Android. Ordna undermappar i "Photos", ser annorlunda ut än "Files/bilder"

Permalänk
Medlem

Android. Ordna undermappar i "Photos", ser annorlunda ut än "Files/bilder"

Skulle behöva lite hjälp av någon. Förhoppningsvis går det att ordna till detta. Jag har en Google Pixel 7 Pro.
Det är så att i "Fotoappen" så har jag ett visst antal mappar under "Bibliotek" men dessa undermappar är inte helt och hållet desamma undermappar som jag har om man går in i "Filhanteraren/Bilder".

För när jag tex har fotat saker med min drönare eller actionkamera och sedan lagt in de bilderna i mobilen med hjälp av en usb-c minneskortläsare så har jag fått göra mappar i Filhanteraren/bilder som sedan heter "Drönare" och "GoPro".

Men dessa undermappar jag gjort i filhanteraren syns inte när man går in i "Fotoappen".
Borde inte mapparna och bilderna synas på båda ställena då det är just bilder och det kan vara lämpligt att dom finns i Fotoappen?
Går det ordna till detta på något sätt så undermappar som gjorts i "filhanteraren/bilder" även syns i Fotoappen?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som du inte arbetar med Photos som det var tänkt.
Photos visar upp alla bilder som finns på telefonen. De som ligger i mappar som har backup aktiv syns i huvudflödet. De mappar som inte har backup aktiv kan du fortfarande hitta under "bibliotek".

I photos så ordnar du dina bilder i "Album". En bild kan ligga i flera albums så det är egentligen taggar. I vilken mapp som sedan bilden ligger i på filsystemet bryr sig inte Photos om. Om du har backupat den i molnet och drar hem den lokalt igen så är jag inte ens säker på att den lägger tillbaka den i mappen den kom ifrån. En nackdel med dessa album är att de bara är på en nivå. Ett album kan aldrig läggas i ett annat album.

Om du vill föra över bilder till Photos från en extern källa som en drönare skulle jag föreslå att du öppnar https://photos.google.com på en dator och sedan gör en drag and dropp av alla bilder in i flödet där. Då laddar den upp alla till molnet. När den är klar får du valet att lägga dem i ett befintligt album eller skapa ett bytt album med dem. När detta är gjort kommer de dyka upp på telefonen med (men inte vara nedladdade, det sker när du öppnar bilderna där).