Lineage II + Geforce 6800GT problem

Permalänk
Medlem

Lineage II + Geforce 6800GT problem

Jag kör L2 med AF, och hade tidigare ett ATI-kort som jag inte hade detta problem med. Men när jag nu uppgraderat till ett snabbare Geforce 6800GT kort så upptäckte jag att det är som två halvcirkellinjer som flyttar med en bit fram i bilden.

Jag har ställt in profilen på maximal bildkvalite nu, har även testat lite olika profiler, men det har inte hjälpt.

En liten film på 3,5MB som visar problemet
Dock syns det inte så bra i filmen (pga halfsize rez och komprimering). Men när filmen börjar är det ungefär halvvägs upp i rampen och när filmen slutar är det i slutet på rampen (inte trappan).

Jag tror det har att göra med något trilinar/anisotropic filtering problem eller gräns.
Mina inställningar för L2 profilen är:
AF: 16x
Force Mipmaps: Trilinear
Image Settings: High Quality
Trilinear Optimization: Off
Anisotropic Optimization: Off

Permalänk

Precis så såg det ut på Far Cry med mitt 5900ultra.
Det envetnades med att visa lågupplösta texturer nära mig och man såg man såg den där övergången från detaljerad till mindre detaljerad textur väldigt tydligt. Löste det aldrig och fick inga svar i min tråd

men gör det vanliga: Trixa med drivrutiner osv...

Permalänk
Medlem

Jag ska testa lite med UT2004 också, L2 använder Unreal engine.
Annars är det lite synd att man fick sämre kvalite när man bytte grafikkort. :/

Permalänk
Medlem

ehm, spelar du på en privat server eller vad...... den staden är ALLDRIG sådär tom...... har tuvärr inte lust att hjälpa till på grund av det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

"ALLDRIG" stavas ALDRIG med två L. Bra anledning dessutom!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
ehm, spelar du på en privat server eller vad...... den staden är ALLDRIG sådär tom...... har tuvärr inte lust att hjälpa till på grund av det.

Hehe, nejdå, jag spelar på Erica. Alla är i princip "bakom kameran", och jag klippte bort lite i början med mycket folk. Hade väl tur att det inte var någon vid den utgången just då.

Ska experimentera lite, testa olika drivers etc.

Permalänk
Medlem

med tanke på att det laggar apa i videon så... jag ser inga cirklar mer än magnet ränderna i min skärm

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
ehm, spelar du på en privat server eller vad...... den staden är ALLDRIG sådär tom...... har tuvärr inte lust att hjälpa till på grund av det.

Fan vad ädel du är!

100:- på att du inte hade ett svar i vilket fall som helst.
Jag hade typ ett sånt fel förut, fast det löste sig en dag helt utan egentlig anledning :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi
med tanke på att det laggar apa i videon så... jag ser inga cirklar mer än magnet ränderna i min skärm

Jo, det är ju laggstaden + att jag streama en video till HD samtidigt. Det syns som sagt inte så bra eftersom jag var tvungen att köra half-size. Kanske ska göra en ny och köra minimal upplösning i L2 istället och inte siza ner den.

Det ser ut ungefär som två halvcirklar med textureflimmer som är en bit framför karaktären. När man rör sig så flyttas de med, de är på konstant avstånd.

Kan det ha något med gränser för filtering och mipmaps? Om man tittar på t.ex. bilderna här som visar det med färgkoder.

Permalänk
Medlem

Re: Lineage II + Geforce 6800GT problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geezer
Jag kör L2 med AF, och hade tidigare ett ATI-kort som jag inte hade detta problem med. Men när jag nu uppgraderat till ett snabbare Geforce 6800GT kort så upptäckte jag att det är som två halvcirkellinjer som flyttar med en bit fram i bilden.

Jag har ställt in profilen på maximal bildkvalite nu, har även testat lite olika profiler, men det har inte hjälpt.

En liten film på 3,5MB som visar problemet
Dock syns det inte så bra i filmen (pga halfsize rez och komprimering). Men när filmen börjar är det ungefär halvvägs upp i rampen och när filmen slutar är det i slutet på rampen (inte trappan).

Jag tror det har att göra med något trilinar/anisotropic filtering problem eller gräns.
Mina inställningar för L2 profilen är:
AF: 16x
Force Mipmaps: Trilinear
Image Settings: High Quality
Trilinear Optimization: Off
Anisotropic Optimization: Off

Pröva kör med Trilinear ON blir snyggare så tror ka eller om det vart tvärt om!?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE