Permalänk
Medlem

digital kamera att spela in video på

Är det någon som vet någon (billig) digitalkamera som SKALL:

Klara av att spela in video i 640x480 i 30 fps.
INTE ha en optisk zoom.

om någon har någon ide på en sådan skulle jag vara mycket tacksam

Vet någon om mpeg-4 är något att ha?

Permalänk
Medlem

Varför får den inte ha optisk zoom?

Permalänk
Medlem

har funderingar på att modda den endel så jag vill inte krångla med en optisk zoom

Permalänk
Medlem

Sony Cyber-shot DSC-P43?

Permalänk
Medlem

intressant
men hur är kveliten på mpeg-vx
er den likvärdig vanlig mpeg eller

Permalänk
Medlem

Och då menar du mpeg1 eller mpeg2 eller mepg4? Vilken bitrate?

Det går helt enkelt inte att jämföra så.
Du får leta klipp på nätet och se. Generellt så brukar inte bildkvaliteten vara sådär jättebra från stillbildskameror. DV är bättre om man har för avsikt att spela in video.

Permalänk
Medlem

Jag skall ha den till at spela in video på

men har någon isåfall även tips på en billig DV kamera med samma krav på video upplösning och fps

Permalänk
Medlem

DV-kameror är inte alls mitt gebit. Jag har aldrig haft något större intresse för rörliga bilder annat än att ta några klipp på en fest eller något annat kul. Då är det mer som en minnesgrej och då kan ju kvaliteten från en stillbildskamera räcka.
Ytterligare en grej med att spela in video på stillbildskamerorna är att minneskortet tar slut fort som attan.
Har du hittat några klipp för att själv kolla kvaliteten?

Permalänk
Medlem

klipp har jag hittat på ett par ställen

men hittar ingen DV kamera som klarar upplösningen i den FPS:n

Vill man ha i den kvalliten jag söker så drar det minne
antar att det gör det samma på en DV kamera med minnes kort oxå.

Permalänk
Medlem

Jo, fast DV-kameror brukar ju inte använda minneskort utan band om jag inte är helt ute och cyklar.

Nåja. Det närmaste jag hittade som är någorlunda billigt och klarar VGA@30fps är Sonyn jag tipsade om.

Får man vara nyfiken och fråga vad du ska ha det till?

Permalänk
Medlem

Ville inte ha en DV kamera eftersom den spelar in på band.
Tycker att det blir lättare om man använder minneskort att föra över till dator med mera.

Har en funderat ett bra tag på hur man skall kunna spela in onride videos från bergochdalbanor (då jag är en bergochdalbane fantast) på ett enkelt och säkert sätt.

Då fick jag iden om att ta en digitalkamera och montera loss ccd:n och linsen, och sätta dem på en sladd ifrån kameran, så att man får en lite kameradel.
Sedan fäster man den i en klämma åt hållet man vi filma medans kameradelen sitter säkert under t.ex jackan.

skulle även kunna användas för att spela in det mesta som är lite bökigt att ha med en vanlig kamera.

Permalänk
Avstängd

varför skulle det vara bökigare att använda ett band när du för över till datorn? Det är ju samma sak. Koppla in till datorn och föra över

Permalänk
Medlem

Det är billigare att köpa en digitalkamera änn en DV
och när den ändå skall tas i småbitar så vill jag ju inte förlora så mycket pengar om det går åt He***te

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tycker att det blir lättare om man använder minneskort att föra över till dator med mera.

har väl inget med priset att göra?

för 2k får du en halvsjyst dv-kamera på blocket, får 2k får du en digitalkamera där du får gissa dig fram vad det är du filmat, speciellt i den farten du ska åka i. bättre om du satsar på något vettigt direkt.

Permalänk
Medlem

Har filmat lisebergsbanan med min minolta xt
kanonbra bild förutom att kameran inte klarar med änn 15 fps så filmen blir lite ryckig.

och de videoklippen från en sony p43 jag sett så är de riktigt bra. (lika bra som min fast för halva priset, stärre upplösning och högre fps)