Bytte grafikkort, helt svart nu, testat allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

Sådär, efter typ veckor av slit så funkar allt. Det behövdes bara ett lite modernare am4-mobo. Första problemet var nog att mitt moderkort och cpu gick sönder, beställde sedan moderkort som inte stödjer nyare cpuer och beställde en nyare cpu. Det blev fel i flera steg.

så nu när jag kopplade in nya cpu i nya moderkortet så fungerade allt direkt, ingen bios update eller något. Sjukt skönt. Nu måste jag bara skaffa mig en monitoer eftersom jag pajade min andra i allt

Skönt att du är igång igen, trots allt!
Hoppas du inte blivit alltför ruinerad.
Lägg ut grejerna som är trasiga. Finns alltid någon som köper. Kanske kan få igen en liten del av pengarna iaf.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

Hej! Sitter och är sjukt frustrerad. Köpte idag ett RTX 3080 som jag bytte i datorn från ett GTX 1080. Efter att jag nu bytt så får jag bara helt svart skärm. Detta även om jag sätter tillbaka mitt GTX 1080 eller om jag försöker köra utan grafikkort på moderkortet. Fattar inte vad som händer

Det jag testat är:

Koppla in nytt grafikkort med både displayport och hdmi
Kopplat tillbaka gamla grafikkortet med displayport och hdmi
Kopplat in bara dator utan grafikkort och kört på internt med displayport och hdmi
Testat 2 olika hdmi-kablar
Flyttat datorn från skärm till tv och gjort samma sak där ifall monitorn buggat ur
Testat att ta ut batteriet på moderkortet och hålla in power i 5 sekunder

Är det något jag missat i allt detta? Sjukt frustrerande att jag inte ens kan ha dator utan grafikkortet igång

Hoppas du rensade datorn. Man vill som inte byta viktiga delar innan du rensat speciellt om du bytte grafikkort från nvidia till amd. Men nvidias grafikkort drivers skiljer sig för varje grafikkort dom gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvktorn:

Hoppas du rensade datorn. Man vill som inte byta viktiga delar innan du rensat speciellt om du bytte grafikkort från nvidia till amd. Men nvidias grafikkort drivers skiljer sig för varje grafikkort dom gör

Nejdå, jag bytte från GTX 1080 till RTX 3080 så det är samma. Körde bara "clean installation" när jag laddade ner senaste firmware för grafikkortet.

Fick lite coilwhine men körde en tutorial och undervoltade kortet, och nu funkar det prima