Permalänk
Medlem

Göra hål i chassit

Vílka verktyg ska man använda om man att göra hål i chassit (för extra fläktar)?

Jag äger inga verktyg så det vore bra om någon kunde ge ett billigt tips så att jag inte behöver köpa nån 1500:- pryl som jag aldrig mer kommer använda

tack på förhand.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska rita ut hur stort hål du ska ha och sen tar du och lånar en borrmaskin och borar ett hål. Sen kan du låna en sticksåg med metalblad och såga ut men använd hörselskydd och skyddsglasögon. Om du inte känner någon som har en sticksåg så... hmm kan du använda en plåtsax men det blir inte så snyggt. ett bågfilsblad är billigt att köpa men du kommer få ett helvete att såga ut det förhand men det går tar bara lite tid.

Kommer inte på något mer just nu men det kommer!

mvh Daniel

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk
Medlem

Vinkelslip Passa dig för svarta kanter bara. Dock går det mycket snabbt.

/Martin

Permalänk
Medlem

jättebillig lösning: köp ett bågfilsblad sätt en spik i varjeände så att du får handtag, sen är det bara att börja såga:D

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

en billig dremmel kopia kanske ?? Kan man säkert köpa på LIDL för 400kr eller nått ?!

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Just nu kan man köpa en Dremel-kopia på Clas Ohlson för 139:-
Bättre än så kan man nog inte få det!!
Där får man med kapskivor, borr och slipstift som är allt du behöver.
Läs mer i denna tråden.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

perfekt!!

Jag tittade på en dremel först men hittade ingen under 800kr. Blir definitivt en dremelkopia från klasse för mig.

Tack!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

klasse då menar ni väl clas ohlsson och där hittar jag inget för 139:- kan ni vara vänliga o länka?

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

Art. nr: 30-8622 kolla genam att gå via Verktyg & Maskiner/Maskiner/Multiverktyg

http://www.clasohlson.se/images/products/S/lo/B/308622_Xw1.jp...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

skaffa en eldriven nibblare, och en borrmaskin. Lånade hem en nibblare och den tuggar igenom chasit fort som f-n.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk

jag skulle rekommendera en hålsåg o sätta i borrmaskinen oh såga.. tänk dock på att hålla maskinen rakt när du sågar ut hålet.. annars kan det bli fult

nibblare är väll att ta i..

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Just nu kan man köpa en Dremel-kopia på Clas Ohlson för 139:-
Bättre än så kan man nog inte få det!!
Där får man med kapskivor, borr och slipstift som är allt du behöver.
Läs mer i denna tråden.

Tack för tipset beställde precis en

Visa signatur

Goz!

Permalänk
Medlem

80mm borr kanske?? Eller 120mm..

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

hehe nibblar är väl liteöverdrivetkanske menjävligt behändiga att jobba med, skullekapa massa plåtar på jobbet, var ca 10m plåt som skulle kapas raktav på m9itten.. och började medfplåtsax.. men gav upp sen lånade jag ennibblare av enplåtis.. gick rätt mkt fortare

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Själv fattar jag inte hur man lyckas göra ett runt hål i storleken 80mm med dremel och kapskivor... Tycker sticksåg är många gånger bättre. Ett tipps för er som använder sticksåg är att maskera hela ytan med maskeringstape, då ska det inte bli några fula repor i plåten.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

)ExecutoR( Rekomenderar det med och sticksåg bäst i alla lägen :D:D hehe nej men jag kör med stigsåg och borr funkar mycket bra )ExecutoR( hur gammal e du ?

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju köpa en borrmaskin, kostar inte så mycket och man har alltid nytta av att ha en. En sticksåg har man kanske inte lika mycket nytta av men kostar bara runt 200 kr.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

sticksåg för 200kr? hehe stackars densom ska såga med en sådan:)

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
sticksåg för 200kr? hehe stackars densom ska såga med en sådan:)

Nejdå, inte alls, de funkar alldeles utmärkt. Visst de kanske inte håller lika länge som en märkessåg men om man bara behöver använda en sticksåg några timmar om året så finns det ingen anledning att köpa en såg för det tredubbla priset.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Själv fattar jag inte hur man lyckas göra ett runt hål i storleken 80mm med dremel och kapskivor... Tycker sticksåg är många gånger bättre. Ett tipps för er som använder sticksåg är att maskera hela ytan med maskeringstape, då ska det inte bli några fula repor i plåten.

Man börjar med att rita upp sitt hål på plåten med en passare eller liknande, sen är det bara att borra en massa håll en bit innanför sitt tänkta fläkthål. Sedan slipar man med dremeln tills man har ett runt och fint hål. Det tar lite tid och kräver lite färdighet men funkar hyffsat.