Permalänk
Medlem

DFI LanParty NF2 Ultra RevB - BIOS

Tjenare alla swecare

tänkte starta en allmänna LanPArty tråd!

Jo jag får antagligen idag (eller på måndag) mitt LanParty RevB moderkort och jag undrar vad ni kör med för BIOS inställningar osv.

LastViking såg jag i en annan tråd att han sa att "clocker per command = Disabled" gav han 15-20 Fsb mer...

Såg på lite bilder att det fanns mer inställnignar än 2-2-2-11 som man kunde ställa på 13 osv, vad är det?

Vad är dimm inställningarna???

Vilken BIOS version kör ni med?

Är det någon som är jätte viktigt att ändra på kortet skriv gärna det då

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Re: DFI LanParty NF2 Ultra RevB - BIOS

http://forums.amdmb.com/forumdisplay.php?forumid=66

Bra länk till ett forum där bios supporten finns m.m

Jag kör med nyaste biosen 1-21 eftersom den är stabilast och ger mig lite mera poäng i 3dmark2001

Sen så ska du köra i CPC=Enabled om du kör med singelsidiga minnen(det är oftast alla 256 minnen) . Men om du kör med 512 stickor så ska du köra med den Disabel

Timmingens om du har BH5 är nog dessa för att få så bra score som möjligt..

11-2-2-2-2-9-12

..Skriv gjärna vad du har mer för grejer grafikkort, minnen m.m

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Var köpte du moderkortet och hur mycke kostade det?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

okay, jag har en 2500+ och tror jag ska köpa det moderkortet, vilka bra minne tycker ni jag ska köpa? ska antigen ha 1x512, 2x512 eller 1x1024 om det inte e för dyrt!

Permalänk
Inaktiv

2x512 eller 2x256 beroende på hur mkt pengar och vad för behov av minne du har..

Permalänk
Medlem

ska nog inte clocka dom, redar inte ut det! Så det blir att ha dom till spel och allmänt film tittande och surfning. Tittar mycket på filmer på datorn, mpg, avi och Divx. tänkar lägga 1000-2000 beroende på minne och kvalitet/mängd.

Permalänk
Inaktiv

ska du inte klocka så köp 2x512 twinmos/winbond, vilket finns på dom flesta butiker..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Finns på både www.overclockers.se och www.datorfixarna.com för 1490:-

Båda dom sidorna visar ju fel version av kortet på bilden, vågar man köpa därifrån så man inte får version A?

Visa signatur

Philips 273E | Gigabyte MA770-UD3 | Phenom II 940BE@3.4Ghz | OCZ Vendetta 2 | 2x2048MB Corsair XMS2 | Radeon HD4770 512MB | Antec P180B | Corsair Powersupply 520W | Logitech MX1100 | Logitech Illuminated | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

www.kylning.com har det, men jag rekommenderar det inte.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

varför inte?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberfrog
Båda dom sidorna visar ju fel version av kortet på bilden, vågar man köpa därifrån så man inte får version A?

Står det Rev B så ska du självklart få Rev.B, och dessutom är det en polare som gjort så datorfixarna tagit in kortet.. eftersom hans NF7-s 2.0 dog, så skulle han byta kort på garanti, och då blev det Lanparty. och så vitt jag vet, så görs inte Rev A nå mer..

Permalänk

Vilket ställe rekomenderar ni att köpa kortet ifrån? overclockers eller datorfixarna? Vilket ställe har bäst support och billigast frakt?

Visa signatur

Philips 273E | Gigabyte MA770-UD3 | Phenom II 940BE@3.4Ghz | OCZ Vendetta 2 | 2x2048MB Corsair XMS2 | Radeon HD4770 512MB | Antec P180B | Corsair Powersupply 520W | Logitech MX1100 | Logitech Illuminated | Logitech Z-2300

Permalänk
Inaktiv

Ingen aning med frakten, men jag tycker båda butikerna har grym kundservice.. har dock aldrig beställt från dom, köper direkt i butikerna annars så är det ju bara du mailar dom och frågar om frakt..

Permalänk
Medlem

E det egentligen lönt att ha mer än 512 Mb?
vissa säger att över 512 Mb e det bara ett par procent ökning.

