Datorn fryser/hänger sig vid flyttning av filer

Permalänk
Medlem

Datorn fryser/hänger sig vid flyttning av filer

Har sökt på mitt problem men inte hittat någon lösning på problemet.

Det började för ca 2 veckor sen. När jag flyttar runt filer från min D: Hårddisk, som sitter på moderbordets IDEport, till någon av hårddiskarna som sitter på ett Promise Ultra133 TX2 så fryser windows/datorn.

Inga felmeddelanden, varningar osv. Det ända som hjälper är att trycka på reset. Detta händer inte alltid utan spontant kanske vid 1 av 6 flyttningar vid olika tillfällen. När jag startat om så är filerna som blev flyttade vid frysningen korrupta.

Jag har sökt igenom hårddiskarna med IBMs verktyg. Inga fel hittades. Senaste drivrutinerna till kontrollerkortet är inlaggt men jag har inte kontrollerat om jag har senaste biosen.

Som sagt har det inte alltid varit så här. Allting har fungerat felfritt och jag kan inte komma på om jag lagt in något program eller drivrutiner som krockar.

Jag har kontrollerat systemloggen men det ända felmeddelande är
"Den senaste avstängningen av datorn vid 12:38:39 den 2004-07-04 skedde oväntat."

Kontrollerkortet är som sagt ett Promise Ultra133 TX2 och alla hårddiskar är IBM/Hitachi. Två hårddiskar tillsammans med en DVD-läsare samt en DVD-Brännare sitter på moderbordets ideportar och resten på Promisekortet.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig jag såg en tråd med liknande problem. I hans fall var det en IRQ-konflikt som låg och störde.

Om du inte använder parallel eller com-portarna kan du koppla från dom i BIOS och frigöra IRQ.

Prova annars flytta kontrollerkortet till en annan PCI-plats, och se om det blir bättre.

Andra möjliga orsaker kan vara spänningsfall (din nätdel pallar inte), defekt RAM-minne (kör memtest), halvkass IDE-kabel

Medan du felsöker är det bra om du har så få program som möjligt igång under uppstart.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk

Jag har samma problem med min Hitachi disk, felet kom från ingenstans fast nu får jag felmedelande också och det går inte att instalera OS på disken längre skulle tro att disken är sönder.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H2o
Andra möjliga orsaker kan vara spänningsfall (din nätdel pallar inte), defekt RAM-minne (kör memtest), halvkass IDE-kabel

Spänningsfall kan det mycket väl vara. Nu kör jag 6 Hårddiskar, Radeon 9800 Pro, 2 nätverkskort, dvd och dvdbrännare, 3 80mm fläktar samt ett ljudkort. Allt detta på ett Chieftec 360W

När jag tänker efter så har jag gjort mkt samtidigt varje gång jag kopierat/flyttat. Flera program öppna som jobbar från olika hårddiskar samtidigt. Blir väl att stänga ner lite så länge tills jag köper ett nytt eller om jag kan låna ett kraftigare.

Minnet är det inget fel på har kört memtest på det.

Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Hoppas det reder ut sig, det tjänar Vi alla på!

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.