TV-ut kvalité -nVidia eller ATI

Permalänk
Medlem

TV-ut kvalité -nVidia eller ATI

Tidigare versioner av nVidias grafikkort (geforce 2, 3)hade helt kass TV-ut kvalité jämfört med ATI:s och Matrox versioner.

Men hur ligger det till nu?
Har tänkt bygga en HTPC, vill ha ett billigt fläktlöst alternativ.
Har ett ATI 9700pro vars TV ut har gett upp för länge sen och vägrar skicka signal till TV:n. Därför är jag inne på att skaffa ett nVidia kort istället (som jag tror "TV-uten", inte kommer ge upp), då jag är lite nojjig ang. ATI:s TV-ut... Kvalitén är det inget fel på men..

Så till frågan igen hur står sig nVidias FX-serie (har tänkt mig ett FX5200) gentemot ATI:s i fråga om TV-ut kvalité?

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Re: TV-ut kvalité -nVidia eller ATI

Får jag fråga varför du tror att ett nVidia kort skulle hålla längre än ett ATI? Bara för ditt har gett upp? Jag ett också ett 9700P. Det är över 1.5 år gammalt nu och fungerar prima(TV-ut och allt annat). Jag tror inte att nVidias kort på något sätt har högre kvalite (längre livslängd) än ATIs kort. Du har nog helt enkelt bara haft otur med ditt kort skulle jag tippa.

Permalänk
Medlem

FX-korten har mycket bättre bild med TV-out än de äldre korten (med undantag för Geforce4 MX som också har bra TV-out).

Även ATI Radeon 9xxx är bra på TV-out.

Vilket är bäst? Bra fråga...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

S_Z: Givetvis har jag inga bevis men vi är några stycken på det hör forumet (samt på NH) som har ATI kort vars TV-ut bara gett upp. Dock har jag aldrig läst en post av en Nvidia ägare som har haft samma problem.

Men men, det är flera tusen ATI ägare och vi är bara några stycken med trasiga kort. Det är väl bara det att jag har blivit lite nojjig helt enkelt

Hursomhelst till ett HTPC projekt lär jag köpa det billigaste graffet, oavset märke, bara det håller god TV-ut kvalité.
Men det bästa vore kanske ändå att köra med ett ATI + en sån där "MrJonas kabel".

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------