Soundbar+subwoofer i lägenhet?

Permalänk
Medlem

Soundbar+subwoofer i lägenhet?

Tjena!

Nyligen flyttat till en lägenhet på cirka 60m2.

Finns grannar i alla riktningar men generellt så är inte lägenheten så värst lyhörd. Har knappt hört mina grannar hittils.

Har en bra tv (LG C3 77') men ingen soundbar eller liknande för tillfället.

Tidigare så har jag alltid förlitat mig på endast TV'ns ljud då jag ej varit så kräsen. Men nu när man har en så fin TV så hade det varit nice med bra ljud också.

Min fråga är då om det är ens värt att köpa en subwoofer när man bor i lägenhet? Man lär ju behöva ha den på minsta effekt möjligt för att inte störa grannarna och då är frågan om den ens är värt?

En soundbar vet jag i alla fall att jag behöver. Men då lite tillbaka till förra frågan om det är värt att spendera mer pengar på en finare och bättre soundbar vs något lite mer budget? (Budget upp till 15k).

Så vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Kör med extern sub! Bra ljud gör stor skillnad även på lägre volymer.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Rekordmedlem

Man skaffar inte en subbas för att spela starkare för då är den vansinnigt felinställd, dess nivå ska vara samma som topparna om man har några som helst krav på ljudkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Tjena!

Nyligen flyttat till en lägenhet på cirka 60m2.

Finns grannar i alla riktningar men generellt så är inte lägenheten så värst lyhörd. Har knappt hört mina grannar hittils.

Har en bra tv (LG C3 77') men ingen soundbar eller liknande för tillfället.

Tidigare så har jag alltid förlitat mig på endast TV'ns ljud då jag ej varit så kräsen. Men nu när man har en så fin TV så hade det varit nice med bra ljud också.

Min fråga är då om det är ens värt att köpa en subwoofer när man bor i lägenhet? Man lär ju behöva ha den på minsta effekt möjligt för att inte störa grannarna och då är frågan om den ens är värt?

En soundbar vet jag i alla fall att jag behöver. Men då lite tillbaka till förra frågan om det är värt att spendera mer pengar på en finare och bättre soundbar vs något lite mer budget? (Budget upp till 15k).

Så vad tror ni?

Min nya granne har en subwoofer och ja det hörs tydligt, min förra granne hörde jag däremot aldrig. Jag hade inte skaffat sub till lägenhet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Man skaffar inte en subbas för att spela starkare för då är den vansinnigt felinställd, dess nivå ska vara samma som topparna om man har några som helst krav på ljudkvalitet.

låga bastoner går väldigt lätt genom väggar, golv och tak.
ett system byggt för att spelas med sub kommer inte låta bra om man sänker subben, köp hellre något som låter bra utan sub.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aphex:

låga bastoner går väldigt lätt genom väggar, golv och tak.
ett system byggt för att spelas med sub kommer inte låta bra om man sänker subben, köp hellre något som låter bra utan sub.

Jag menar inte att man ska sänka basnivån heller utan den ska vara korrekt, många tror tyvärr att man ska ställa in en sub alldeles för starkt och använder den mer som en ton eller loudnesskontroll än som en korrekt justerad sub.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Man kan också köpa tex SVS SoundPath isoleringsfötter. Mycket bättre än andra alternativ.

Beroende på året som lägenheten byggdes så förändras också kraven för ljudisolering.

Jag kan köra ganska högt, ungefär -10 med bas utan att störa grannar på något märkvärdigt sätt. Det är definitivt många faktorer att ta hänsyn till. För att sätta det i perspektiv så har varje lägenhet en tvättmaskin, och grannens under max centrifug är fortfarande bara ett viskande.

Personligen fann jag integreringen av en subbas för tidskrävande både inom mätning och för placering, vilket också ledde till att jag inte riktigt kunde placera den där jag ville ha den utan att basen överröstar allt annat och/eller låter smutsig.

Ett happy medium är ett par golvhögtalare. Fler bashögtalare, även midbas i dom lite bättre modellerna.

Personligen tycker jag inte att en soundbar ger särskilt mycket eftersom man förlorar nästan all återgivning när det gäller ljudbild och ljudseperation. Två väldigt viktiga aspekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Tjena!

Nyligen flyttat till en lägenhet på cirka 60m2.

Finns grannar i alla riktningar men generellt så är inte lägenheten så värst lyhörd. Har knappt hört mina grannar hittils.

Har en bra tv (LG C3 77') men ingen soundbar eller liknande för tillfället.

Tidigare så har jag alltid förlitat mig på endast TV'ns ljud då jag ej varit så kräsen. Men nu när man har en så fin TV så hade det varit nice med bra ljud också.

Min fråga är då om det är ens värt att köpa en subwoofer när man bor i lägenhet? Man lär ju behöva ha den på minsta effekt möjligt för att inte störa grannarna och då är frågan om den ens är värt?

En soundbar vet jag i alla fall att jag behöver. Men då lite tillbaka till förra frågan om det är värt att spendera mer pengar på en finare och bättre soundbar vs något lite mer budget? (Budget upp till 15k).

Så vad tror ni?

Olika hus är ju lite olika känsliga för hur ljud fortplantar sig.
Generellt skulle jag säga att det ändå går bra med sub i lägenhet. Sen finns det ju modeller på sub där du kan justera volymen direkt i telefonen via en app om du behöver sänka. Min soundbar (Bluesound) har också ett nattläge om man vill kolla sent på kvällen/natten som framhäver dialogen lite mer. Antar fler soundbars har liknande funktion?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5