Superintressant artikel på firingsquad om Far Cry 1.3 patchen!

Permalänk
Medlem

Superintressant artikel på firingsquad om Far Cry 1.3 patchen!

Far Cry kommer tydligen stödja 3dc trots allt!

Och vad jag förstått kommer de bara använda sig av 32-bit HDR vilket betyder ingen HDR för ATI-kort! Så inga kompromisser här inte när det gäller bildkvaliteten här inte!

Och så snackas det om en 64-bitars version av Far Cry också. Förstod inte om vi redan Far Cry ägare kommer kunna uppgradera till 64-bitars versionen eller om du måste köpa den specifika dock.

Men Crytek satsar uppenbarligen stenhårt på sin grafikmotor. Undrar verkligen om Valve kommer kunna matcha detta när det släpps.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det låter jäkligt bra, inga kompromisser för att det finns kort idag som inte klarar vissa saker. Hoppas att fler speltillverkare, kör lite hårt med utveckling nu, då kanske det sätter lite press på tillverkarna att göra kort som klarar det mesta (lite mer konkurans, som om det behövs ).

Enda dryga är att man måste väl ha nv för 32bit stöd & ATI för 3dc stöd.............................

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Läste just en artikel på driverheaven om att nya patchen sabbar en massa på ATI korten. Inget kul om det är så. Patch 1.2

"Therefore, if you’ve got a 6800 series card don’t hesitate to install the patch, it will greatly improve your Farcry experience. If you’re a Radeon X800 user keep well away and stick with patch 1.1."

Permalänk
Hedersmedlem

frågan är dock hur det blir med VDM - kommer båda korten, eller endast nv kunna köra med det?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jo det verkar ha blivit något fuffens med PS 2.0 pathen vi får väl hoppas det fixas med 1,3 patchen.

VDM kommer på båda korten skulle jag tro.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
Jo det verkar ha blivit något fuffens med PS 2.0 pathen vi får väl hoppas det fixas med 1,3 patchen.

VDM kommer på båda korten skulle jag tro.

mums

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Uh, 32bit HDR? 8bit per kanal? Eller 32 bit per kanal, dvs 128 bit. Varför skulle inte det gå på ett ATI-kort?

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Tror det beror på ATI:s 24-bitars precision. Eller också är 16-bit blending inkluderat i Shader model 3 helt enkelt ska jag vara ärlig vet jag inte säkert.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

mmm.. ännu bättre blir det då med 6800ultra kortet.. iaf bildkvaliten lr?

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli_the_don
mmm.. ännu bättre blir det då med 6800ultra kortet.. iaf bildkvaliten lr?

Syftar du på 3dc?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Kommer den här patchen komma till fler spel än? Far Cry som till typ HL2 Domm3 , Serious Sam 2

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Kommer den här patchen komma till fler spel än? Far Cry som till typ HL2 Domm3 , Serious Sam 2

doom3 är OpenGL, så det är en helt annan sak (inget med dx att göra)
Sam vet jag inte,

Hl2 - osäkert...3Dc kommer dock vara implementerat

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

hl 2 har redan HDR stöd (för både ATI och nVidia). HL 2 stödjer också 3dc, Serious SAM 2 också. Ev shader model 3 också ej klart.

DOOM 3 stödjer ingenting av detta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Stödjer 6800 3Dc?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Stödjer 6800 3Dc?

nej

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Så med andra ord kan 3Dc öka prestandan för ATI kort vilket kommer göra de jämna i fortsättningen också.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så med andra ord kan 3Dc öka prestandan för ATI kort vilket kommer göra de jämna i fortsättningen också.

tja, det är iaf en teori jag hoppas på, då jag har ett x800

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Jag hoppas också på det, mest för att jämna kort ökar chanserna att tillverkarna måste sänka sina priser

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Okej så om man ska spela HL2 och Serious sam 2 ska man ha X800 kort eller är inget direct fan av Far Cry

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Tja då 3dc är en öppen standard kanske nVidia kan implementera mjukvaru stöd för 3dc är inte säker på det dock.

Far Cry tja vill du spela i 1600x1200x32 med 4xaa och 8x aniso är ATI fortfarande bättre i Far Cry. I ögongodis patchen kommer denna resolution med 8x aniso (aa ej kompatibel) förmodligen inte vara spelbar så vilket kort som är bättre i Far Cry beror nog helt på dig.

Kräver du höga fps X800XT. Vill du spela i 1600x1200x32 med 4xaa och 8x aniso är i nuläget ATI ett bättre val.

Tycker fortfarande det är ganska öppet. Som sagt nVidia hade ju en del att ta igen och har det fortfarande. Det är ju inte så att nVidia är bäst i dx9 spel och dessutom har stöd för alla funktioner inkl 3dc.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x