Mitt senaste tystnads/modprojekt - Lägesrapport fas 1

Permalänk
Medlem

Mitt senaste tystnads/modprojekt - Lägesrapport fas 1

Som en del kanske läst tidigare så avsåg jag att göra en rejält tyst dator med ny låda, Lian-Li PC70. Egentligen skulle jag vara klar med projektet nu och visa bilder, men i stället kommer följande lägesrapport som kanske kan ge en del av er nya idéer.

Jag hade tänkt att lägga allt inklusive bilder på en sida och länka till, men pga omständigheterna (ja, jag är ett klantarsel =/) får det duga med ett inlägg och en textbeskrivning så länge.

Edit: Ni som nöjer er med att se vad som gick åt helvete kan ju scrolla ner till "bakslag".

Följande har hänt:

Lådan inköptes 25/7, ritningar mm sammanställdes under helgen därefter och i förra veckan var jag iväg nästan varje dag och köpte olika typer av material.

Grundtanken är att fläktarna ska vara så stora och lågvarviga som möjligt, att de inte ska monteras direkt mot chassi och att alla rörliga delar inte ska kunna orsaka vibrationer. Dessutom skall lådan hålla övertryck och all tilluft passera ett filter.

Vattenkylningen är i fas 1 delar som jag har hemma, dvs Eheim 1048, BlackIce radiator, Maze 2 vattenblock. Endast tank och slangar har nyanskaffats.

Luftförsörjning:
1 st Papst 12 cm svarar för tilluft och är placerad längst fram i lådan där normalt 2 st 8 cm fläktar ska sitta. Eftersom jag inte ville kapa i lådan så tillverkade jag en speciell adapter av aluminiumprofiler och -plåt, denna ser även till att fläkten får ett visst avstånd till chassiplåten och således gör konstruktion av "ljudfälla" möjlig.

1 st Papst 12 cm svarar för frånluft och att dra luft genom radiatorn. En specialkonstruerad kylenhet, bestående av 2 st takstoser som moddats en aning och ett adapterrör (finns på byggmarknad), gör att hela paketet kan monteras i de 4 övre 5.25"-platserna.

PSU-plåten som följde med fick stå modell för en ny plåt, bättre anpassad för min PSU (FSP 350 W, med 12 cm fläkt). Denna nya plåt har även i stället för original fläktplatser ett utblås passande för 10 cm vit luftslang, samt intag och strömbrytare för pumpkraft.

Mellan PSU-plåten och radiatorpaketet går en luftslang, och även denna kan förses med "ljudfälla" i ett senare skede.

Plåtarna som täcker 5.25"-platserna är kvar förutom längst ner där brännaren skall sitta. Vitsen med detta kommer jag till när jag tar upp hårddiskmonteringen.

De två bakre 8 cm fläktarna som följde med åkte ut och hålen för dessa blockerades av en plåt.

Filtret som följde med chassit är bara att kasta, det är alldeles för grovmaskigt. Jag köpte "Fresh pollenfilter" för husventiler och klippte till så de passade i originalfilterboxen. Dessa filter ger bra luftströmning trots sin täthet.

Vattenkylningen
Eftersom de flesta delarna inte nyanskaffats så var de enda åtgärderna att få bukt med pumpens knastrande läte, att inköpa nya silikonslangar och att tillverka en ny tank.

Tanken är en apparatlåda från Elfa (50-235-28), i blå genomskinlig plast vilket underlättar kontroll av vattennivån. Med kraftigt lim har två nipplar och ett påfyllningslock monterats och tanken tätats. Tanken sitter ovanpå PSU:n.

Vibrationsdämpning och ljudisolering
Det stora metallhärket som det antagligen är meningen att man ska sätta hårddiskar i åkte raskt ut ur lådan, och på dess plats sitter i stället en plåt som pumpen monterats på. Pumpens fästplatta sitter med dubbla lager vibrationsdämpning, dels med NoVibra M4 och med gummibussningar.

Avsikten var att ingen separat fläkt ska behövas för att kyla hårddisken, och för att uppnå det målet monterades den under kylenheten så att den luft som sugs in till radiatorn först får passera hårddisken. Vaggan som den sitter i består av chassit från en CD-läsare och ett tillkapat adapterkit avsett för montering av 3.5"-enheter i 5.25"-plats. Självklart är disken monterad på vibrationsdämpare.

Då pumpen trots all vibrationsdämpning fick hela det lätta aluminiumchassit att vibrera så försågs det med bitumenfolie från Mekonomen på de flesta plåtar. Det tynger ner rejält och ser till att de blir betydligt svårare att få i svängning.

Ovanpå bitumenfolien sitter med hjälp av dubbelhäftande tejp skumgummi i form av helt vanligt förpackningsmaterial som fanns i drivor på jobbet. Sidplåtarna har tom fått ESD-skyddat rosa skumgummi.

Resultat
Det hela fungerar bra efter sju sorger, åtta bedrövelser och en ansenlig mängd blod, dock utan resor till akuten (hittills). Med pump och de två fläktarna igång är det betydligt tystare än motsvarande konventionell montering, dock skulle "ludfällor" kunna sänka ljudnivån ännu mer. Med lite sinne för att använda okonventionella delar kan man ge förutsättningar för en rejält tyst dator.

Bakslag
Nu kommer det alla väntat på, hårdvarumonteringen. Efter att ha monterat i hårdvaran från min gamla låda och slagit på strömmen fungerade allt i ungefär 10 sekunder, sedan kom den där lukten som man minst av allt vill känna. En timmes ömsom gråtande och ömsom svärande senare kom jag fram till att vattenblockets fjädrar råkat hamna på fel sida om blocket i all min trötthet. Processorn (en T-Bird 1000) var stendöd, och hade dragit moderkortet (KT7A-RAID) med sig i döden. Dags för ny processor, nytt moderkort, och nytt minne alltså. Plastgängpinnarna som vattenblocket monterats med har också gått hädan, men en lämpligt tillkapad "gängstav" i metall från Jula á 20 spänn och några muttrar och originalfjädrarna löser samma uppgift med lite fantasi.

Bilder och ljudnivådata för hela datorn kommer så fort jag fått tag i ny hårdvara, lika bra att satsa på Barton mm när man ändå håller på.

Som de flesta säger när allt gått åt helvete, "Nåja, det var ändå dags att uppgradera".

Permalänk
Medlem

Fin historia, synd att du klantade dig på slutet bara

Jag funderar seriöst på att skaffa ett PC-70 också, det är fulltowers va? Jag börjar få väldigt ont om plats i min nuvarande...

En sak bara, det där ESD-skyddande rosa luddet, det dämpar inget ljud alls, tycker jag. Har redan testat det där, hade högvis liggandes på jobbet i höstas

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Det var ju lite synd att du inte klarade det fullt ut! Men som sagt väntar troget på bilder

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
En sak bara, det där ESD-skyddande rosa luddet, det dämpar inget ljud alls, tycker jag. Har redan testat det där, hade högvis liggandes på jobbet i höstas

Det kommer nog inte att finnas så mycket ljud att dämpa när jag är klar.

Jag tror det får bli ett Asus A7N8X Deluxe, vilket inte har någon fläkt på nordbryggan. Vattenkylning till grafikkortet är planerat till Fas 2.

Låter det ändå för mycket får man väl klistra på något annat skumgummi, det är ju inte så att det är dyrt..

Permalänk
Medlem

gjort samma misstag här =(

R.I.P T-bird 1400 + chaintech 7aja+

Visa signatur

MBP 13.3 Late 2010 - OSX LION
Nybliven mac fan boy.

Permalänk
Medlem

A7N8X korten är riktigt trevliga, har själv ett Men nordbryggan blir ganska varm med den flänsen som sitter... Planerar på att byta den. Bara så du vet

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Det blev ett Abit NF7-S 2.0 i stället, då det fanns i lager på DB. Det går ju att vattenkyla nordbryggan om man skulle irritera sig på fläkten, eller pilla dit en passiv fläns. Med NF7-kortet ingick SATA-->IDE-adapter, vilket jag antar att jag kommer att behöva.

Vattenblock till nordbryggan borde jag kunna tota ihop i plugget då vi har både manuell fräs och CNC-fräs. Blir nog manuell fräsning till ett så pass enkelt block, jag är inget vidare på att programmera CNC-fräsen.

Minnet blev 1x PC3200 TwinMOS Winbond 512 MB, och CPU:n Barton 2800+. Hoppas jag har valt rätt, man vill ju inte ha konflikter osv.

Bilder kommer nog nästa vecka, tyvärr lär jag få installera om XP eftersom chansen att det tycker om ett moderkortsbyte lär vara minimal. Det enda OS jag fått att överleva ett sådant var (förutom DOS då..) win98 en gång i tiden.

Förresten så tycker jag det är en djungel där ute nu, att hitta ett moderkort var inte lika lätt som tidigare. Förr har man bara gått in på Tomshardware och läst testerna, och omdelbart hittat något som känns "helrätt". Nu verkar både prestanda, utrustning och kvalitet vara ganska så jämn mellan tillverkare och modeller vilket gör valet svårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Det blev ett Abit NF7-S 2.0 i stället, då det fanns i lager på DB. Det går ju att vattenkyla nordbryggan om man skulle irritera sig på fläkten, eller pilla dit en passiv fläns. Med NF7-kortet ingick SATA-->IDE-adapter, vilket jag antar att jag kommer att behöva.

Vattenblock till nordbryggan borde jag kunna tota ihop i plugget då vi har både manuell fräs och CNC-fräs. Blir nog manuell fräsning till ett så pass enkelt block, jag är inget vidare på att programmera CNC-fräsen.

Minnet blev 1x PC3200 TwinMOS Winbond 512 MB, och CPU:n Barton 2800+. Hoppas jag har valt rätt, man vill ju inte ha konflikter osv.

Bilder kommer nog nästa vecka, tyvärr lär jag få installera om XP eftersom chansen att det tycker om ett moderkortsbyte lär vara minimal. Det enda OS jag fått att överleva ett sådant var (förutom DOS då..) win98 en gång i tiden.

Förresten så tycker jag det är en djungel där ute nu, att hitta ett moderkort var inte lika lätt som tidigare. Förr har man bara gått in på Tomshardware och läst testerna, och omdelbart hittat något som känns "helrätt". Nu verkar både prestanda, utrustning och kvalitet vara ganska så jämn mellan tillverkare och modeller vilket gör valet svårt.

Låter fint... Men varför inte 2x256mb pc3200?

SÅ du kan utnyttja Dual-DDR

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perco
Låter fint... Men varför inte 2x256mb pc3200?

SÅ du kan utnyttja Dual-DDR

Utifall att jag vill stoppa i 512 MB till i framtiden är det onödigt att låsa sig till en konfiguration.

Så pass mycket mer verklig och användbar prestanda att det är motiverat med en sådan låsning tror jag inte Dual DDR ger.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades hitta kontoupgifterna för webbkontot så här kommer lite bilder som jag vet att en del av er vill ha:

Själva byggplatsen, lite rörigt kanske?
Laptopen på bordet är min enda fungerande dator för tillfället, jag får stå ut med PIII 850 ett tag till.

Här är hela härligheten, inklusive ett troligen trasigt KT7A-RAID. Kylflänsen sitter ovanpå den Duron jag stoppade i för att testa moderkortet. Grafikkortet (Radeon 8500) är utplockat, det testade jag i farsans dator och det fungerar gudskelov. Hårddisken sitter i vaggan ovanför brännaren, och kyls alltså av luftströmmen till radiatorn. Denna luft "vänder" sedan och sugs in i genom kylenheten som döljer sig i de övre 5.25"-platserna.

Frontpanelen, som synes så är den likson övriga lådan i stort sett helt orörd. Stilrenare chassi får man leta efter..

PSU-plåten jag gjorde som ersättning till original. Creds till Lian-Li för att plåten är löstagbar, det gör livet så mycket enklare! Hålet kanske inte blev sådär jättesnyggt, Dremelkapskivorna tycker inte om aluminium.

Kommentarer någon?

Permalänk

ser bra ut, den ser tyst ut

Är det nåt dämpmaterial i botten?

är tanken den som sticker fram lite bakom luftröret i toppen av lådan? Du kan inte fixa nån bättre bild på den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe, har också märkt att dremelskivorna inte gillar alu, ingenting gillar alu om det inte kyls... Testa spruta försiktigt med t-röd där du kapar, funkar när man borrar iaf

Snyggt nätagg, vad är det för nåt? Smart med massor av lufthål. Antar att fläkten sitter på insidan då eller?

Det där chassit är verkligen fint... Får nog bli ett sånt snart... Argh, dumma dej!

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Hehe, har också märkt att dremelskivorna inte gillar alu, ingenting gillar alu om det inte kyls... Testa spruta försiktigt med t-röd där du kapar, funkar när man borrar iaf

Snyggt nätagg, vad är det för nåt? Smart med massor av lufthål. Antar att fläkten sitter på insidan då eller?

Det där chassit är verkligen fint... Får nog bli ett sånt snart... Argh, dumma dej!

Jag skulle inte vilja kyla något som blir så pass varmt med T-röd, eller något annat brandfarligt. Nästa gång ska jag testa att spruta CO2 från en paintballflaska under arbetet, det borde kyla rätt bra.

PSU:n är en FSP350-60PN(PF) som finns på GTEK. Enligt Tomshardware (http://www.tomshardware.com/howto/20021021/powersupplies-07.h...) så ska denna PSU ge uppåt 450 W i verkligheten (Även fast den i testet är något annorlunda mekaniskt, och heter Conrad FSP350-60BTP. Det är troligen samma elektronik.). Fläkten är alltså en 12 cm vilket jag gillar. Vid låg last är denna PSU knappt hörbar, men jag har inte kunnat testa den med last eftersom jag inte har några fungerade processorer för tillfället. Många PSU-tillverkare satsar på två fläktar vilket givetvis inte är bra ur ljudnivåsynpunkt.

Den Duron jag skulle testa med visade sig ha krossat lite av kärnan, en av skumgummiplupparna hade gått sönder. Alltså måste jag leta upp en Duron som funkar på äldre moderkort (KT133), om jag ska få igång även min andra dator.

Permalänk
Medlem

aceton är också välldigt bra att kyla med när man jobbar i aluminium!
sjyst chassi föresten men det går väll att kasta in mera dämpmatta!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Jag skulle inte vilja kyla något som blir så pass varmt med T-röd, eller något annat brandfarligt. Nästa gång ska jag testa att spruta CO2 från en paintballflaska under arbetet, det borde kyla rätt bra.

PSU:n är en FSP350-60PN(PF) som finns på GTEK. Enligt Tomshardware (http://www.tomshardware.com/howto/20021021/powersupplies-07.h...) så ska denna PSU ge uppåt 450 W i verkligheten (Även fast den i testet är något annorlunda mekaniskt, och heter Conrad FSP350-60BTP. Det är troligen samma elektronik.). Fläkten är alltså en 12 cm vilket jag gillar. Vid låg last är denna PSU knappt hörbar, men jag har inte kunnat testa den med last eftersom jag inte har några fungerade processorer för tillfället. Många PSU-tillverkare satsar på två fläktar vilket givetvis inte är bra ur ljudnivåsynpunkt.

Den Duron jag skulle testa med visade sig ha krossat lite av kärnan, en av skumgummiplupparna hade gått sönder. Alltså måste jag leta upp en Duron som funkar på äldre moderkort (KT133), om jag ska få igång även min andra dator.

Vadå? Piece of cake CO2 är dock ett bättre alternativ...

PSU'n var riktigt söt, speciellt för 650kr och om den är så bra som Tom säger. Kanske får bli ett köp då.

Synd att du bor i sthlm, annars kunde du fått låna min tbird och testa lite med, den gör inget vettigt ändå...

Keep up the good work!

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Vadå? Piece of cake CO2 är dock ett bättre alternativ...

PSU'n var riktigt söt, speciellt för 650kr och om den är så bra som Tom säger. Kanske får bli ett köp då.

Synd att du bor i sthlm, annars kunde du fått låna min tbird och testa lite med, den gör inget vettigt ändå...

Keep up the good work!

Ska man använda T-röd så får man nog ha CO2:n i beredskap ändå, att släcka eventuell eld med.

Jag tror att FSP är väldigt bra, särskilt sett till att den ger mycket kräm men trots det är billigare än Antec. Dessutom slipper man lysdioder i fläktarna och annat tjafs.

Vad är det för T-Bird, och behöver du den? Du kan ju kontakta mig på ICQ om du vill sälja den billigt.

Permalänk
Medlem

Det är en 1200... Eller om det var en 1400. Jag behöver den inte just nu, men senare, annars hade jag sålt den. Tyvärr.

Du kan väl säga till senare om nätagget var stabilt osv... Var ju jäkligt billigt!

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

En ny duron eller athlon kostar väl inte mer än 500kr på datorbutiken ändå.. klart det är alltid tungt när grejerna går sönder... :/

edit: du, var går varmluften från radiatorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomas
En ny duron eller athlon kostar väl inte mer än 500kr på datorbutiken ändå.. klart det är alltid tungt när grejerna går sönder... :/

edit: du, var går varmluften från radiatorn?

En ny processor som fungerar på ett KT133-kort tycks inte gå att få tag i idag.

Varmluften från radiatorn går ut i den vita slangen. Detta är förutom PSU-fläkten den enda frånluft som finns i datorn. Eftersom jag kommer att lägga till vattenkylning på GPU och nordbrygga så behövs det inte särskilt mycket luftflöde.

Permalänk
Medlem

Jag väntar spänt på fortsättningen Lycka till.
Själv ska jag försöka göra en luftkyld, snudd på knäpp tyst dator så fort jag anser klara av både studier och ny dator samtidigt. Hade köpt i slutet av denna månaden annars.
Jag känner inte så mycket för att banka och slå i metall för att få till datorn, utan ska försöka lyckas med någorlunda standardsaker, men nogrannt utvalda komponenter.

Visa signatur

Antec Sonata | P4C 2.4 GHz | Adata 3200 2x512 | Abit IC7 | Connect3D 9800SE AIW |

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt!

Jag är också inne på det här med tyst dator, skall inhandla samma PSU etc. tyvärr lär jag inte kunna sno så mycket idéer p.g.a att jag skall köra luftkylning.

Frågor: Var köpte du det där rosa dämpmaterialet och vad kostade det? Du använder 120mm fläktar, tycker du man skall satsa på det, 80mm fläktar brukar kunna gå på lägre varv = tystare. Och vilken hårddiskdämpare använde du?

PS. Köp en svart täcklucka till CD-ROM och floppy!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Frågor: Var köpte du det där rosa dämpmaterialet och vad kostade det? Du använder 120mm fläktar, tycker du man skall satsa på det, 80mm fläktar brukar kunna gå på lägre varv = tystare. Och vilken hårddiskdämpare använde du?

PS. Köp en svart täcklucka till CD-ROM och floppy!

1. Dämpmaterialet är förpackningsmaterial som jag hittade i överflöd på jobbet. 0 kr.

2. 12 cm fläktar blåser mer på lägre varv (större bladarea), jag tror du har fått lite om bakfoten.

3. Hårddiskdämparen är min egen konstruktion. Den består av skalet från en gammal CD-läsare, ett moddat 3.5-->5.25-kit och vibrationsdämpare.

Täckluckorna kommer senare, den jag ville ha fanns inte inne på gtek sist jag kollade.

Permalänk
Medlem

Update:

Nu har de nya prylarna kommit, och allt funkar bra. Datorn är något tystare än med tidigare chassi.

Edit: Givetvis är datorn snabbare också.. :p:D

Snart kommer Fas 2:

* Vattenkylning även på GPU och NB.
* Svarta frontpaneler till brännare och floppy.
* Mer dämpmaterial på vissa ställen.
* "Servicebelysning" med vit CCFL som tänds då man tar av sidpanelen.
* 12 V försörjning oberoende av PSU:n.
* Galler för luftutblåset på baksidan (var hittar man ett ~10.5 cm galler??)

Samt Fas 3 (något senare):

* Övervaknings- och larmpanel för temperaturer osv oberoende av själva datorn (mha PIC-processor).
* "Intrusion alarm" som aktiveras då sidpanel öppnas eller datorn flyttas.
* 512 MB minne till, för totalt 1 GB.

Permalänk

Jag brände åxå en T-Bird 1.0Ghz en gån i tiden, blev nån timmes tårar me tanke på att jag 3dar senare skulle på LAN :/

Just nu kör jag faktiskt åxå på ett KT7A-RAID + en ("ny") T-Bird 1Ghz
Har hört att AMD XP fungerar på KT7A-Raid om det är version 1.3 vet dock inte hur vanlig den är...
(väntar på nytt 8rda+ från datorbutiken, zeeeeeegt.... )

[EDIT] Vet du om ditt gamla minne fungerar? mitt är aningen ostabilt skulle behöva nytt (SDRAM)

Eftersom mitt andra moderkort är bortskickat har jag inte min vanliga dator.. (se sign)
|
\/

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |