Powercolor eller Club3d? (9800Pro)

Permalänk

Powercolor eller Club3d? (9800Pro)

Jag har suttit och tänkt och kollat runt i några veckor nu. Jag ska beställa mig ett 9800Pro i helgen har jag tänkt. Då jag inte har så stora inkomster så nöjer jag mig med en billigare variant av 9800Pro. Så nu grubblar jag över vilket av dessa märken jag ska välja. Powercolor eller Club3d?

Jag har kollat runt en del här på swec men har fortförande inte fått svar på allt jag undrar över. Så nu frågar jag lite som ska avgöra vilket jag ska välja.

- Hur skiljer sig dessa kort från dyrare tillverkare som Sapphire och Hercules prestanda mässigt?

- Är det någon större skillnad på korten när det gäller klockning?

- Finns det olika modeller av korten med tex sämre minnen eller klockfrekvens som jag ska se upp för?

- Vilka tillbehör får man till Club3d och Powercolor? Och vilka spel? Skulle gärna vela höra vad ni som har dessa kort har fått till.

Korten jag ska välja mellan finns på komplett och datorbutiken.

Powecolor - 3135:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=39664&t=278&l=2...

Club3d - 3095:-
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CGA-P988TVD

Jag har redan läst en hel del komentarer om korten, men känner ni för att ge fler så gör det:) Just nu lutar det mest mot Powercolor.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Powercolor och det fungerar utmärkt och att det är en duglig överklockare gör inte saken sämre. Jag hade köpt Powercolor kortet ;).

Visa signatur

tomt

Permalänk

Okej. Vilka spel/program fick du till kortet då? Eftersom korten i sig är likabra typ vad jag vet så kollar jag på vad man får till korten också för att få så mycket som möjligt för pengarna:) Inte varje dag man köper nytt graffe för så här mycket pengar liksom:)

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

det kanske skilljer sig från kort till kort, men jag har iaf uppfattat att club3d = dåligt, powercolor = bra, så jag skulle lätt ta det där powercolor kortet

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Är det bara jag som har fått för mig att club3d och Powercolor kommer från samma tillverkare?

Visa signatur

"Me fail english? That's un-possible!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackpercy
Är det bara jag som har fått för mig att club3d och Powercolor kommer från samma tillverkare?

Alla Radeon 9800pro kort görs på samma fabrik har jag för mig, så samma tillverkare det får du bestämma själv ;).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Alla Radeon 9800pro kort görs på samma fabrik har jag för mig, så samma tillverkare det får du bestämma själv ;).

Olika tillverkare; olika kylningar, olika minnen, olika klockfrekvenser, olika utseende, olika tillbehör, olika prestanda (i en del fall). Varför skulle så många företag sälja likadana kort? Det är alltid något som skiljer dom åt fastän det fortförande är 9800Pro. Det brukar inte va några större skillnader, men man vill ju ha det bästa för pengarna:)

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Olika tillverkare; olika kylningar, olika minnen, olika klockfrekvenser, olika utseende, olika tillbehör, olika prestanda (i en del fall). Varför skulle så många företag sälja likadana kort? Det är alltid något som skiljer dom åt fastän det fortförande är 9800Pro. Det brukar inte va några större skillnader, men man vill ju ha det bästa för pengarna:)

Sanningen är när det gäller Radeon 9800pro korten att de alla använder sig utav ATIs pcb förutom Hercules och Tyan. Och Gpu kylarna är lika på alla dessa kort förutom just de jag nämnde innan. Så varför inte tillverka alla kort på samma fabrik? Sedan skiljer det åt i vad företaget skickar med i kartongen.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Sanningen är när det gäller Radeon 9800pro korten att de alla använder sig utav ATIs pcb förutom Hercules och Tyan. Och Gpu kylarna är lika på alla dessa kort förutom just de jag nämnde innan. Så varför inte tillverka alla kort på samma fabrik? Sedan skiljer det åt i vad företaget skickar med i kartongen.

Vet itne hur det är med just 9800Pro för jag har inte sätt så många sådana kort än:) Men kollar man vissa andra kort från olika tillverkare så ser man bla att kretsar är olika placerade på kortet, korten har olika färger, och så skiljer sig minnena åt ibland på olika hastigheter. Sen är det även olika mjukvara ibland med olika inställningar och klockfrekvenser som jag nämnde innan.
Kylningen är också olika. Har för mig att Hercules har flänsar på minnena också vilket inte många andra har. Tex Sapphires fläns på GPUn är inte likadan som på dessa Club3d och Powercolor.
Jag kan iof erkänna att detta inte är mitt område när det gäller datorer:) Men jag vet vad jag har sett och läst.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på ett club 3d. Själv beställde jag ett powercolor 9800 pro och det var sönder. Jag har även upplevt att många andra, forum runt har samma problem med powercolor.

Jag har inte hört något negativt om club 3d. Lyssna på mig nu och köp det istället

/Sparta.....the ONE in Raven Shield=)