Dålig kvalite med AA - texture/kant flimmer

Permalänk
Medlem

Dålig kvalite med AA - texture/kant flimmer

Jag har märkt detta med mitt NVidia 6800 GT och i Lineage 2. Det är ett rätt markant problem där. Jag kör 4xAA och 8xAF. Vad som händer är att texturer och kantlinjer börjar flimmra. Detta är markant i vissa spel, och nästan omärkbart i andra.

På NVNews.net har de en lång tråd som handlar om detta:
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=35592

Och även på HardOCP har detta uppmärksammats:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=809448

Detta verkar ha drabbat NVidia kort, men i HardOCPs recension av nya X700 från ATI, uppmärksammar de problemet:

Citat:

We did notice what we can only call "shimmering" on textures on the Radeon X700XT with CATALYST A.I. on Standard and Advanced. This is something that we could not show you in a screenshot; it can only be seen in motion. In the screenshot above is one of the places on the ground where we noticed this “shimmering”.

I tråden på NVNews hittade SigmaOsiris denna grej från Philips grafikforskning:
http://www.extra.research.philips.com/graphics/

Nedan är en bild som visar hur detta problem ser ut (och Philips bättre lösning med en speciell AA-funktion)

Tycker det är lite dåligt att detta först uppmärksammats av HardOCP, då många sajter är så nogranna med "kvaliten" på 3D-bilden. Detta problem syns inte på screenshots, utan bara i rörelse.

Kan lägga till att i bilden ovan, så ser trapporna och golvtexturerna (som flimrar) i 4xAA ser precis ut som mitt problem i Lineage 2.

Permalänk
Medlem

Nvidias 8xS AA tycker jag är bättre än ATIs 6x AA just pga detta, synd bara att 8xS är så krävande.
Nvidias 4xS kan också vara bättre i vissa fall än ATIs 6x.