Western Digital Raptor eller inte ?

Permalänk
Medlem

Western Digital Raptor eller inte ?

Hej ska börja med att plocka ihop en dator till mig själv. Så min fråga är E det nån mening med att köpa 2st 36.7 GB Western Digital Raptor och RAID dom. Min dator ska va mest till att spela spel.

Har inte lagt ut mer info om vad jag ska köpa på grund av att jag vet inte riktigt Men det ska bli en Intel (Intel Pentium IV 3.4GHz) och ska nog använda mig av Abits moderkort varit nöjd med dom.

Hoppas nån kan hjälpa mig med det här

Mvh E

Permalänk
Medlem

Re: Western Digital Raptor eller inte ?

Du bör inte köpa 36.7Gb versionen av Raptor utan 74Gb-versionen då 74Gb versionen är betydligt tystare och kallare. 36.7Gb versionen låter som ett överljudsplan...

74Gb-versionen är extremtyst - i princip bland de tystaste hårddiskarna på marknaden alla kategorier trots att den snurrar 10000rpm.

Om du ska spela spel så lägg tankarna på att köpa en Intel åt sidan och börja tänka på en AMD Athlon64 istället annars gör du ett dåligt köp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3ddi3
Hej ska börja med att plocka ihop en dator till mig själv. Så min fråga är E det nån mening med att köpa 2st 36.7 GB Western Digital Raptor och RAID dom. Min dator ska va mest till att spela spel.

Har inte lagt ut mer info om vad jag ska köpa på grund av att jag vet inte riktigt Men det ska bli en Intel (Intel Pentium IV 3.4GHz) och ska nog använda mig av Abits moderkort varit nöjd med dom.

Hoppas nån kan hjälpa mig med det här

Mvh E

Permalänk
Medlem

Okey det är bara så mycket plats som jag inte kommer använda när jag köper så stora. Jag har 2 80 gb raid nu.. Jag använder max 60 gb nu.
För jag har hellre alla annan skit som man laddar ner på en annan dator.

Asså så AMD 64 är så mycket bättre. Har alltid haft amd men tänkte byta till intel. Men det kanske är dumt då

Tack för ditt svar

Permalänk
Medlem

Är han ute efter prestanda så knäcker 2*35gb raptors i raid en 74gb med hästlängder.

Sen det med spel så är det Athlon64 som gäller.

Permalänk
Medlem

Vilken amd 64 ska man köpa då.. Finns ju olika sockets såg att Socket 939 3500+ har Busshastighet: 1GHz (upp till) är det viktigt ? Eller ska man köpa Socket 754 3400+ Busshastighet: 800Mhz

Permalänk
Medlem

En 74GB Raptor disk för windows/program och även spel ryms ju där. Sen kan du köpa 2,st billigare diskar och köra en array 1 om du vill ha säker lagring.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Jag vill köra raid så dom två 36.7 blir en.. Då kan man väl säga att det blir en 20 k rpm eller är jag helt fel ute..

Permalänk
Medlem

3ddi3

Teoretiskt kan du säga att det fördubblas, men jag förstår inte till vilken användning du skall ha av 2,st mindre raptorer i raid?

Vad ska du använda det till, samt vad ska du göra? Och har du behov av det?

Trodde folk köpte dessa diskar för att få en låg svarstid/respons och en snabb disk för ett billigare pris än scsi. Men sen att förstöra den ideen lite tycker jag e lite smågalet.

Bättre att köpa några Hitachi diskar och köra en array på dom istället då.
--------------

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Nä jag ska väl bara spela spel antar jag.. Men går det lite fortare med den lösningen så betalar jag gärna lite extra.. Fast det skiljer ju inte många kr..

Jag ska nämligen köpa ny dator helt å hållet.. Så det är väl lika bra att satsa på så snabbt som möjligt

Permalänk
Medlem

Hmm.. så snabbt som möjligt? SCSI320 kanske då?

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Sök lite inlägg här på forumet så skall du se skillnad mellan 36 och 74 gb Raptor. Sen var det nån som sa att även 74 är tyst och det är den inte den rasslar den med (7200r diskar är mycket tystare än vad en Raptor är) och ja du måste ha en fläkt som blåser på den med om den inte skall bli stekhet max temp 55C. Skall man ha Raptor till OP system så skall man välja en 74 gb för den äter upp 36 gb på alla möjliga punkter. Sen kan du ha 2 st. andra HD till som är kopplade i Raid 0 eller 1 (säkerhet), och där får du en boost om du skall hålla på med filmer, överföring, bränning och mycket mera.

Själv hade jag 2 st. Hitachi Sata diskar i Raid0 som jag körde Win System på och var hur nöjd som helt.
Nu så har jag OP systemet på en Rator 74gb och är lika nöjd där med.

Har du pengar så köper du en Rator 74 till OS + 2 st. Hitachi 160 gb Sata i Radi 0 så blir du garanterad nöjd. Sök för pris alt. men du kommer att hamna runt 4000:- för det paketet.

Permalänk
Hjälpsam

Raid0 ökar inte söktiden, men sänker den inte heller, men den ökar läs skrivhastigheten med massor. att säga 20Krpm är i det fallet väldigt mycket ute och cyklar.

Sökhastigheten är intressant med för operativsystem och server diskar som innehåller många småfiler, tex mailservers.

Läs skriv hastighet är intressant för databas hantering där du kör längre och större fil transfers.

Söktiden på 36 och 74 Raptor är snarlik, det är 74gb diskens inbyggda kommandokö hantering som främst gör den snabbare så den inte behöver vänta på signal från styrkretsen efter varje utförd handling, 36'an saknar denna och har därmed något långsamare effektiv söktid (iom att den får vänta lite längre på kommandot).

Snabb söktid är märkbart vid tex boot av datorn för den vanlige användaren. Snabbare läs/skriv märks av i spel vid tex banbyten, ladd av nya texturer osv.

För en spelare jämfört 2x36 Raid0 mot en 74gb
1. 2x36 e något dyrare och ger samma mängd hårddisk
2. 2x36 låter mer och kräver en del omsorg med luftflöde/kylning
3. Knappt märkbart långsamare att hitta en fil
4. MYCKET märkbart snabbare laddning av filen när den väl är hittad.

För optimal prestanda så bör du köra OS och spel intsallerat på de Raid0 diskarna. En del Raidkontrollers hanterar dessutom att partionera en hårdvaru stripad disk så du kan ha en 14gigs OS partition och en 60gigs spelpartition.

Om du inte absolut skall ha en knäptyst burk, eller har bra dämpning i den så rekomenderar jag starkt 2st 36 i Raid0

PS, jag kör med en raptor i en LianLi PC73-SL dämpad låda och jag lägger märke till att det finns en disk i den ibland, men inte blivit störd det minsta.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Här ska ni experter få en nöt att bita i.
Jag kör, som ni ser i signen, 2 st Maxtor 160 GB i Raid 0. Om man accesar EN fil, ex genom tankning i nätverk går det fort och bra. Om man sedan börjar jobba med 2 filer, t ex om man har 2 personer i nätverket som tankar så laggar datorn ner totalt.
Allt går fruktansvärt sakta, eller iaf allt som har med nätverk eller HD anknytning att göra.
Som nu i helgen. En vän skulle tanka över lite semesterfilm och startade 2 nerladdningar i nätverket. Under tiden som detta pågick skulle vi kolla lite musikvideos på min dator. Filmerna ligger på ca 50 MB, men att öppna en sån i Mediaspelaren 6.4 tog runt 2-3 minuter. Något som i normalfall tar ca 1-2 sekunder.
Hur kan detta komma sig? Diskarna är nyligen defragmenterade.
Kan detta bero på söktiden i raid eller är det något annat? Jag är mycket tveksam till att raida igen om det ska vara på detta viset.
Kan tillägga att cpun inte jobbade mer än ca 20 procent.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Hjälpsam

Det beros på kontrollern, en taskig kontroller (eller soft raid) belastar systemet och processorn med alla beräkningar om vilken information som skall vart. Detta gäller särskilt mer avancerad raid, som tex Raid5

En bra kontroller har en egen "intelligens" och databuffert/minne så den kan kontinueligt streama den informations som skall vart och systemet behlver bara bry sig om access kommandon och inte så mycket mer.

Det kan även bero på dränkta bussar samt minnen.

PS, dra upp aktivitesthanetaren och se om du äter up minnen så du måste tugga pagefilen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Controllern är ju den på moderkortet inbyggda Promise 3112 modellen. Det är "riktigt" raid så vitt jag vet. Inte skapat i windows alltså.
Jag har 1 GB i RAM och visst används ca hälften, men det borde ju inte va det som är problemet. 512 MB ledigt är ju mer än vad många har totalt.
Några andra bra förklaringar?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Avstängd

promise riktig raidcontroller?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Detta moderkortet är det.
http://eu.shuttle.com/en/desktopdefault.aspx/tabid-36/558_rea...
De flesta mobon idag har ju integrerad raidcontroller. Så även mitt Shuttle. Jag har läst massor med tester, men oftast skiljer inte prestandan nämnvärt mellan de integrerade och en lös PCI-modell.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Hmm jag tackar för alla svar. Men det verkar lite otydligt. Ska försöka skriva exakt hur jag har tänkt.

jag ska använda min dator till enbart spel. tänker ha min gammla dator till att tanka hem all skit. Så alla som skrivit om säkerhet är ganska onördigt.
Jag är enbart intresserad av prestandad. Så ska jag köpa två diskar raid 36 eller är det lika bra å köra en 74gb utan raid. Jag kan inte så mycket om datorer å sånt. Just nu köra jag två 80gb raid (Western Digital Caviar 7200rpm ) och varit riktigt nöjd. men som sagt ska köpa helt ny burk

Permalänk
Hjälpsam

2x36 raptor skulle jag gjort, lätt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Okey det blir väl så då.. Känns ändå som det är det bästa.
Hur kommer dom fungera till en Abit moderkort med SATA-150 eller ska man köpa ett kontrollkort. har kollat lite på dom andra inläggen.. Blev lite förvirrad.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer inte få ökad spelprestanda med RAID0, inte heller snabbare laddning i spel (enligt flertalet tester). Jag har dock personligen haft goda upplevelser med Raptors @ RAID0 som spelhårddisk, jag har inte gjort några egna tester men jämfört med en ensam Raptor känns det som tunga spel (FarCry, Doom 3, WarCraft III) laddar snabbare ifall man kör diskarna i RAID0.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Annan lösning (bara för att ställa till det) är....
att köpa en 74GB Raptor och Mer minne istället???

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!

Permalänk
Medlem

Kr^PacMan

Äntligen lite mer vettigt svar tycker jag och inte bara heja heja array 0, för det är det bästa och det finns inget som motsäget det.
------------

Jag har själv kört med array 0 i flera år samt kört i en array 1. Detta är för både operativ/program/spel/Blandat ja allt alltså. Så jag vet också hur jag känner och tycker som när det gäller prestanda och stabilitet.

Om man har väldigt mycket pengar så det räcker och blir över kan man ju absolut köpa det snabbaste och det bästa som finns ute på marknaden för tillfället. Men om man nu inte har det så måste man priotera saker o ting och om man verkligen har råd att lägga ut så mycket för den produkten, samt tjänar man mer eller förlorar för priset och den lilla prestandan.

Om han ska köra spel som Doom3, Warcraft 3 med tunga ladders/banor som nämnts lite här då och då nu på forumet m.m så är det bättre att ha mycket minne än array 0 med diskar.

Raptorn 74GB disken är så bra mycket snabbare och känns mycket snabbare än andra vanliga Ide/Sata diskar så man känner sig glad att man la ut dom pengarna. Och denna hastighet brukar räcka väldigt långt.
----------------
Men visst det är ju upp till var och en och hur mycket pengar man är villig att slösa och hur mycket man har råd med igentligen.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge