Kennel's MP3-guide

Permalänk
Hedersmedlem

Kennel's MP3-guide

Häromdagen släpptes Lame 3.90 (skarp) och dagen till ära har jag skrivit ihop en liten MP3-guide. Ta en titt och lämna gärna konstruktiv kritik här i tråden.

http://www.punbb.org/articles/mp3.html

Edit: Ny URL till guiden.
Edit: Ändrade tillbaka till den gamla igen
Edit: Ny URL IGEN!
Edit: Det här börjar bli löjligt. NU URL IGEN!

Permalänk
Hedersmedlem

we should sleep

jag ska nog ta o testa lame nångång .. ska bara hitta nån skiva värd att köpa och rippa

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra skrivet! Fast jag använder fortfarande helst Ogg Vorbis

Visa signatur

42

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaggzz
Mycket bra skrivet! Fast jag använder fortfarande helst Ogg Vorbis

...som är sämre än MP3-or kodade med lame...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Annorax
...som är sämre än MP3-or kodade med lame...

Skulle vara rätt instressant att se en undersökning som visar detta, har du någon URL?

Gillar Ogg mycket pga. det är helt fritt från patent och sånt...

Visa signatur

42

Permalänk
Medlem

AudioCatalyst och MusicMatch helt ovetande om den ljudtortyr som dessa program åsamkar på musiken <-- du menar att inte alla mp3 codecar gör detta? nää bort med mp3 och man ska nog fortsätta köpa cdskivor istället

Permalänk
Hedersmedlem

Bra skrivet.
Synd att man inte encodar själv någonting..köper inte skivor så ofta, utan laddar hem amatör-encodade som låter skit isåfall.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboy
AudioCatalyst och MusicMatch helt ovetande om den ljudtortyr som dessa program åsamkar på musiken <-- du menar att inte alla mp3 codecar gör detta? nää bort med mp3 och man ska nog fortsätta köpa cdskivor istället

Allt utom lame suger jakpung? jo, kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaggzz
Skulle vara rätt instressant att se en undersökning som visar detta, har du någon URL?

Gillar Ogg mycket pga. det är helt fritt från patent och sånt...

Något direkt test har jag faktiskt aldrig sett, men det är lite "underförstått" i de ljudkompressionsforum jag brukar besöka att Ogg inte ännu kan matcha Lame-MP3 vad gäller kvalitet. Det står t.o.m. i Ogg's egen FAQ:

Q: How does Vorbis compare to MP3?

A: Vorbis is currently too immature to evaluate authoritatively against MP3. Right now, it's about as good in the 128-160 kbps range; the encoder used to produce these streams is a test encoder (vorbis/examples/example_encoder.c) intended to produce bitstreams only for code stability testing purposes and illustrate the minimum amount of code needed to produce a valid bitstream. It produces perfectly valid bitstreams, but has virtually no features you'd expect to see in a production encoder. A production command line encoder is in progress.

Men det faktum att det är en helt "fri" codec gör den mycket intressant. Det håller jag med om. Framtiden ser ljus ut för Ogg Vorbis.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboy
AudioCatalyst och MusicMatch helt ovetande om den ljudtortyr som dessa program åsamkar på musiken <-- du menar att inte alla mp3 codecar gör detta? nää bort med mp3 och man ska nog fortsätta köpa cdskivor istället

Som jag sa i min guide:

"Innan jag fortsätter vill jag klargöra att allt jag säger framöver är var jag själv tycker och tänker. Det kommer alltid finnas hifi-nazister som hävdar att man aldrig kan åstadkomma likvärdig ljudkvalitet i en MP3:a som man kan i en CD och att MP3-formatet därför är värdelöst (om du är en av dessa rekommenderar jag att du tar en titt på s.k. lossless audio compression)."

Din kommentar gick alltså bara in i ena örat och ut genom det andra direkt.

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet.

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."
(Ur boken Statarliv av Herr Mossa)[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

Slår till och tackar för beröm. Var inte rädda för att lämna kritik dock. Man lär sig av sina misstag.

Permalänk
Medlem

Jag har vart en gammal --r3mix räv, kör nu istället med --alt-preset standard med version 3.90. Tack för tipset!

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."
(Ur boken Statarliv av Herr Mossa)[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

Härligt och höra mossa!

Permalänk
Medlem

alright

Det var en bra guide, du vet vad du snackar om. Hoppas att Audiocatalyst blir totalförbjuden nån vacker dag

Personligen gillar jag inte mp3 för fem öre, övergav det sen en lång tid tillbaka. Har encodat mängder gig musepack efter att streamversion 7 släpptes, och jag skulle inte kunna klara mig utan det.

Det är så förbannat bra, totalt överlägset mp3 och helt suverän ljudkvalité som inte går att skilja från orginalet för fem öre. Tro mig, så många gånger jag har testat fram och tillbaka mellan mp3, musepack & originalet...

Det var mina ord, länge leve världens bästa ljudformat som ligger mil framför konkurrenterna.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Hedersmedlem

Re: alright

Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Det är så förbannat bra, totalt överlägset mp3 och helt suverän ljudkvalité som inte går att skilja från orginalet för fem öre. Tro mig, så många gånger jag har testat fram och tillbaka mellan mp3, musepack & originalet...

Gå inte in och skriv det i r3mix-forumet eller på Project Mayhem bara. Då kommer du inte få så trevliga svar. Visst, det är trevligt med superlativ, men överdrifter är bara jobbiga

Jag kan endast höra skillnaden mellan --r3mix och originalet på en del samples, så jag är egentligen inget bra bollplank i det här fallet. Jag litar för det mesta på vad "mästarna" säger. Jag tvekar dock på att du hör en sådan enorm skillnad mellan en "--alt-preset standard" och en MPC-fil med likvärdig bitrate.

Musepack är troligtvis det enda formatet som för tillfället kan konkurrera med Lame-MP3, men att säga att det är totalt överlägset är defintivt att överdriva. Jag kommer troligtvis också att byta till musepack om ett tag, men jag vill att codecen ska "stabiliseras" lite först. Jag tänker på ett ganska stort antal lyssningstester jag läst om där den gemensamma uppfattningen har varit att MPC faktiskt låter rätt mycket värre än MP3 på ett par "samples". Detta är så klart bara "flukes", men det tyder på att koden fortfarande har en ganska stor mängd buggar och att dessa ibland kan ställa till det ordentligt.

Att MPC skulle vara "mil framför konkurrenterna" är lite tokigt med tanke på att det faktiskt är en vanlig subband-encoder samt att skillnaderna mellan Lame-MP3 och MPC nu är så små att 99% av alla lyssnare inte kan höra skillnaden.

En annan mycket viktig nackdel med Musepack är att codecen inte är open source. Något som jag lägger stor vikt vid.

Permalänk
Medlem

ehm

Visserligen, att säga att mpc är "superduper mycket bättre" än mp3 kanske var att ta i ..
Men faktum kvarstår:

Dibrom själv säger att Mpc är äger mp3 på ett visst antal testljud, och att mp3 i sig har en smärre begränsning samt att mpc ligger före alla ljudformat.

Ett mycket bra exempel på detta hittar du på detta inlägg:
"http://www.hydrogenaudio.org/forums/showthread.php?s=&threadi..."

ett citat från dibrom:

"In short, I wouldn't really say "Problem Sample for Dibrom's Presets", it'd be more correct to say "Problem Sample for MP3/LAME". These kind of samples such as fatboy, short, ravebase, etc.. and this one.. all exploit the weaknesses of this particular format ("MP3"). My presets, aside from the high, actually handle these cases rather well.. probably much better than most even. "

Och den roliga testfilen som fått mig att spy mest på mp3 är: http://people.mw.mediaone.net/lklenk/music/gbtinc.pac

Jag kan höra skillnad, har man bra utrustning så är det inga problem. (visst, nu säger jag inte att jag hör skillnad på allt, för det gör jag inte. Jag har ingen superhörsel, men har man bra utrustning kan man höra stora skillnader)

Och nämn ett "testsample" där mp3 är bättre än mpc så skulle jag bli glad. Det skulle kanske kunna vara Udial.wav ?
Men som JohnV med fler har sagt så utnyttjar det någon skruvar pryl i "psychoacoustic model" som den utnyttjade.. Rätta mig om jag har fel, för det var hundra år sedan jag läste något om just "udial.wav" fenomenet.....

Det jag heller inte gillar med mp3 är att filerna blir så förbannat stora, ännu en svaghet som jag ser med mp3, för att få bra kvalité blir filerna bra mycket större än vad musepack åstakommer. Att musepacks VBR är helt steglös gör inte saken sämre, det har alltid irriterat mig på mp3

Så mycket som jag har läst så har jag aldrig hört att koden ska vara fylld med massa buggar?

Hursomhelst.,.,det där med ljudkomprimering är en sabla djungel, smaken är som baken och det vore ju tråkigt om alla tyckte lika.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Hedersmedlem

Re: ehm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Visserligen, att säga att mpc är "superduper mycket bättre" än mp3 kanske var att ta i ..

Ja, det var mest det jag reagerade på. Jag tyckte det var lite "orättvist"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Dibrom själv säger att Mpc är äger mp3 på ett visst antal testljud, och att mp3 i sig har en smärre begränsning samt att mpc ligger före alla ljudformat.

Jo, jag har också läst sådana uttalanden från Dibrom och när jag tänker efter, så har jag nog inte mycket att sätta emot. Vad Dibrom säger brukar oftast uppfattas som lag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Och nämn ett "testsample" där mp3 är bättre än mpc så skulle jag bli glad.

Fan, jag hittar inte det. Jag vet att det var en tråd i r3mix-forumet som handlade om något helt annat dock. Jag tror det var HansHeijden eller ff123 som snackade om det. De hade gjort ett väldigt icke-vetenskapligt lyssningstest. Jag har dock för mig att hela den här diskussionen om harmonisk distortion kom upp igen. Att ett ljudspår med lite harmonisk distortion kan "låta" bättre trots att det inte är en vidare exakt reproduktion av originalet. Aja, jag kommer inte riktigt ihåg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Det jag heller inte gillar med mp3 är att filerna blir så förbannat stora, ännu en svaghet som jag ser med mp3, för att få bra kvalité blir filerna bra mycket större än vad musepack åstakommer. Att musepacks VBR är helt steglös gör inte saken sämre, det har alltid irriterat mig på mp3

Jo, det är ju här man ser fördelarna med MPC. Likvärdig kvalitet vid lägre bitrates.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Hursomhelst.,.,det där med ljudkomprimering är en sabla djungel, smaken är som baken och det vore ju tråkigt om alla tyckte lika.

Jo, verkligen, men jag är en person som inte är rädd för att erkänna mina misstag och det är mycket möjligt att jag varit för "bekväm" med MP3. Kanske är det dags för mig att ta en titt på andra format som MPC. Vilken preset kör du på med MPC? Standard?

Orksaken till att jag skrev en liten guide om MP3 var för att nästan alla fortfarande använder MP3 och det faktum att jag allt för ofta får MP3:or som låter skit. Det var det jag ville avhjälpa med min guide.

Jag ska erkänna. Jag trodde inte du var så kunnig som du tydligen är. Jag var rädd att du var en "ÖÖHH! MP3 SUXXORZ", men det är du ju helt klart inte.

Förresten. Något jag hört om MPC som skulle vara en nackdel är att det är väldigt omständigt att bränna MPC som audio-spår. Hur gör du när du ska göra det? Med MP3 är det mycket enkelt då man bara drar och släpper MP3:or i Nero, men det går ju inte med MPC. Jag gör ganska ofta "bland-skivor" till bilen och om man blir tvungen att först manuellt konvertera tillbaka till wav för att sen bränna blir jag nog tvungen att avvakta något i.a.f.

Har du förresten tittat något på AAC?

Permalänk

Re: Re: ehm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Har du förresten tittat något på AAC?

AAC verkade lovande men nu har det ingen framtid... AAC är ett så kallat "proprietary format" så alla som skapar dekoders och "kodare" måste betala pengar till Dolby... Och de som inte gör det blir hotade... T.ex Homeboy software som har (hade) gjort Homeboy AAC encoder blev hotade av Dolby och alla länkar blev borttagna... Nu är det relativt svårt att ens hitta en bra kodare och om man gör det så har man en jävla tur... Tror inte så många verkligen orkar sätta sig ner och leta under en mycket lång tid för att hitta en kodare när t.ex Lame redan finns helt gratis och mycket tillgängligt...

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: ehm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Annorax
AAC verkade lovande men nu har det ingen framtid... AAC är ett så kallat "proprietary format" så alla som skapar dekoders och "kodare" måste betala pengar till Dolby.

Aha. Jaja, då fick man skita i det då

Synd med tanke på att AAC i grund och botten har förutsättningar för att blir riktigt bra.

Permalänk
Medlem

aac

Nejdå.,,.aac är inte dött

"Psytel aac" finns kvar...
Hursomhelst är det ingen frid och fröjd att ladda hem den som det var förut. Eftersom jag inte använt den på flera månader så vet jag inte så mycket om den längre. Däremot för flera månader sedan så fick Ivan Dimkovic som håller på med psytel grejjen ett mail från dolby att han stred mot lagen eller något. Så nu är det lite mer underground att hitta den (så vitt jag vet?).... Minns somsagt inte hur det var.,.,

Men den var väldigt bra, vid lägre bitrates runt 128 var den bättre än mp3 på svårare former av "samples" om jag inte minns fel, jag gjorde ingen djupare undersökning på det där...

---
Angående mpc...

