Switch, Router, Trådlös Router, AP, vad är vad?

Permalänk
Medlem

Switch, Router, Trådlös Router, AP, vad är vad?

Alltså, detta står säkert i FAQen, men iaf, här kommer en mycket förenklad förklaring till vad de olika delarna är och gör.

Vi börjar med det mest grundläggande:

Switch.
Bildexempel:

På baksidan: 5 portar, alla har samma funktion, alla är LAN-portar kan man säga.

Genom att koppla in datorer i den så kommer dom åt varandra vi nätverket.
Mycket enkelt...

Router/Gateway.
När vi pratar om det i dessa sammanhang så menar man en:
Bildexempel:

På Baksidan: 5 portar, 1 WAN port(internet), 4 LAN portar.

Som ni ser så skiljer den sig i utseende inte mycket från en switch.
Men, den har den funktionen att den kan dela ut internet till flera datorer med hjälp av något som kallas NAT, även om man bara får 1 IP från ens ISP, dom har också oftast en inbyggd 4-portars switch. Den på bilden har det.
Finns även utan switch och med upp till 8 portar i svensson klassen...

Accesspunkt, AP:
Bildexempel:

På baksidan: 1 LAN-port.

Detta är alltså en AP, man kan säga att det är en trådlös switch som man kopplar in i sitt nätverk.
Du kan alltså koppa upp ett trådlöst kort mot denna, och den kalrar flera anslutningar.
Svårare är det inte.

Trådlös Router:
Bildexempel:

På Baksidan: 5 Portar, 1 WAN-Port, 4 LAN-portar.

Detta är helt enkelt en router med inbyggd Accesspunkt, och precis som switchen så befinner den sig bakom NATen.

Som ni ser på bilderna så skiljer det sig inte så mycket emellan, och det råder stor förvirring mellan AP och Trådlös Router, väldigt många blandar ihop det och vet inte vad som är vad.
Så om man inte vet vad man gör så är det kanske svårt att veta.
Men på baksidan så skiljer det med kontakter och så, och då är det ganska lätt att avgöra vad som är vad.

Jag valde dlink bilder för att jag tycker de illustrerar deras funktion bra.
Men jag rekommenderar 3com eller Linksys om ni ska köpa, de har enligt min erfarenhet misnt problem.

Lycka Till med ditt hemmanätverk!

Permalänk
Medlem

skööööön kilroy

Dock tror jag att du måste skriva lite mer om mer saker om det ska bli inklistrad, och fråga inte efter det, blir inge bra. Min åsikt

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Det är just att i den klsitrade Faqen står det för mycket, men det var bara en tanke jag kom på...

Permalänk
Medlem

ang. den trådlösa routern. (DI-514)?

så om man är trådlöst ansluten till den så får man orginal ip från ISP? dvs, den fungerar då inte som en router (NAT)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vukan
ang. den trådlösa routern. (DI-514)?

så om man är trådlöst ansluten till den så får man orginal ip från ISP? dvs, den fungerar då inte som en router (NAT)?

Nej, varför skulle du få det?
En router är en router, den tar ISP IP´t och ger alla andra LAN IP´n, trådbundet eller inte trådbundet.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Jag ändrade lite i orginalet inlägget för att klargöra just den frågan...

Permalänk
Medlem

Tusen tack för guiden! Nu fick jag svar på mina frågor!