Permalänk
Medlem

Sur....

Hej!!

Köpte idag en ny cpu kylare:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1124&session=abfe0c...

Va ska man säga?

Det gick åt helvete.
Har gjort rent coren med "Gripen Aceton", lagt på ny kylpasta. Detta har ja gjort 2 gånger nu, och vips inte en ända grad kallare.. Besviken, JA!.

Min cpu jävlel ligger på 68 grader idle (oclockat) fortfarande. Va ska ja göra ? LOL

Permalänk

Är du säker på att du har monterat rätt?
Annars kanske du kör på för låg fläkthastighet.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem

Rör sig tempen alls? Temperaturmätaren kanske är skum?

Permalänk
Medlem

Nej, temperaturmätaren fungerar.
Monterat rätt, antagligen.
Fläkten går på "MAX".

Permalänk
Medlem

kanske för att du har använt en aceton me olja i som förstör för kylpastan?

Permalänk
Medlem

dålig luftcirkulation..... jag säger som bosse bildoktorn: LÄS INSTRUKTIONSBOKEN! där står det vilka fläktar som ska pusta in och vilka som ska pusta ut.......

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sensorn kan ändå vara skum. Känn på flänsen, om den är så varm som du påstår bränner du dig garanterat.
Min sensorn säger att min cpu-temp ligger på ca 58 med flänsen är inte varmare än kankse 40 grader...

Visa signatur

AMD XP 3200+, Radeon x850 XT, 1024 mb Kingston pc3200

Permalänk
Medlem

Aceton, Kemiskt Ren.. allså är de ingen olja..

Dålig luftcirkulation, svar nej! de är under rumstemp i mitt chassi.

Sensorn är cp de vet ja, men man borde se någon förändring tycker ja. Jag har en temp som heter "Cpu temp" och den ligger på 33 idle, 45 max, vilket man direkt ser en förändring. Sen har ja en som heter "Cpu Kernal temp" och den ligger på 68 idle, 72 max.. vilket låter inte speciellt troligt.

De ja har trodde var att CPU temp var den tempen som verkade mäst trolig, men inte enligt denna tråd.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=28990...

edit: flänssen är absolute inte varm, den är snarare extreamt kall :S

Permalänk
Medlem

mm då är det inte så konstigt om du har höga temps o flänsen är kall. nått fel är det. har du testat att använda en annan sensor att mäta temp

Permalänk
Medlem

ja har en temp mätare som ja fick med min fläktcontroller.. men ja vet i fan vart ja ska sätta den. Att sätte den mellan coren och flänsen känns inte rätt.

Permalänk

känns som om dina tempmätare är lite missvisande ... med tanke på att din chassitemp ligger under rumstemp???? samt att din fläns känns kall och du ändå har höga temps...

kör med en extern tempmätare

Permalänk
Medlem

Aspen, har du någon slags kompressor som skapar kall luft i ditt chassi? För med enbart vanliga fläktar som chassiventilation är det fysikaliskt omöjligt att du har under rumstemp i lådan.

Om flänsen inte ens är varm finns det två möjligheter:

1. Processorn är så varm som sensorn rapporterar, isåfall är flänsen felmonterad.

2. Processorn är inte så varm som sensorn rapporterar, isåfall är flänsen rättmonterad.

Permalänk
Medlem

under rumstemp, då menar ja att, om ja stoppar in handen i chassit så är de kallare än utanför chassit. pga alla fläktar som blåser på handen, men stoppar ja in en temp mätare så är de nog inte under rumstemp.

Kort sagt, okey ja överdrev...

Permalänk
Medlem

Mellan coren o flänsen ska du inte ha den!!!!! kan förstöra prollen plus att det inte blir fullkontkat mellan kärna o fläns. inte konstig om flänsen är kall!

Permalänk
Medlem

LOL, ja har inte satt den där.. ja kanske inte skrev så tydligt.. men ja har aldrig haft den där eftersom de inte skulle få full kontakt.

Vart kan man sätta den ?

Permalänk

har du uppdaterat till nyaste BIOS??

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Sätt den brevid processorn insmetad i massa kylpasta.

Permalänk
Medlem

Om du har två temp-program kan det bugga loss...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Archimonde:

nej, borde ja de ?

Permalänk
Medlem

Tjenare Aspen

Hur mycket kylpasta har du lagt på?, Jag har fått lära mig att man skall ha på väldigt lite. Dvs endast så mycket så att det blir en god kontakt mellan cpu kylaren och cpu´n. ( för att gämna ut eventuella "gropar" dem imellan )Man använder kylpastan endast för att få optimal kontakt . Eftersom du får såpass underliga temp´s, har du provat med att uppgradera bios ?. Jag hoppas att dessa rader är till någon hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni
Tjenare Aspen

Hur mycket kylpasta har du lagt på?, Jag har fått lära mig att man skall ha på väldigt lite. Dvs endast så mycket så att det blir en god kontakt mellan cpu kylaren och cpu´n. ( för att gämna ut eventuella "gropar" dem imellan )Man använder kylpastan endast för att få optimal kontakt . Eftersom du får såpass underliga temp´s, har du provat med att uppgradera bios ?. Jag hoppas att dessa rader är till någon hjälp.

nae ja har ju inte de.. ?

detta är mitt moderkort, hittar inget nytt BIOS ? :S

edit: ops, glömde länken
http://english.aopen.com.tw/products/mb/AX4PEMax.htm

edit igen: nu har ja flashat till nyaste BIOS, men utan framsteg. forfarande 70 grader.

Permalänk
Medlem

Hel knepigt, jag har en amd 2600+, som jag har klockat till att motsvara en 3000+ och tempen jag har "idle" avläst i bios är följande: cpu 45/47 grader, moderkort 28/29 grader. Antar att den under belastning, såsom spel och krävande grafikprogram hamnar runt 50/55 grader?. Med tanke på att Amd processorerna utvecklar mer värme än en motsvarande Intel så kan jag tyvärr inte ge dig något tips om vad som felar..annat än att ditt moderkort har fått någon form av "general knas". Jag utgår ifrån att du monterat kylaren rätt, det går fasen i mig inte att montera den fel. Och då du säger att cpu kylaren är "sval", vilket tex: min också är. Så tror jag inte att du behöver att vara orolig, även då jag förstår att det är störande och att det självfallet känns otrevligt, men cpu kan tusan i mig inte ligga på några 70 grader, det tål ? den ju inte. Är din "maskin park" stabil ? bortsett från att tempen visar 70?

Permalänk
Medlem

ja kör Prime95, 2,81ghz utan några problem! Kör ja 2,9ghz börjar dator skumma sig.. men ja tror knappast de är 2 graders skillnad på idle och full load.. så någon skumt är de med min Kernal temp!

edit: ja kan tillägga att de inte något med montering att köra då de är ganska svårt att sätte fel ? hur man gör de vet ja inte, plus att ja har exakt samma temp när ja körde med boxad kyllare.. 68 idle som senare bli runt 70-72

Permalänk
Medlem

Prova med att byta program, kanske kan ge dig en bättre mätning av dina tempraturer. Dessa finns här på sweclockers och är mellan 1.33 och 1.93 mb stora.

ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Systemövervakning/installspeedf...
ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Systemövervakning/MBM5360.EXE
ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Systemövervakning/CPUCOOL9.EXE

Edit: Jag har en polare som har ett liknande moderkort med samma program som du och han får en lådtempratur på 47 grader när lådan är öppen och han har bra kylning.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Medlem

nae de vissa likadant..

http://hem.passagen.se/honda_boy15/speedfan.JPG
(glöm ej "?" efter .JPG)

Kul bild föresten, en eldslåga på min cpu

Permalänk
Medlem

Är flänsen "kall"/ljummen/varm?

Är din dator stabil?

Kort sagt: Jag tror det är din temp.sensor som visar fel. Om datorn är stabil är det inget att bry sig om.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Ok det verkar ju skumt, om allt nu fungrar så bry dig inte om den tempraturen.

Eller börja söka efter var den tempsensorn kan finnas, genom att ta bort luftflödet från olika komponenter så borde du se när den höga tempen stiger.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Medlem

NU ska ja sova, men imorrn ska ja köpa ny pasta och se om de blir bättre. blir de inte de så slänger ja dator. Natti Natti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
NU ska ja sova, men imorrn ska ja köpa ny pasta och se om de blir bättre. blir de inte de så slänger ja dator. Natti Natti

Släng den åt mitt håll då :D.

Nej men allvarligt, de fixar sig. Och tempen är inte viktigast (eller jo, det är den ). Men inte för normalt användande.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Hedersmedlem

Är flänsen kall är den inte korrekt monterad. Kontrollera att flänsen har optimal kontakt mot processorn. 7000A är ju ganska stor och den passar inte på vissa moderkort, kolla så att ingen konding eller nåt sitter i vägen.

Länk som kan vara värt att kolla lite på
- http://test.zalman.co.kr/english/news/20030224.htm

Jag hittar inget "Aopen AX4PE Max" på AOpens hemsida. Jag hittar AX4SPE Max och AX4PER-N bl.a. Vad är det för moderkort du har?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |