Permalänk

Hög temp med vappon.

Jag ligger enligt SpeedFan på 13 grader full load. Egentligen ska jag väl ligga en bit under 0-strecket? Jag har fipplat hur mycke som helst med evaporatorn men jag kan inte få bättre kontakt med cpu:n hur jag än vrider å vänder.

Permalänk
Medlem

För det första vilken version av vapochill, för det andra vilket system kör du det på (inte så svårt att gissa om man kolar på din sign)

Om det är en PE så får du räkna med den temperaturen.

Permalänk

det är väl ingen dålig temp heller ?
30-40 grader under vatten iaf.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
För det första vilken version av vapochill, för det andra vilket system kör du det på (inte så svårt att gissa om man kolar på din sign)

Om det är en PE så får du räkna med den temperaturen.

Jo jag kör PE, är det en sämre version eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sardaukar
Jo jag kör PE, är det en sämre version eller?

Det är mellan versionen

Men den är speccad till -8°C (evapoator temperatur inte cpu) med 100W balstning vilket kommer ge en temp runt 10°C som bäst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Det är mellan versionen

Men den är speccad till -8°C (evapoator temperatur inte cpu) med 100W balstning vilket kommer ge en temp runt 10°C som bäst.

Huh??? Min evaporator ligger på -20 som bäst!!

Permalänk
Medlem

och som högst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sardaukar
Huh??? Min evaporator ligger på -20 som bäst!!

Han sa -8C vid 100W belastning, du har kanske inte 100W belastning hela tiden?

Så om du t.ex. har 75W belastning vid idle eller liknande så når evaporatorn kanske -20C.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Aha jag trodde han menade -8 som lägsta temp....hursomhelst stiger evaporatorn aldrig över -13. Vet inte hur många vatt prollen utvecklar, men borde va i närheten iaf.

Permalänk

Tja

Kan säga att det är väldigt svårt att få en rättvisande temp....mitt råd är att
göra ett litet hål i den kudden som du har pressat ned i socketen, pillar upp
sensorn genom det hålet och så smetar du lite "thermal compound" (om du
har något kvar?) på sensorn så den får kontakt mot prollen

Detta är inget jag testat själv, men fick tips av en kille på Aseteks forum
att jag skulkle göra så här för att få en något mer exakt avläsning av tempen

GL!

Cheers!

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk

Men det är väl bara AMD:s processorer som har sensorn undertill?

Permalänk

sorry....det är mer än jag vet...är AMD-människa ut i fingerspettsarna

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk
Medlem

Äsch.. Det är välan bara att modda den? :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Äsch.. Det är välan bara att modda den? :).

LOL

Permalänk
Medlem

Det är inte så knepigt. Knalla ner med den till närmsta kylfirma och be dem räkna ut ny längd på kapillärröret samt fylla den med R404a istället för R134a som den kör nu.

Om du inte ska göra det själv dvs ;).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Det är inte så knepigt. Knalla ner med den till närmsta kylfirma och be dem räkna ut ny längd på kapillärröret samt fylla den med R404a istället för R134a som den kör nu.

Om du inte ska göra det själv dvs ;).

Hehe ... lr så kunde du ju ha tänkt efter före och köpt prommy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Det är inte så knepigt. Knalla ner med den till närmsta kylfirma och be dem räkna ut ny längd på kapillärröret samt fylla den med R404a istället för R134a som den kör nu.

Om du inte ska göra det själv dvs ;).

kan meddela att det kostar runt 3500:- att göra en sån modifikation, så det är bara att glömma.

för övrigt så visar ju den mätaren du tittar på med speedfan (eller vad det hette) säkert helt åt helvetet, min mätare på moderkortet visar uppåt +35 då min promme står på -28.

Skulle jag gissa en temp på min cpu när prommen visar -30 så tror jag att cpu'n i själva verket ligger runt -10

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluxor
kan meddela att det kostar runt 3500:- att göra en sån modifikation, så det är bara att glömma.

för övrigt så visar ju den mätaren du tittar på med speedfan (eller vad det hette) säkert helt åt helvetet, min mätare på moderkortet visar uppåt +35 då min promme står på -28.

Skulle jag gissa en temp på min cpu när prommen visar -30 så tror jag att cpu'n i själva verket ligger runt -10

Nope, jag ska göra den modden. Kommar att kosta mig max 1000kr
sa iaf killen jag snackade med. Beror helt på vart man gör det.
Men vi båda bor ju i Eskilstuna. Så kolla runt lite mer om du vill göra det.
Grymma skillnader på pris på olika ställen.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Nope, jag ska göra den modden. Kommar att kosta mig max 1000kr
sa iaf killen jag snackade med. Beror helt på vart man gör det.
Men vi båda bor ju i Eskilstuna. Så kolla runt lite mer om du vill göra det.
Grymma skillnader på pris på olika ställen.

Edit: Mitt mobo visar +26
Iofs ligger termistorn under en liten kudde, och en jäkla massa silicon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluxor
kan meddela att det kostar runt 3500:- att göra en sån modifikation, så det är bara att glömma.

3500!?

Var i helskotta har du fått den siffran från? Jag kan meddela att för 3500 får man 10kg R404a.
Kapillärrör kostar inte alls mycket. Skulle vara om någon lurifax tar extremt mycket betalt för jobbet. 3500 är bara orimligt.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.