Permalänk
Medlem

styra power switch från serieporten

Mål: Att kunna skicka pulser till moderkortets power switch via serieporten.

Jag vill alltså koppla en seriekabel till en dator och med ett program kunna slå på två andra datorer via ett program.

Hårdvarumässigt blir det nog bara ett relä per dator (vill helst använda den existerande kopplingen på måldatorns moderkort, så att alla spänningar blir rätt m.m.).

Någon som har länktips eller liknande? Vet inte vart på com-porten jag ska koppla och vilken mjukvara ska jag använda?

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Verkar svårt, har du LAN så går det ju enkelt med Wake ON Lan... det finns wake on pci, det kanske går om du har en seriell port som instickskort, eller nåt...

Permalänk

Det är inte så svårt, bara att göra en krets efter detta schema

sen får du göra ett program som skickar en snabb inpuls till parallelporten

bilden är tagen från denna sida : http://hem.passagen.se/klahr/PARALL.HTM

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardin
Verkar svårt, har du LAN så går det ju enkelt med Wake ON Lan... det finns wake on pci, det kanske går om du har en seriell port som instickskort, eller nåt...

Wake ON Lan kan jag inte köra eftersom nätverkskorten inte har stöd för det, tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
sen får du göra ett program som skickar en snabb inpuls till parallelporten

Jag är inte så duktig på att skriva program (var ett par år sedan man pluggade c++), så det är det här steget jag skulle behöva hjälp med. Helst ska programet fungera i linux, men gärna också ett till windows, så man kan testa sig fram.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna skriva ett till windows (Visual basic + port95Nt), men tänk på att paralellporten har varannan pinne hög vid uppstart (märkte jag när jag kopplade lysdioder till min) så det kan nog vara en bra idé att koppla samman ett antal relän för varje "måldator" så att det kräver till exempel pinne 3,4 och 5.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dukeman
Jag skulle kunna skriva ett till windows (Visual basic + port95Nt), men tänk på att paralellporten har varannan pinne hög vid uppstart (märkte jag när jag kopplade lysdioder till min) så det kan nog vara en bra idé att koppla samman ett antal relän för varje "måldator" så att det kräver till exempel pinne 3,4 och 5.

Tack så mycket. Jag ska fixa hårdvarugrejerna först, sen kanske jag hör av mig om jag inte får till programet.

Även mycket tacksam för tipset om startsignaler (hade faktiskt funderat på det, men datorn som ska styra är alltid på, förutom vid strömavbrott).

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Som sagt, om du ska programmera paralellporten under NT\2k\XP behöver du port95nt (en dll som "låser upp" porten så att du kan kontrollera varje pinne för sig). Kom även ihåg att varje pinne är +5V eller inget alls, så anpassa dina relän efter det