. Det du förlorar på det är prestanda.

Han säger samma sak som jag nyss sa, fast på ett annat sätt.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB