Skyldig göra något när köp nekats i efterhand (köp ombord på flyg)?

Permalänk
Medlem

Skyldig göra något när köp nekats i efterhand (köp ombord på flyg)?

Tja, lite ovanlig fråga kanske och konstigt problem

Fick idag en notifiering att ett köp jag gjorde med min Google Wallet ombord på ett Lufthansaflyg i helgen blev nekat, framgår inte vem som nekade köpet, och hos banken syns det inte alls utan bara "Declined" i google wallet, men det stämmer jag köpte lite att tugga på och dricka för ca 10 euro o blippade google wallet som sa grönt då + fick ett kvitto som jag dock slängde (de verkar inte ha direktkoppling utan laddar väl över efter nån dag, köp på vägen åt andra hållet gick bra o drogs o de kom då ett ok från google wallet nån dag senare likt man får direkt annars ) , kreditkort och det fanns och finns täckning för köpet + senare och tidigare köp har gått igenom som de ska

Är det nån som vet om man är skyldig göra något eller är det bara sitta still o se vad Lufthansa / banken gör?

Permalänk
Medlem

Om jag vore du så skulle jag kontakta banken för säkerhets skull. Svarar de att du kan sitta lugnt så gör du det.
Om så inte är fallet så lovar jag att de kommer vilja hjälpa dig att lösa det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Om jag vore du så skulle jag kontakta banken för säkerhets skull. Svarar de att du kan sitta lugnt så gör du det.
Om så inte är fallet så lovar jag att de kommer vilja hjälpa dig att lösa det.

Tack , gjorde det, Klarna (de verkar bara ha AI "kundtjänst") kan bara se avvisade köp inom 24 timmar, så lite sent ute där, men de som är skumt är klarna appen listar det inte alls, jag har haft avvisade köp förr o de listas , så jag kan inte ens söka kundtjänst om det specifika.

Men jag antar de (Lufthansa) borde väl gå igenom misslyckade transaktioner och försöka igen / ta kontakt med min bank, nu har jag ju iaf på pränt jag tagit kontakt med min bank

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Tack , gjorde det, Klarna (de verkar bara ha AI "kundtjänst") kan bara se avvisade köp inom 24 timmar, så lite sent ute där, men de som är skumt är klarna appen listar det inte alls, jag har haft avvisade köp förr o de listas , så jag kan inte ens söka kundtjänst om det specifika.

Men jag antar de (Lufthansa) borde väl gå igenom misslyckade transaktioner och försöka igen / ta kontakt med min bank, nu har jag ju iaf på pränt jag tagit kontakt med min bank

Försök att prata med en människa istället och se om de kan hjälpa dig för att vara på den säkra sidan.
Nu tror jag inte att Lufthansa skickar inkasso på dig men risken finns att man kan åka på en massa förseningsavgifter (eller i värsta fall svartlistas) för att ha "bedragit" dem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Försök att prata med en människa istället och se om de kan hjälpa dig för att vara på den säkra sidan.
Nu tror jag inte att Lufthansa skickar inkasso på dig men risken finns att man kan åka på en massa förseningsavgifter (eller i värsta fall svartlistas) för att ha "bedragit" dem.

Hej mm ska försöka

Precis lite det jag är orolig för, sen vet jag iofs inte hur de ska koppla mig till rätt person på planet, om de nu inte lägger till typ sittplats i deras POS , men sen vill man ju såklart göra rätt för sig också

Men nu gick jag in och sände ett ärende till Lufthansa kundtjänst också , nu kan väl iaf ingen säga jag inte gjort det jag kan tänker jag

Edit, btw tack för svar hade glömt bort de hela faktiskt lite mycket annat för mig än försöka laga andras saker som inte lirar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Hej mm ska försöka

Precis lite det jag är orolig för, sen vet jag iofs inte hur de ska koppla mig till rätt person på planet, om de nu inte lägger till typ sittplats i deras POS , men sen vill man ju såklart göra rätt för sig också

Men nu gick jag in och sände ett ärende till Lufthansa kundtjänst också , nu kan väl iaf ingen säga jag inte gjort det jag kan tänker jag

Edit, btw tack för svar hade glömt bort de hela faktiskt lite mycket annat för mig än försöka laga andras saker som inte lirar

Ditt namn står på ditt kort, ditt namn står på boarding passet och klockslaget kortet användes är loggat, krävs inget geni för att räkna ut vem som köpte vad och när.

Om Lufthansa tänker lägga energi på att få in €10 är en annan fråga dock, förmodligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ditt namn står på ditt kort, ditt namn står på boarding passet och klockslaget kortet användes är loggat, krävs inget geni för att räkna ut vem som köpte vad och när.

Om Lufthansa tänker lägga energi på att få in €10 är en annan fråga dock, förmodligen inte.

Det har du ju iofs rätt i ja haha de är smidigare med cash ibland

Men jag är lite nyfiken också på vad man har för skyldigheter i detta läge, verkar inte helt solklart , dumt man inte sparde kvittot då hade jag inte oroat mig för då hade jag haft bevis på att jag betalat till deras POS och att den godkänt köpet, det ihop med kontot har täckning .

Dessutom lätt man inte sett notifieringen från wallet hade man ju heller inte tänkt på detta, int så man brukar gå in där och studera köp man gjort

Naja blir spännande se vad de svarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om Lufthansa tänker lägga energi på att få in €10 är en annan fråga dock, förmodligen inte.

Microsoft låste mitt konto för att jag hade en betalning på 10kr för någon app för flera år sedan som inte hade gått igenom. Microsofts support kunde inte ens lösa det åt mig då den låsningen gjorde att jag inte kunde aktivera några produktnycklar som var köpta. Den enda lösningen var att gräva i min köphistorik för att hitta en betalning som inte hade gått igenom.
Efter det så är jag övertygad om att alla företag agerar lika dumt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Detta går så bra fått mail där Lufthansa beklagar väntetiden men de har sänt ärendet till deras refound department, sänt tillbaka att de behöver läsa ärendet en gång till ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Detta går så bra fått mail där Lufthansa beklagar väntetiden men de har sänt ärendet till deras refound department, sänt tillbaka att de behöver läsa ärendet en gång till ...

Hade nog lagt ner där. Du har ju alla bevis du behöver på att du försökt göra rätt för dig om det skulle bli jidder i framtiden, och det börjar nog snarast bli de som är skyldiga dig ersättning för tiden du lagt ned på det om du ska böka mer med det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hade nog lagt ner där. Du har ju alla bevis du behöver på att du försökt göra rätt för dig om det skulle bli jidder i framtiden, och det börjar nog snarast bli de som är skyldiga dig ersättning för tiden du lagt ned på det om du ska böka mer med det.

Jo jag håller med o tänker lika, ville mest inte göra de värre med att de betalar ut de där

Men ja nu känner jag också jag gjort vad jag kunnat, jag har pratat med banken som inte kan se några fel och bett dem göra om transaktionen vilket jag (försökt) förmedlat