ATI vs Nvidia - Ati vinner andra ronden?

Permalänk
Medlem

ATI vs Nvidia - Ati vinner andra ronden?

Innan alla stressar iväg o köper grafikkort kanske man skulle ta o avvakta ngra veckor tills Half-life 2 skeppats och testats. Blir väl ojämt till nvidias fördel just nu med tanke på Doom 3.

Kanske nedanstående ska tas med en nypa salt, men kan ändå vara värt o ha i åtanke:

Doug specifically stated that the ATI x800 was the card of choice amongst many of the testers, as it ran roughly about 30% faster than Nvidia's best cards.

http://pc.ign.com/articles/535/535268p1.html

30 % är nästan löjligt mkt.. Men men, kanske inte nvidia hade optimerat sina drivisar osv?

EDIT: Trevlig H2-preview för övrigt med en del (ny) info.

/ Ha det gott!

Permalänk
Medlem

Så..
ATI ~30% snabbare än NVIDIA i HL2
NVIDIA ~50% snabbare än ATI i Doom 3

Kan säga att hur bra ett spel går är på vilket kort det är utvecklat på.. Kort gör olika saker olika.. Early Stencil och sånt.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Mmm sant - men min poäng är att Nvidias KO av ATI i första ronden (Doom 3) KANSKE ger ett felaktigt intryck. Att (köp-)läget kan förändras rejält i rond 2 (Half-life 2). Alla förutom värsta ATI-fanboys blev helt klart impade av 6800-serien i Doom 3 visst, men än kan det vara för tidigt för att dra vettiga slutsatser om vilket kort man skall köpa. Med en rejäl uppryckning av ATI kan vågskålen väga över till ATIs fördel totalt sett. Förhastade slutsatser = inte bra.

/P.

Permalänk
Medlem

Tja ATI vinner i dx 9 och nVidia i Open GL. Så har det varit sen dag ett inte mycket har förändrats faktiskt.

Så förenklat köp 6800 för Open GL X800 för dx 9. Funkar dock bara för high end korten 6800 GT presterar rätt bra i dx9 jämfört med X800 PRO

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

GJ valve, i den läkta versionen så är gf6800 bättre än x800 och i den färdiga versionen så är ati 30% snabbare, undra hur mycket ati betalade för det?

tragiskt, tur att man har en xbox...

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Oqvist: "Funkar dock bara för high end korten 6800 GT presterar rätt bra i dx9 jämfört med X800 PRO"

Precis det där som ska bli intressant o se om det stämmer. För mig står valet antagligen mellan 6800GT och x800PRO. Om inte X800 presterar ordentligt gentemot GT ens i H2.. så ser väl valet rätt enkelt ut.

EDIT: i vilket test är NVIDIA ~50% snabbare än ATI i Doom 3? Menas GT vs Pro? Ultra vs xt?

/P.

Permalänk
Medlem

Jo men självklart kommer X800 PRO prestera bra i HL 2. Det har ju redan visats att ju mer avancerade shaders ju bättre presterar X800PRO jämfört med 6800 GT :). Men X800 PRO har ju ett pipeline disadvantage. Hade de haft 16 pipelines som sitt storasyskon så skulle GT haft väldigt svårt att konkurrera fullt ut i krävande dx 9 spel :).

Nu snackar vi relativt du kommer nog kunna maxa HL 2 med både 6800 och X800 så no big deal egentligen. Det är ju bra kort hela bunten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

6800GT slår ju ett X800pro men inte ett X800pro Vivo dock

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

virustommy - behöver man flasha/klocka vivo för att det ska slå GT som du säger? Och har du några bra länkar till test som stöder detta. .. Och om vivot nu är klockat (?) så skall det inte jämföras med klockat gt? (Jo, jag e noob)

/P

Permalänk
Medlem

sunray och du har ju provat half-life2 och doom3 och sett att ati är 30% MY ASS det är bara spekulationer.
nvidia vinner i det stora hela LÄTT

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

på svenska tack Z0l!d

/P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Mmm sant - men min poäng är att Nvidias KO av ATI i första ronden (Doom 3) KANSKE ger ett felaktigt intryck. Att (köp-)läget kan förändras rejält i rond 2 (Half-life 2). Alla förutom värsta ATI-fanboys blev helt klart impade av 6800-serien i Doom 3 visst, men än kan det vara för tidigt för att dra vettiga slutsatser om vilket kort man skall köpa. Med en rejäl uppryckning av ATI kan vågskålen väga över till ATIs fördel totalt sett. Förhastade slutsatser = inte bra.
/P.

Det finns ju redan massor av tester på andra spel, som jag spelar mycket mer än Doom 3 och HL2. Är man nöjd med prestandan i dem jämfört med vad priset är så ger de mycket bra slutsatser. ATI har ju varit involverade en del i HL2, så det vore förvånande om de inte har bättre prestanda i det spelet. Däremot Doom 3 är mer neutralt, det visades ju först på ATI-kort eftersom de var snabbast ju då. NVidia och Unreal Engine 3 verkar på samma sätt gå hand i hand just nu, men där kommer det ju flera generationer av grafikkort innan spel som bygger på motorn kommer ut ens.

Jag tyckte iaf att 6800GT-kortet var bättre än X800Pro, då det gäller spel överlag vs pris, därför köpte jag ett sådant. Tycker generellt de nya korten är betydligt jämnare än tidigare, då ATI hade övertaget.

Permalänk
Medlem

Sant att det finns speltester redan Geezer, men kanske spel som doom 3 och halflife 2 kan ge mer fingervisning om hur korten kan tänkas hålla på ngt längre sikt.

Och jepp, det verkar vara jämnare nuförtiden.

/P.

Permalänk
Medlem

Därför köpte jag inte de dyraste kortet (även om det var dyrt). Jag var rätt nöjd med uppgraderingen mest för att jag kunde köra 1280x960 med AA/AF och hög framerate.

Jag tror att HL2 kommer väga tillbaks för ATIs det, så det blir jämnare även för nästa generations spelmotorer. ATI kommer jobba hårt på Doom 3 prestandan, och NVidia lär väl göra detsamma för HL2 om ATI är markant snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att HL2 kommer att vara 30% snabbare på ATI kort. Visserligen är Valve köpta av ATI men förutsatt att inte Valve sabbar för Nvidia folk så borde allt komma ner till drivrutiner.

ATI kommer att sakta men säkert komma ikapp i DOOM3 också, frågan är bara hur sakta. De har haft 6 år på sig.

Det folk missar lite är att drivrutiner i dagsläget gör en hel del. En miss i en drivrutin kan orsaka stora prestandaförsämringar under några tester. Samma sak tvärt om.

Ajja, ska bli intressant att se HL2 och vad det kommer att innebära. Personligen skulle jag bli glad om det såg ut ungefär som idag med prestandan i DX9. Isåfall så finns det ett givet kort att köpa, orka behöva vela fram och tillbaka.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.