Permalänk
Medlem

K8T800 eller nForce3 250Gb ?

Ska man satsa på ett K8T800 eller nForce3 250Gb chipset? ( jag ska inte klocka ) och jag ska köra en 3200+ 2.2ghz 512 newcastle "CG" Saint25 du kan ju dina saker väldigt bra, så du kan la lägga in ett tips du med?

( Vad står 250Gb för? )

/mystah

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

1. jag har hört mycket bra om nForce3 250GB chipset det ska tydligen vara bra (MSI har bra moderkort har jag för mig). Har även varit omröstningar och då har nForce3 korten vunnit.
2. Har faktiskt ingen aning vad 250GB står för.. har lite aningar men vill inte gissa och ha fel :P.

Visa signatur

[Skräpdator] [Skräplaptop]

Permalänk
Medlem

Det är ju alla extra godsaker du väljer mellan om du inte ska överklocka något, kvittar egentligen vad du väljer. För övrigt så verkar du vara väldigt fäst vid Saint25? Är du kär kanske...

Permalänk

Solklart ett Nforce3 250gb Stabilt snabbare än KT800 och om du någon gång får för du och klocka så har du AGP/PCI lås och att det klockar bra

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

På en helt orörd dator, så är faktiskt ett moderkort med ett VIA chip, ett K8T800 lite snabbare än ett nForce 3 250Gb moderkort och detta också är väldigt snällt och stabilit chip.

Annat är det med nForce 3 250Gb, som blir snabbare efter rätt inställning - tweakning och lätt överklockning, då seglar det ifrån VIA kortet. Med rätt val av processor och passande minnen för användarens val av nForce 3 250 baserat moderkort, går det att få ett fint och stabilt system även där. Det finns inget pålitligt AGP/PCI-lås idag på ett VIA-baserat moderkort men det kanske kommer med ett framtida nytt bios och/eller utbyte av missa delar på moderkortet.

Det går att överklocka kortet en del men det görs inte på ett lätt sätt. Det är att skaffa sig ett friststående PCI-kort som man koppar in hårddiskarna på och låter moderkortets IDE-platser vara, utan bara använda dem till brännaren/floppy. På så sätt har jag sett från något datorforums, att det är möjligt att komma upp till omkring 250 MHz FSB, men det stressar systemet som helhet väldigt mycket och jag tror att det i längden är inte hälsosamt för framförallt grafikkortet då AGP bussens hastighet, frekvens stiger till ohälsosamma nivåer och andra anslutna saker till moderkortet drabbas de med.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Bra sumerat Saint25

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "