Permalänk
Medlem

läs lite mer i http://www.emappz.com/forum/tm.asp?m=401 så kommer du fram till motorolas hemsida där det står om deras antenner.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

Jag har fått fram att den ger ut ca 3.63V från GPS-kontakten, alltså tillräkligt mycket att driva en vanlig GPS antenn. Trodde för ett tag att de kanske inte hade klarat att få den att funka med externa antenner, men det har de nog lyckats med trotts allt.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

I denna PDF fil www.haggqvist.se/CatalogSpring2004.pdf så finns hawkantennen, den antennen finns i mmcx o bnc, men dom har längst ner på sidan 4 tillbehör som omvanldar BNV till jättesmå kontakter.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

telefonen innehåller ne Äkta gps reciever precis som Bogg skriver, jag använder min gps i min a925 flitigt i bilen, och jag använder varken simkort eller extern antenn, köpte nhgps och för en billig penning (strax över 100 lappen tror jag) och naturligtvis fungerar inte gps inomhus vilket inte är särskillt konstigt då Systemet jobbar med extremt svaga signaler vill man köra den inomhus får man istellet lägga den i fönstret osv
det tar c:a 30min-1.5h att starta gps första gången UTAN Agps för recievern vill tydligen ladda ner lite info ang satteliterna pos etc nästa gång man kör igång den går det betydligt fortare att spinna igång den c:a 30sek- 2min
Agps jobbar endast med 3s master för att göra en någorlunda positions bestämmning som suger j****** med tanke på att du får upp en stor cirkel som täcker ungefär halva ens stad och nånstan där inne säger den att du ska befinna dig
däremot med nhps ser jag exakt vilken gata,resuranger och andra nöjjesplatser man har i närheten jag använder min i jobbet och den funkar mkt bra utan att betala en krona för det

Visa signatur

Kalorierna är våra vänner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badruby

Agps jobbar endast med 3s master för att göra en någorlunda positions bestämmning som suger j****** med tanke på att du får upp en stor cirkel som täcker ungefär halva ens stad och nånstan där inne säger den att du ska befinna dig

Det du beskriver är inte AGPS utan positionsbestämning med hjälp av enbart mobiltelefonnätet. AGPS är en utökning av GPS där gps:en kan ta hjälp av mobiltelefonnätet för att bl.a. vid uppstart snabbare bestämma sin position i världen. När positionen väl är bestämd så är det "vanlig" GPS-noggranhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badruby
Agps jobbar endast med 3s master

Jasså? Jag har comviq.net och det funkar utmärkt med AGPS. Spelar ingen roll vilken operatör man har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Jasså? Jag har comviq.net och det funkar utmärkt med AGPS. Spelar ingen roll vilken operatör man har.

Min gissning är att ingen operatör i Sverige (inkl. Tre) stödjer AGPS ännu. Har någonstans läst att med AGPS så ska man få fix inom några sekunder vilket för mig aldrig har hänt varken med Tre, Telia eller Comviq. Utan A:et (Assisted) i AGPS så fungerar en AGPS-enhet helt som en vanlig GPS med en normal fixtid på någon/några minuter. Jag tror helt enklet att mobilnätet inte sänder något svar på den förfrågan som telefonen skickar om AGPS-data utan enheten fungerar som standalone--enhet för oss i Sverige.

EDIT: Det verkar finnas olika definitioner av vad AGPS egentligen innebär. Ibland används uttrycket om GPS-enheter som kan arbeta standalone men även ta hjälp av mobilnätet för att snabba upp beräkningarna. Ibland används uttrycket för att beskriva enheter som bara tar emot satellitsignalerna och sedan skickar dem till mobilnätet som tar hand om all beräkning. I det förra fallet kan enheten fungera helt självständigt, i det senare fallet kan inte mobilen/agpsenheten göra något alls utan kontakt med mobilnätet. Motorola A92x/A1000 har en AGPS av den första varianten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisseson
Min gissning är att ingen operatör i Sverige (inkl. Tre) stödjer AGPS ännu. Har någonstans läst att med AGPS så ska man få fix inom några sekunder vilket för mig aldrig har hänt varken med Tre, Telia eller Comviq. Utan A:et (Assisted) i AGPS så fungerar en AGPS-enhet helt som en vanlig GPS med en normal fixtid på någon/några minuter. Jag tror helt enklet att mobilnätet inte sänder något svar på den förfrågan som telefonen skickar om AGPS-data utan enheten fungerar som standalone--enhet för oss i Sverige.

Jag är nästan säker på att AGPS funkar. När jag använde telefonen utan sim-kort så tog det ett satans tag att få fix, men när jag hade sim-kort i så fick jag fix på kanske 2 minuter. På exakt samma ställe och vid någorlunda lika väderförhållanden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badruby
det tar c:a 30min-1.5h att starta gps första gången UTAN Agps för recievern vill tydligen ladda ner lite info ang satteliterna pos etc nästa gång man kör igång den går det betydligt fortare att spinna igång den c:a 30sek- 2min

Att det tar så lång tid första gången är för att telefonen normalt sätt är inställd på att spara på batterierna. Om den har tillgång till en extern strömkälla (tex inpluggad i elnätet med laddaren) så går första inkopplingen BETYDLIGT snabbare.
DVS, ska man sätta på sin GPS så ska man börja hemma i laddaren ute på balkongen.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant med ett paket inehållande bil-laddare med hållare och en bättre antenn så att man kan montera den i bilen.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Hur kan det gå? Kommer det inte upp något om att den vill att man ska stoppa i sim? Måste pröva det.

Motorola A920/925/1000 är inte bara telefon utan handdator också... eller om det var tvärt om???

Permalänk

Jag har nhGPG program i min A925, det e kanon i bilen med kartor å allt, den e perfekt i nogranhet m.m. åsså kostar det ju inte nått...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Skulle vara intressant med ett paket inehållande bil-laddare med hållare och en bättre antenn så att man kan montera den i bilen.

Tre säljer något om de kallar "Proffs installation för bilen" (japp, snyggt skrivet...)
http://www.tre.se/templates/Mobile.aspx?id=1634 under tillbehör. Vet ej vad som ingår.

Permalänk
Medlem

Någon som testat hur mycket bättre GPS mottagning det blir med laddning på?

Ska försöka få tag på bilhållaren tre säljer och tänkte att om man kopplar in laddaren (kör med den vanliuga laddaren) så kanske mottagningen blir så bra att man klarar sig utan extern antenn.

Permalänk
Medlem

Man kan kanske modda bordsladdaren och köra med en vanlig bil-laddare och få det ganska snyggt

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Man kan kanske modda bordsladdaren och köra med en vanlig bil-laddare och få det ganska snyggt

En vanlig hållare för bilmontering är inte särsklit dyr, Tre har en på hemsidan för 139 kr. Det som är dyrt med "Proffs installation för bilen" är att koppla ut ljudet i bilstereohögtalare/bygga in mikrofon i taket och dylikt.

Permalänk

Testade med en nyinköpt ciggladdare från phonehouse och den höll fixen bättre med den.
Hade turen att få köpa en demosladd de hade för 150spänn mot ny 250spänn eller så lurade han mig vilketsom är jag nöjd.

Kollade på gsmantennkopplingen, ser den inte likadan ut som gpsanslutningen?