Permalänk
Medlem

Varför?

Någon som vet varför det erbjus sanbba *DSL varianter upp till 102 mbit, ner, och 1 mbit upp, men att det är så svårt att erbjuda en tjäns som t.ex 10/10?
Eller 5/5?
Jag förstår inte varför det ska vara så svårt...

Permalänk
Avstängd

för att det skulle bli för dyrt att dra fider till alla.. därför kör man *DSL varianten.. men jag e inte så kunnig men det e den mest logiska förklaringen som jag kan komma på..

Permalänk
Medlem

Det har med xDSL-teknikernas maximala hastigheter att göra. ADSL har en maxgräns på 1 Mbit uppströms, VDSL har nog lika mycket i båda riktningarna, ADSL2+ har max på 3 MBit om jag inte minns fel. Jag är inte helt säker på dessa siffror.

Permalänk

tycker också att de ska lägga ner mer pengar på fiber... iaf till folk som bor i centrum... så har de löst alla framtidsuppgraderingar av gbps nät...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jackxass
för att det skulle bli för dyrt att dra fider till alla.. därför kör man *DSL varianten.. men jag e inte så kunnig men det e den mest logiska förklaringen som jag kan komma på..

att fiber skulle vara dyrt är en telia myt, fiber kan man skriva av på ganska många år. värsta scenariot för telia skulle vara att alla får riktiga fiber stadsnät och folk kör på ip telefoni, då har halva deras kundgrupp försvunnit.

Permalänk
Medlem

konstigt att ingen annan leverantör gräver ner fiber från telestationen till varje villa, om det är så billigt

Permalänk
Medlem

Hmm, min fråga gäller inte varför det inte satsas på fiber, utan varför det inte satsas på symetriska *dsl tekniker...

Varför det inte satsas på fiber är ju självklart...

Och Packe, min fråga är just varför?

Varfär det möjligt att ha en 100/1 lina, men inte en 50/50?
1 mbit täcker ju inte ens headers och checkskit för 100mbit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hmm, min fråga gäller inte varför det inte satsas på fiber, utan varför det inte satsas på symetriska *dsl tekniker...

Varför det inte satsas på fiber är ju självklart...

Och Packe, min fråga är just varför?

Varfär det möjligt att ha en 100/1 lina, men inte en 50/50?
1 mbit täcker ju inte ens headers och checkskit för 100mbit...

Lite diverse anledningar jag tror...
- DSL tekniken fungerar så helt enkelt
- Utgående trafik gillar inte en ISP
- Deras ända vapen mot övertrafk och warez
- Det ser fint ut att skryta om t.ex 8mbit, men då måste nått annat lida..

Ja, de kan ja inte fatta hur det kommer gå till.. eftersom t.ex när ja tankar i 10MB/sek från min server så skickar ja säkert minst i 200-300kB/sek samtidigt...

Själv drömmer jag om en symetrisk full duplex lina med iaf. en 2mbit åt båda hållen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hmm, min fråga gäller inte varför det inte satsas på fiber, utan varför det inte satsas på symetriska *dsl tekniker...

Varför det inte satsas på fiber är ju självklart...

Och Packe, min fråga är just varför?

Varfär det möjligt att ha en 100/1 lina, men inte en 50/50?
1 mbit täcker ju inte ens headers och checkskit för 100mbit...

Det finns dsl tekniker som är symmetriska: http://www.dslforum.org/aboutdsl/adsl_glossary.html .

Varför man inte använder dessa har nagon redan gett sina tankar pa och det verkar även som det inte gar att komma upp i nagra högre bandbredder med de symmetriska teknikerna.
Beställ nagra böcker fran cisco och plöj igenom dem sa förstar du nog dsl lite mer utförligare ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macks53
Det finns dsl tekniker som är symmetriska: http://www.dslforum.org/aboutdsl/adsl_glossary.html .

Varför man inte använder dessa har nagon redan gett sina tankar pa och det verkar även som det inte gar att komma upp i nagra högre bandbredder med de symmetriska teknikerna.
Beställ nagra böcker fran cisco och plöj igenom dem sa förstar du nog dsl lite mer utförligare ...

Det var ju jsut det att jag tänkte välja den enkla vägen, fråga i lämpligt forum...

Men swec verkar inte ha svaret...

Permalänk
Medlem

det är som det mesta idag det handlar om politik samt efterfrågan...

finns ingen större anledning idag som privatperson att ha en symmetrisk Internetuppkoppling istället för den ADSL uppkopplingen som finns idag.

du kan ta emot större filer, spela, skicka/ta emot video samt använda dig av IP-telefoni utan problem... det är i stort sett enbart fildelare som klagar över att upload hastigheten på just ADSL uppkopplingarna är dålig...

kan du komma med något vettigt att använda en 10/10 Internet uppkoppling till, som verkligen kräver det? detta till en helt vanlig privatperson som ej använder fildelning och inga servrar...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
det är som det mesta idag det handlar om politik samt efterfrågan...

finns ingen större anledning idag som privatperson att ha en symmetrisk Internetuppkoppling istället för den ADSL uppkopplingen som finns idag.

du kan ta emot större filer, spela, skicka/ta emot video samt använda dig av IP-telefoni utan problem... det är i stort sett enbart fildelare som klagar över att upload hastigheten på just ADSL uppkopplingarna är dålig...

kan du komma med något vettigt att använda en 10/10 Internet uppkoppling till, som verkligen kräver det? detta till en helt vanlig privatperson som ej använder fildelning och inga servrar...