Permalänk
Medlem

Re: Re: DFI LanParty NF2 Ultra RevB - BIOS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
http://forums.amdmb.com/forumdisplay.php?forumid=66

Bra länk till ett forum där bios supporten finns m.m

Jag kör med nyaste biosen 1-21 eftersom den är stabilast och ger mig lite mera poäng i 3dmark2001

Sen så ska du köra i CPC=Enabled om du kör med singelsidiga minnen(det är oftast alla 256 minnen) . Men om du kör med 512 stickor så ska du köra med den Disabel

Timmingens om du har BH5 är nog dessa för att få så bra score som möjligt..

11-2-2-2-2-9-12

..Skriv gjärna vad du har mer för grejer grafikkort, minnen m.m

Mina grejor: Se Signaturen

Jo jag surfade runt lite nu och hittade Oskars BIOS.
Är det någon som har testat den?
http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimatebb.php?ubb=forum;f=34

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TreXer
varför inte?

För DFI är ett sunkmärke coh NF2 är budget. Jag hade kortet med lämna tillbaka det och köpte ett KT600.. Sen att DFI kortet slappa chipset-timings och mitt klarade inte att primea över 190 fsb utan att sydbryggan dog efter 2 timmar ungefär.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
För DFI är ett sunkmärke coh NF2 är budget. Jag hade kortet med lämna tillbaka det och köpte ett KT600.. Sen att DFI kortet slappa chipset-timings och mitt klarade inte att primea över 190 fsb utan att sydbryggan dog efter 2 timmar ungefär.

Skit bakom datorn tycker jag...ivarjefall om jag tar mina erfarenheter av kortet + många andras..Och ge mig bevis att dfi kortet har slapa chipset timings(det är bara ett dumt ryckte som någon har skapat som har dålig kunskap om kortet, men efter ett tag så insåg han det"och nu e det fixat"). Detta kort har väldigt bra bios support som fixar många buggar som tyvär inte någon kunde eller hade villja eller inte fick göra på nf7-s kortet m.m(multiplier 10 m.m). Men det var väll därför han byte företag från abit till dfi. (Jag hoppas du inte tar detta som på hopp men jag gillar inte när någon uttalar sig om något de inte riktigt e 100% på). visiligen så kan jag också ha fel men ge mig då bevis!. Och det där med sydbrýggan är en sak som går att lösa och det är inte kortets fel att bill gates inte kan göra stabila oprativsystem hade du testat ett annat så hade det nog funkat eftersom det gör det åt mig visiligen så fick jag inte den syndromen innan 218fsb av ett oprativsystem men med ett annat så kan jag köra lätt utan problem i 260fsb 24/7...har kört 268fsb som max i 3Dmark2001.

Jag tycker man ska se efter helhets bilden och inte i enskilda fall..

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Lastviking: Ditt fall är väl iofs ganska enskilt? 280fsb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Lastviking: Ditt fall är väl iofs ganska enskilt? 280fsb

Nja jag tror inte det skiljer mycket om jag får ett nytt Dfi LanParty Rev B kort..Mycket handlar om hur man kan sina saker..och jag vet hur jag ska nå hög fsb. Eftersom de flesta når 250-260mhz om de har rätt minnen + rätt inställlingar så tror jag inte det skiljer kortet så mcyket åt.(eftersom jag klarar 260fsb som max om jag inte använder tjuv knep m.m ) Men för att nå den hastigheten så måste man ha minnen som klarar 260mhz i 3.25-3.3v annars så kommer man inte så högt. Sen hur jag kommer upp i 280fsb är en annan historia..jag får se om jag vill dela med mig av all informationen senare någon gång.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Hur lyckas då DFI få FSBn så högt mot andra kort? Det är nvidia som tillverkar chipsen inte DFI, har DFI haxxat dom med sin magiska superdator så alla NF2 chippen pressar så högt?

Sen dör inte sydbryggan pga skit bakom spakarna efter ca 2 timmar.. Kör man med en 80mm fläkt direkt mot sydbryggan så funkar det helt magiskt?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Alla kort är inviduella i fråga om klockning. Dock har nVidia mycket varierande tillverkningskvalité av nForce2 chipset.