Nu när jag tänker efter har jag nog hört talas om det där från r3mix-forumet, men som jag minns det så fick jag ingen uppfattning om hur det egentlgen var

När jag encodar mpc kör jag oftast -xtreme eller -standard, det händer i sällsynta fall att jag kör insane, men om jag går efter mina öron så räcker standard gott och väl, men jag tar -xtreme för att vara på den säkra sidan. (insane ger ju mindre filer än --alt-preset xtreme har jag läst)

Standard är ju ämnat till att vara transparent enligt skaparen till 99,999%

Nackdelen är ju somsagt om man ska bränna till audio, det kan vara lite omständigt, än så länge går det ju inte med Nero somsagt. När ahead däremot släpper deras SDK för plugins så kommer det snart bli möjligt att göra "drag ´n drop" med mpc:s. Men när dom gör det vet man ju aldrig. Tror det däremot finns en frontend för att decoda till wavs så det går lite snabbare. Sen kan man ju som bekant köra med winamp, men den litar jag inte 100% på :]

Visst är det bekvämt med mp3, men din guide är ett steg i rätt rikting, dom som jobbat med lame har gjort ett suveränt jobb och lyft formatet till nya nivåer. Hoppas att din guide sprids som en löpeld till audiocatalyst folk så dom lär sig veta hut!
Jag har försökt övertyga så många som möjligt att byta till lame o eac så keep up the good work!

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Re: aac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Nejdå.,,.aac är inte dött

Nej det är inte dött, men det är mycket mycket långt ifrån att bli en standard... T.o.m VQF är ju större än vad AAC är just nu...

Permalänk
Medlem

hehe

njaaa vqf är ju faktistk helt dött dom har ju dumpat vqf.com. bara forumet är kvar

Håller inte Ivan Dimkovic fortfarande på med psytel då?

http://www.psytel-research.co.yu/

??

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Re: hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
njaaa vqf är ju faktistk helt dött dom har ju dumpat vqf.com. bara forumet är kvar

Håller inte Ivan Dimkovic fortfarande på med psytel då?

http://www.psytel-research.co.yu/

??

Jo det är precis det som är grejen... VQF är ett övergivet format men det går i alla fall att hitta dekoders och kodare till det, till skillnad från AAC... På det sättet så är VQF större än AAC...

Så vitt jag vet så följer PsyTEL och Astrid/Quartex kodarna bara ISO-standarden, och precis som MP3 så är ISO-standarden mycket mycket dålig... Det var det som var fördelen med Homeboys version som var en förbättring av ISO-standarden... Nackdelen blev dock att det var väldigt få spelare som kunde spela upp de filerna man hade kodat med den kodaren...

För det andra så går det ju inte att ladda ner PsyTEL kodaren så varför ens bry sig om den?

Permalänk
Medlem

Ja det har du rätt i, om man ser det ur den synvinkeln är aac jävligt dött

Jag hade för mig att psytel inte följde iso standarden, men där ser man så fel man kan ha

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Ja det har du rätt i, om man ser det ur den synvinkeln är aac jävligt dött

Jag hade för mig att psytel inte följde iso standarden, men där ser man så fel man kan ha

Så som jag har förstått så följer den ISO-standarden men de har skrivit all kod från scratch för hand i stället för att använda källkoden från MPEG-gruppen... Men jag kan också ha fel... Men huvudsaken är den att AAC är extremt svårtillgängligt vilket inte direkt lovar formatet en lysande framtid... :/

Permalänk
Hedersmedlem

Här finns ett par olika versioner av PsyTel-encodern:

http://www.inf.ufpr.br/~rja00/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Här finns ett par olika versioner av PsyTel-encodern:

http://www.inf.ufpr.br/~rja00/

Ah, verkar trevligt... Ska ta en titt på kvalitén...

Edit: det var faktiskt jäkligt bra kvalité på den där encodern... Snabb var den också... Blev jäkligt förvånad... Enda problemet nu är att se om något företag vågar ta steget och göra en bärbar AAC-spelare... En av anledningarna till att jag håller mig till MP3 och Lame är ju pga att min MP3-CD-spelare bara klarar CDA, WMA och MP3... :/

P.S. Kör man -vbrhi så skär den inte bort några frekvenser alls till skillnad från MP3, och det är jäkligt trevligt... Hamnar på typ ~134-140kbit men kvalitén är ändå bättre än det mesta jag har hört... Jag är lycklig...

Permalänk
Medlem

Mycke bra mp3 guide... Tack

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

som vanligt när det finns alternativ...

test hit test dit min e bäst din e bäst den e bäst osv i all oändlighet

håll er till det ni gillar och strunta i alla mer eller mindre förnuftiga påståenden överallt

som vanligt så gäller det att kolla äktheten och professionaliteten i allt som är skrivet på nätet (inkl denna kommentar )

denna guiden är bra för att styra upp aktuella saker och då kan det vara lite onödigt att fylla tråden med annat drävel.

syftet slutfört, bra Kennel...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...