"Bakplattan" till Zalman 7000 + A64 mobon...

Permalänk
Medlem

"Bakplattan" till Zalman 7000 + A64 mobon...

Är i farten att köpa A64 + mobo och hade tänkt använda min gamla Zalman cnps7000-alcu. När jag köpte den kom den endast med två nipplar för A64 men ingen bakplatta.

De två intressanta moderkorten är Abit KV8 pro och Epox EP-8KDA3+. Kan jag montera fast Zalman flänsen med bara dom två nipplarna eller måste jag köpa en ny kylfläns för att få med en bakplatta?

Eller följer det med någon sorts platta med moderkorten som jag kan använda?

Kan även passa på att fråga om någon använder 2 x 512 Adata bh-5 minnen på dessa moderkort, och isåfall, funkar dom bra?

Tacksam för svar

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Det ska följa med bakplatta till så gott som alla moderkort.

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk

Använd INTE bakplattan som sitter på moderkortet! Det skapar ett mellanrum mellan kylflänsen och heatspreadern. Konstigt att du inte fick med någon i ditt Zalman-paket. Gå till affären och klaga!

EDIT: Jag fick med en bakplatta i mitt paket.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar

Jag har anmält saken till Inet Data, men jag är tveksam att dom kommer att skicka en ny....

Men det funkar då inte att fästa nipplarna på plattan som syns på den här bilden:

http://www.hothardware.com/image_popup.cfm?image=big_bundle.j...

?

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Använd INTE bakplattan som sitter på moderkortet! Det skapar ett mellanrum mellan kylflänsen och heatspreadern. Konstigt att du inte fick med någon i ditt Zalman-paket. Gå till affären och klaga!

EDIT: Jag fick med en bakplatta i mitt paket.

Använder du nipplarna ist.? Eller SKA man använda nipplarna ist. för bakplattan?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk

Jag använder nipplarna och bakplattan som jag fick med Zalman-kylaren.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Använd INTE bakplattan som sitter på moderkortet! Det skapar ett mellanrum mellan kylflänsen och heatspreadern. Konstigt att du inte fick med någon i ditt Zalman-paket. Gå till affären och klaga!

EDIT: Jag fick med en bakplatta i mitt paket.

Han köpte väl antagligen en tidig version.

Zalman släppte senare A och B versionerna med plattan för att kunna montera till 754/939

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk

På tal om zalman bakplattan, är lite osäker på om det är tänkt att man ska riva av pappen som är fastklistrad innan man monterar fast den på moderkortet?

tacksam för svar

Visa signatur

MacBook (höst 2007) | iPhone 3GS 32GB | ALIX m0n0wall

Permalänk
Medlem

Det är nog meningen att pappen skall sitta kvar, annars skulle det nog inte finnas nån från början, jag menar, varför skydda ett stycke plåt med papp?

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk

yes, du har en poäng där, då kör jag kör jag med pappen

Visa signatur

MacBook (höst 2007) | iPhone 3GS 32GB | ALIX m0n0wall

Permalänk
Medlem

Borde väll inte vara så hemskt smart att lägga en metallplatta mot 754 lödpunkter. Så pappbiten ska garanterat vara där för att isolera mellan metallplattan och lödpunkterna.