Permalänk
Medlem

BTX är nu lanserad

BTX har idag officiellt lanserats. Får se om det är nåt att hänga i julgranen

test hos Anandtech:
http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2276

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Betyder det att man ska satsa på BTX moderkort vid nytt köp?

Permalänk
Medlem

Inte på ett bra tag. Även om det lanserats idag så kommer det inte att ersätta ATX på åtminstone ett år, iaf inte i den skala som ATX idag finns.

Jag kommer inte att oroa mig om BTX förrän om nåt år tror jag.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Detta ändrade iaf inte min åsikt om BTX. Och kylflänshålen såg rätt stora ut, nästan i samma liga som Xeons nya kylflänshål, vars kylfläns skruvas fast i chassit =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karagoth
Detta ändrade iaf inte min åsikt om BTX. Och kylflänshålen såg rätt stora ut, nästan i samma liga som Xeons nya kylflänshål, vars kylfläns skruvas fast i chassit =/

Hålen för kylning har ju inget med BTX att göra.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

personligen tycker jag det är dålig plasering av komponenter.

Sockeln sitter sned så där fint också

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

AMD skulle väl inte gå över till BTX? ifs byter inte jag =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pink-screen
personligen tycker jag det är dålig plasering av komponenter.

Sockeln sitter sned så där fint också

De är placerade på det viset för att optimera kylningen.
Men visst, det kanske är dåligt...

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen har jag en känsla av att många OEM-datorer, dvs, Dell, HP, Fujutsi Siemens osv. kommer hoppa på BTX-tåget ganska snabbt men utbudet av bra BTX-chassin och moderkort för oss hemmabyggare kommer ligga längre fram i tiden.

Tiden lär ge svar på allt detta.. men om det tar ett halvår, ett år eller tre år innan BTX är mer eller mindre standard är svårt att svara på. Övergången från AT till ATX tog ganska många år. De första ATX-korten som jag såg var Socket 8 (P PRO) och därefter kom ett antal socket 7 kort. Dock fanns det ett fåtal Slot1 och socket 370-kort i baby-AT format.

Angående moderkortet i artikeln så ser det nästan lika rörigt ut som ett tidigt Socket 7 kort.. om inte värre =/

Ur entusiastsynpunkt ser jag inga större fördelar med BTX förutom en eventuell sänkning av ljudnivån. Att blåsa in uppvärmd luft i chassit är i min mening totalt idiotiskt. Ut med varm luft, in med kall föredrar jag.

Förvisso skulle man kunna bygga en lufttunnel som går genom hela chassit, men det såg otroligt trångt ut på moderkortet så den tanken får man nog överväga både en och två gånger... om inte annat lär väl Abit hitta på nån OTES-lösning på det hela med ett groteskt antal 40mm fläkar

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kom ihåg också att det BTX-chassi som testades av Anandtech är ett mini-BTX, inte ett fullstort.

Personligen tror jag att mycket kommer att hända med BTX, och precis som med ATX kommer det att förbättras. Jag tycker också att mycket som visades upp såg rätt primitivt ut, men det kommer att förfinas.

Men jag tror inte det kommer att stå ett BTX-chassi på mitt skrivbord förrän om nåt år på sin höjd.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.