Amen!

Permalänk
Medlem

Tja, vad skall man säga?!

Själv sitter jag med BBB 100/100 och är inte direkt någon Torrent/DC-freak.

Jag gillar när det går fort att få hem saker - även när jag skickar. Vill du ha dina digitalfoton på riktigt papper så skall du tex. ladda upp dessa, numera, hos en "framkallningsfirma" - om man nu kan kalla dem så fortfarande.

Att skicka över 50 st 2-3 MB stora foto-filer är inte direkt roligt om man sitter på en sunkig DSL-lina.

Bara ett exempel. Visst finns det användning för hög UL även om man inte sitter på DC hela dagarna eller VPN:ar mot företagets server.

Men jag måste nog instämma i att det är DC/Torrent folket som hörs mest i ropen om högre UL. Tror inte gemene "Bengt med LO-datorn" bryr sig speciellt mycket.

Men visst är jag för att alla skall ha så snabbt UL/DL som möjligt, allt annat vore ju bakåtsträvande.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Lite diverse anledningar jag tror...
- DSL tekniken fungerar så helt enkelt
- Utgående trafik gillar inte en ISP
- Deras ända vapen mot övertrafk och warez
- Det ser fint ut att skryta om t.ex 8mbit, men då måste nått annat lida..

Ja, de kan ja inte fatta hur det kommer gå till.. eftersom t.ex när ja tankar i 10MB/sek från min server så skickar ja säkert minst i 200-300kB/sek samtidigt...

Själv drömmer jag om en symetrisk full duplex lina med iaf. en 2mbit åt båda hållen...

varför skulle en isp inte gilla utåtgående trafik? downloaden belastar ju deras nät lika mycke som uploaden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
det är som det mesta idag det handlar om politik samt efterfrågan...

finns ingen större anledning idag som privatperson att ha en symmetrisk Internetuppkoppling istället för den ADSL uppkopplingen som finns idag.

du kan ta emot större filer, spela, skicka/ta emot video samt använda dig av IP-telefoni utan problem... det är i stort sett enbart fildelare som klagar över att upload hastigheten på just ADSL uppkopplingarna är dålig...

kan du komma med något vettigt att använda en 10/10 Internet uppkoppling till, som verkligen kräver det? detta till en helt vanlig privatperson som ej använder fildelning och inga servrar...

Att ha en egen webserver, egen spelserver, egen whatever server, att ha video grejer och foton och så, hemma grejer alltså...
Att kunna strema ut video och ha ett eget tv-program på nätet, tja, möjligheterna ökar ju något ofantligt med vettig upload...
Men det är klart, fildelare tycker om det också...

Men jag vill extremt gärna ha vettig upload, och kan ärligt äsga att jag inte kommer använda det till fildelning öht...

Och efterfrågan finns ju, den är det inget fel på, så det är ju ett argument åt andra hållet...

Men fråga kvarstår, varför?

Både tekniskt, varför är *DSL teknikerna utformade så som dom är?
Hög DL, låg UL...

EDIT: Dessutom tycker man att ISPerna borde gilla UL mer än DL, eftersom de betalar avgift när de belastara andras nät, exempel:

En person med telia 8000 tanka i 700k från en BBB 10mbit kund, teliakund belastar bbbs när oc htelai får betala...
Men om han haft 500k upload och bbb kunden hade tankat av honom samtidigt så hade det tagit ut varandra...

eller hur?
jag fattar inte riktigt hur de tänker, i ett sammanhang säger de en sak, och i ett annat en annan...

Permalänk
Medlem

"DSL tekniken fungerar så helt enkelt"

Assymetrisk teknik gör det. Symmetrisk DSL är samma fart åt båda hållen men kräver annan (dyrare) utrustning i stationerna.

"Utgående trafik gillar inte en ISP"

Det är en myt. ISP'erna skiter i utgående trafik så länge det är mot ett nät som de har peeringavtal med och därmed inte behöver betala bandbredden.

"Deras ända vapen mot övertrafk och warez"

Återigen en myt. ISP'erna har inget intresse i det och det är inte heller deras ansvar. De enda gångerna som det är deras intresse är om nån fånig organisation kommer och viftar med regler, och även då är det inte deras ansvar att jaga filbytare lika lite som det är Telias ansvar att sitta och lyssna efter folk som pratar terrorism på telefon.

Lär dig gärna skillnaden mellan "ända" (dvs rumpa) och "enda".

"Det ser fint ut att skryta om t.ex 8mbit, men då måste nått annat lida"

Nej, det är en teknisk grej (som jag redan nämnt). Symmetrisk DSL kräver betydligt mer av kopparlinan och kräver dyrare och mer komplicerad (och inkompatibel med assymetrisk) utrustning i telestationen.

EDIT: Dock så är det sant att DSL-leverantörerna utnyttjar folks okunnighet iom att 99% av de som beställer DSL inte vet varför bra UL är nåt som gagnar andra än fildelare. Om alla som köper DSL krävde bra upload också (och det innebär dyrare teknik) så skulle Telia och de andra givetvis leverera det men såklart skulle priserna bli mer saltade.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.