Permalänk
Medlem

Prescott vs A64

Jag vill absolut inte starta upp nåt flame-krig nu, men ja sitter här o fnular lite på framtiden.

Hoppas alla kan komma överrens om att A64 är bättre i spel överlag sett än Prescott idag. Då frågar jag mig, vad talar för Prescott i framtiden?

Rätta mig om jag har fel, men A64 har ju inga värmeproblem, den skalar bättre samt så kommer den snart i socket 939 (dual channel, snabbare HT-buss osv.)

Vad kommer egentligen nya socketen för prescott att införa? Annat än att Intel har sagt att dom kommit tillrätta till viss del med värmeutvecklingen? Förhållandet i Mhz A64-Pres kommer väl troligtvis ligga på samma nivå förhållandemässigt sett hela tiden framöver, och om A64 då skalar bättre borde ju den vara snabbare framöver också?

Jag vet att man kan kolla på roadmaps etc etc, men just nu är klockan ett på natten, och jag vill bara höra era funderingar.

Som sagt, hoppas vi kan hålla det hela borta från sandlådenivå...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag sätter mina fem kronor på att Prescott sakta men säkert kommer fasas bort från modellprogrammet och istället kommer det riktiga monstret Dothan ersätta Prescott som högprestandamodellen.

Att Intel släpper sin nya sockel osv nu är nog snarast för att det har lagts ner så mycket tid och pengar på den att de skulle förlora mer på att lägga ner den nu än att försöka sälja den.

Dothan är utan tvekan min nya älskling iaf.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Jag sätter mina fem kronor på att Prescott sakta men säkert kommer fasas bort från modellprogrammet och istället kommer det riktiga monstret Dothan ersätta Prescott som högprestandamodellen.

Att Intel släpper sin nya sockel osv nu är nog snarast för att det har lagts ner så mycket tid och pengar på den att de skulle förlora mer på att lägga ner den nu än att försöka sälja den.

Dothan är utan tvekan min nya älskling iaf.

Instämmer med Hentai-San.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Avstängd

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=28841...

Det ser lite brunt ut för Prescott.
Då det inte verkar bli 64bits stöd, och över 4GHz är enligt Intel "väldigt svårt."

Får hoppas dom börjar pumpa i lite steroider i Dothan och skicka ut den på Desktop marknaden.

Permalänk
Medlem

jooo, dothan är en riktig skönhet allså

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Prescott vs A64

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Vad kommer egentligen nya socketen för prescott att införa? Annat än att Intel har sagt att dom kommit tillrätta till viss del med värmeutvecklingen?

Nya sockeln = mer ström och större yta för kylfläns. Man skulle kunna säga att de avhjälp värmeproblemen något, men inte på det sättet man tror. De kommer inte att utveckla mindre värme (snarare tvärtom) men den nya sockeln gör det lättare att ta hand om den värmen.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Prescott vs A64

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Nya sockeln = mer ström och större yta för kylfläns. Man skulle kunna säga att de avhjälp värmeproblemen något, men inte på det sättet man tror. De kommer inte att utveckla mindre värme (snarare tvärtom) men den nya sockeln gör det lättare att ta hand om den värmen.

Hur kan den nya sockeln göra att det är lättare att kyla? Kärnan är ju fortfarande exakt lika stor!

Förövrigt tror jag inte det minsta på Prescott. Northwood var en bra processor, men Prescott ger jag inte mycket för. Nu verkar ju inte heller Intel vara så förtjusta i den, så med lite tur får vi se en variant av den klart trevligare Dothan framöver.

Permalänk
Medlem

Ah, nåt i den stilen som jag trodde då... Ska bli intressant o se om och när Dothan kommer till desktop-marknaden

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

säger som dom flesta andra här, nämligen att dothan kommer bli intressant.
sen om jag inte kommer ihåg helt fel så har väl intel lagt ner all sin utveckling på netburst tekninken (den teknik som finns i bl.a. p4:an) eftersom den inte funkar något bra att vidareutveckla.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Prescott vs A64

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Hur kan den nya sockeln göra att det är lättare att kyla? Kärnan är ju fortfarande exakt lika stor!

Storleken på kärnan är inte något större problem. Det egentliga problemet är att kyla 100W+ utan att det kostar eller låter för mycket, och hur gör man det? Större kylfläns.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Prescott vs A64

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Storleken på kärnan är inte något större problem. Det egentliga problemet är att kyla 100W+ utan att det kostar eller låter för mycket, och hur gör man det? Större kylfläns.

Så S775 klarar större kylare? Visste inte det... I och för sig skulle man ju kunna tro att dagens monsterkylare (som passar på S478) borde kunna räcka rätt långt. En Thermalright SP-94 är ju exempelvis troligtvis tillräcklig även för Prescott...