I x1zt fall var det självklart sydbryggan som inte klarade över 190MHz, vilket inte har något med operativsystemet att göra och moderkortet levde inte upp till specifikationerna. Sydbryggan ska klara 200MHz fsb utan extra kylning. Oavsätt operativsystem. Om den inte gör det finns det finns det väl ingen anledning att ha kvar kortet och det finns många fler med relativt dåliga kort som precis klarar specs eller inte ens klarar specifikationerna. Om man ska se det från den stora bilden så gör inte många NF2 kort över 230-240..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Alla kort är inviduella i fråga om klockning. Dock har nVidia mycket varierande tillverkningskvalité av nForce2 chipset.

I x1zt fall var det självklart sydbryggan som inte klarade över 190MHz, vilket inte har något med operativsystemet att göra och moderkortet levde inte upp till specifikationerna. Sydbryggan ska klara 200MHz fsb utan extra kylning. Oavsätt operativsystem. Om den inte gör det finns det finns det väl ingen anledning att ha kvar kortet och det finns många fler med relativt dåliga kort som precis klarar specs eller inte ens klarar specifikationerna. Om man ska se det från den stora bilden så gör inte många NF2 kort över 230-240..

Förklara då varför min sb dör vid 218-> fsb i WinXp och inte i ett annat oprativsystem(där kan jag köra i 260fsb utan problem). Jag vet svaret men eftersom du inte tror att det är en del av oprativsystemet som gör det eller dylikt får du lista ut det själv...

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Uh...min sydbrygga dog för 1 vecka sedan och jag körde 218x11 med xp (kom högre men var inte 3d stabil då). Har det med xp att göra att jag inte kom högre än 218 fsb 3d stabilt?
Är det ett vanligt problem att sb går sönder på DFI Lanparty korten när man krämar på fsb'n?

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag har ett sånt moderkort (+ se signatur) som datorkomponenter. Har inte clockat något iomed att jag inte kan något sådant. Vilka "inställningar" skulle jag möjligen kunna ha för min dator?

Visa signatur

Industrial Strength - Revolution 909

Permalänk
Medlem

LastViking: jag skulle vilja veta lite BIOS inställningar av dig t.ex om du kör med APIC på eller inte.
Command per clock gav mer på dubberl sidig ram va?
Jag har 2x ADATA BH-5 512`er
Skriv gärna allt viktigt som är värt att ändra i BIOSen!

EDIT: Såg FAQ nu...

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Avstängd

ärligt talat så tror jag inte skillnaden i spel prestanda är så stor mellan 400fsb och 500
inte så stor så det är värt att köpa ett nytt MB och kanske nya minnen.
jag har testat lite olika FSB med mitt Epox 8rda+ i några spel och det är inte alla som drar nytta av en hög FSB,vissa har exakt samma prestanda oavsett om man kör i 333fsb eller 400.
har du 60fps i Call of Duty tex så kanske du får 65 om du ökar FSB till 500 istället för 420 som jag kör med just nu med Epox kortet.
sattsa på A64 istället,ni som redan har en XP som ligger runt 2ghz,skillnaden är knappt märkbar om ni köper ett DFI kort och klockar upp FSBen.
last viking kanske inte håller med men då vill man gärna se konkreta bevis på vad en super FSB på 520 gör mot en på 400:)

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Förklara då varför min sb dör vid 218-> fsb i WinXp och inte i ett annat oprativsystem(där kan jag köra i 260fsb utan problem). Jag vet svaret men eftersom du inte tror att det är en del av oprativsystemet som gör det eller dylikt får du lista ut det själv...

Alltså jag bryr mig inte i ditt fall för det har inget med x1zt fall att göra tydligen. Jag vet vad sydbryggan gör. Jag har inte sagt att det inte har något alls att göra med operativsystem, bara att det var irrelevant i x1zt fall.
Det är endå så att du kunde köra i 200MHz utan problem, dessutom kör inte han Windows XP. Hjälpte det ens att kyla nordbryggan när du körde den konfigen? Om inte så berör det absolut inte han eller min föregånde post. Dessutom är det inte hela sydbryggan som dör....

Permalänk
Medlem

en n00b fråga, måste man installera om windows om man byter moderkort?

Permalänk
Medlem

Oftast japp

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"