Permalänk
Medlem

Studentlivet på KTH

Vill plugga på KTH till hösten men det är beryktat som det sämsta lärosätet beträffande studentliv och jag börjar själv tveka på grund av detta. Någon som pluggar eller nyligen har pluggat och sedan bytt studieort som kan upplysa mig? Hittar nämligen inga aktuella svar på internet som inte är propaganda tillverkat av de själva. Tänkte plugga öppen ingång eller alternativt indek

Visa signatur

40% RTX

Permalänk
Medlem

Just indek har rätt OK studentliv, såvida du går med i en av deras studentföreningar. Öppen ingång däremot hade jag aktat mig för om det är fara och flänga på sena kvällar du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paffs:

Just indek har rätt OK studentliv, såvida du går med i en av deras studentföreningar. Öppen ingång däremot hade jag aktat mig för om det är fara och flänga på sena kvällar du är ute efter.

Ajdå. Jag funderar också på teknisk fysik men då väljer jag hellre Uppsala för att kompensera den höga nördfaktorn. RIP

Visa signatur

40% RTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paffs:

Just indek har rätt OK studentliv, såvida du går med i en av deras studentföreningar. Öppen ingång däremot hade jag aktat mig för om det är fara och flänga på sena kvällar du är ute efter.

BTW, vad är det du jämför med? Är du student/alumn från kth?

Visa signatur

40% RTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bender:

Ajdå. Jag funderar också på teknisk fysik men då väljer jag hellre Uppsala för att kompensera den höga nördfaktorn. RIP

Haha läste själv teknisk fysik dock inte på KTH, det är ju inte direkt de hårdaste pojkarna som läser det
Men fokus borde väl kanske inte vara att supa så hårt som möjligt under studietiden utan att ha det trevligt med de man pluggar med. Blir nog rätt mycket studietid ni lär spendera tillsammans utöver föreläsningarna oavsett var du pluggar. Fysiker är dock ökända för att vilja marinera hjärnan i alkohol. Det är sen gammalt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bender:

BTW, vad är det du jämför med? Är du student/alumn från kth?

Nej, alumn från Chalmers, har umgåtts mycket med bl.a. indek-föreningar från KTH, har även bekanta och kollegor som pluggat där som jag jämfört med

Huvudsakligen när det kommer till att välja lärosäte så tänker jag såhär;
Antingen har en stad Studentnationer eller så har den inte det. Har den Nationer kommer du då kunna umgås med de som studerar andra inriktningar, för det är hela grejen. Har den inte Nationer så är det mer stad till stad hur/om studentlivet existerar. KTH och Chalmers t.ex. har starkt studentliv genom din studieinriktning, det man kallar för "Sektioner", såsom indek. IMO har Chalmers även ett starkt studentliv på studentkåren som helhet pga sitt kårobligatorium som både tvingar alla studenter att vara med och dessutom gjort kåren stenrik över åren.

Men även som @ingenjören skriver ovan så är det viktigaste att du hittar studiekamrater i din egen klass du gillar att umgås med. En jättegod festkompis som pluggar konsthistoria är en klen tröst på tentaveckan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paffs:

Nej, alumn från Chalmers, har umgåtts mycket med bl.a. indek-föreningar från KTH, har även bekanta och kollegor som pluggat där som jag jämfört med

Huvudsakligen när det kommer till att välja lärosäte så tänker jag såhär;
Antingen har en stad Studentnationer eller så har den inte det. Har den Nationer kommer du då kunna umgås med de som studerar andra inriktningar, för det är hela grejen. Har den inte Nationer så är det mer stad till stad hur/om studentlivet existerar. KTH och Chalmers t.ex. har starkt studentliv genom din studieinriktning, det man kallar för "Sektioner", såsom indek. IMO har Chalmers även ett starkt studentliv på studentkåren som helhet pga sitt kårobligatorium som både tvingar alla studenter att vara med och dessutom gjort kåren stenrik över åren.

Men även som @ingenjören skriver ovan så är det viktigaste att du hittar studiekamrater i din egen klass du gillar att umgås med. En jättegod festkompis som pluggar konsthistoria är en klen tröst på tentaveckan...

Hmmm, intressant. Båda föreningstyperna verkar lovande.

Jag undrar hur t.ex. Umeå står i jämförelse med Sthlm, Uppsala och Göteborg. De har ju lite lägre antagningspoäng där borta och instinktivt känns det mer som en dold hake snarare än El Dorado. Om det nu är studentliv eller studiekvalité som brister törs jag inte yttra mig om. Jag värderar dock dessa två lika högt eftersom det annars känns som man antingen får urusel utbildning eller tristess som sin bane. Vet inte ens om jag tänker rätt men det är därför så kul att höra hur alla andra redan gjort

Chalmers verkar riktigt najs men jag tycks uppenbarligen veta alldeles för lite om studentliv i synnerhet. Vad menas med att en kår är stenrik och vad gör ni med dom pengarna? Läste någonstans att dom som läste teknisk fysik fick som höjdpunkt på hela studietiden åka tåg till Cern (xD). Är det typ sånt man gör?

Visa signatur

40% RTX

Permalänk

Hur "bra" studentliv är, är tyvärr en väldigt subjektiv och obalanserad fråga; det kommer helt enkelt att i slutändan handla om vad du föredrar. Beträffande rykterna du har hört om KTH, kan jag bara med mina egna anekdoter försöka avsvärja dessa rykten; jag har bara hört dessa rykten från studenter som är borderline-till-fullskaliga alkoholmissbrukare. Det går absolut att ha ett fullbordande och meningsfullt studentliv på KTH. Öppen Ingång kan för övrigt festa, ibland lite för hårt, trots vad Paffs hävdar (lite svårt är det att ta ordet av en Chalmers-alumn som har hängt mest med KTH-Indek).

Det man kan med all säkerhet säga är att det är striktare med vad föreningarna och sektionerna på KTH kan och inte kan göra, vilket är tråkigt när man vill göra galna saker, men annars ganska skönt när andra får för sig att göra galna saker. Jag vet har varit runt på andra städers lärosäten på besök till och från, och jag har alltid känt mig mindre trygg utanför Stockholm när det kommer till fester.

I slutändan bör du inte ta någons subjektiva åsikt om något studentliv, för så länge denna person inte är exakt som du, kommer dess åsikt sannolikt inte att vara din. Fråga istället om det objektiva, om prioritera efter det. Om du är mer nyfiken på Öppen Ingång på KTH (eftersom du nämnde att du funderade på det), svarar jag gärna på dina frågor. Jag kan nog också svara lite om Indek, men jag är något negativt jäv mot dem, då en signifikant andel av dem är precis vad man kan tänka sig när man tänker negativa stereotyper om "Stockholmseliten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bender:

Hmmm, intressant. Båda föreningstyperna verkar lovande.

Jag undrar hur t.ex. Umeå står i jämförelse med Sthlm, Uppsala och Göteborg. De har ju lite lägre antagningspoäng där borta och instinktivt känns det mer som en dold hake snarare än El Dorado. Om det nu är studentliv eller studiekvalité som brister törs jag inte yttra mig om. Jag värderar dock dessa två lika högt eftersom det annars känns som man antingen får urusel utbildning eller tristess som sin bane. Vet inte ens om jag tänker rätt men det är därför så kul att höra hur alla andra redan gjort

Chalmers verkar riktigt najs men jag tycks uppenbarligen veta alldeles för lite om studentliv i synnerhet. Vad menas med att en kår är stenrik och vad gör ni med dom pengarna? Läste någonstans att dom som läste teknisk fysik fick som höjdpunkt på hela studietiden åka tåg till Cern (xD). Är det typ sånt man gör?

Pluggade 5 år i Luleå och studentlivet var, för mig, riktigt bra. Alla kom från olika delar av landet och väldigt få kände någon annan när studierna började och ovanpå det så bodde i princip alla inom gångavstånd så det var enkelt att träffa nya vänner och umgås. Kan tänka mig att det är liknande i Umeå, bodde där 6 år men aldrig som student. I Stockholm vet jag att många fortsätter att bo hemma och umgås mycket med sina kompisar från grundskolan och gymnasiet. Studiekvalitén var blandad i Luleå: NEK var väldigt bra, marknadsföring bra, FEK dåligt.

Permalänk
Medlem

@arnecarne
Menade inte på något sätt att öppen ingång inte kunde festa, snarare att det man klassiskt tänker som "studentliv", alltså föreningar och sittningar, inte är lika prevalent då studentskaran "byts ut" varje år

@bender
Studentlivet blir alltid vad du gör det till, ska du lägga minst 5 (snarare 6-7) år av ditt liv som lägger grunden för vad du jobbar med till pensionen så är det nog bra om ditt fokus vid val av lärosäte snarare handlar om vad programmen innehåller, att du tycker forskningen universitetet bedriver är intressant, och att du kan tänka dig bo i staden under studieperioden. I den erfarenhet jag har så är inte det organiserade festandet något gemene student sysslar med mer än de första 1-2 åren, och syftet med det är snarare att bygga en vänskapskrets som du sedan underhåller på egen hand.

Permalänk

@Paffs
Det är rätt att ettan byts ut varje år. Men Öppen Ingång har sedan någon gång 2016-2019 börjat främja att alumner deltar fortsättningsvis aktivt i sektionens aktiviteter, som "gamlingar". Det står i sektionens stadga och reglemente att dessa "gamlingar" erkänns, med särskilda, speciella privilegier som inte erbjuds några andra än dessa alumner. Det finns till och med dem från 2017-skaran, som förblir aktiva än idag. Att Öppen Ingång är bara ett år medför vissa svårigheter, ja, men det medför också en hel del fördelar. Jag skulle lätt kunna hävda att Sektionen för Öppen Ingång är den minst korrupta eller nepotistiska sektionen på KTH, som konsekvens av detta.

Du får ursäkta den tråkiga tonen kring Indek innan, men det är tydligt att gamla, ej längre relevanta uppfattningar, eller till och med fullständiga falskheter om sektionen förvränger uppfattningen av ur sektionen egentligen är idag. Just Indek som sektion upplevs av många vara en av de värre distributörerna av sådan dynga.

Sist av allt, det enda man möjligtvis utesluter sig ur, genom att välja en sektion på KTH, är sektionsspecifika nämnder och föreningar. Det finns fortfarande den allmänna kåren THS, och en bra mängd föreningar och nämnder som är helt oberoende av sektionerna. De välkomnar alla kårmedlemmar, oavsett sektionstillhörighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneCarne:

@Paffs
Det är rätt att ettan byts ut varje år. Men Öppen Ingång har sedan någon gång 2016-2019 börjat främja att alumner deltar fortsättningsvis aktivt i sektionens aktiviteter, som "gamlingar". Det står i sektionens stadga och reglemente att dessa "gamlingar" erkänns, med särskilda, speciella privilegier som inte erbjuds några andra än dessa alumner. Det finns till och med dem från 2017-skaran, som förblir aktiva än idag. Att Öppen Ingång är bara ett år medför vissa svårigheter, ja, men det medför också en hel del fördelar. Jag skulle lätt kunna hävda att Sektionen för Öppen Ingång är den minst korrupta eller nepotistiska sektionen på KTH, som konsekvens av detta.
Du får ursäkta den tråkiga tonen kring Indek innan, men det är tydligt att gamla, ej längre relevanta uppfattningar, eller till och med fullständiga falskheter om sektionen förvränger uppfattningen av ur sektionen egentligen är idag. Just Indek som sektion upplevs av många vara en av de värre distributörerna av sådan dynga.
Sist av allt, det enda man möjligtvis utesluter sig ur, genom att välja en sektion på KTH, är sektionsspecifika nämnder och föreningar. Det finns fortfarande den allmänna kåren THS, och en bra mängd föreningar och nämnder som är helt oberoende av sektionerna. De välkomnar alla kårmedlemmar, oavsett sektionstillhörighet.

Där ser man, de jag umgåtts med antogs 2012-2014, visar bara att det går undan och det låter som att det gått undan i en jättebra riktning för Öppen Ingång!

Jag har själv inte läst indek och tar inte alls illa upp av den bilden du har av dem, tvärtemot så kan jag bara hålla med dig då motsvarande gällde även på Chalmers när jag studerade.

Permalänk
Medlem

Jag började på indek i Lund och bytte sedan över till KTH där jag läser det just nu, så jag kan ge dig förstahandsinformation. Ställ lite mer specifika frågor så kan jag svara så gott jag kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Jag började på indek i Lund och bytte sedan över till KTH där jag läser det just nu, så jag kan ge dig förstahandsinformation. Ställ lite mer specifika frågor så kan jag svara så gott jag kan

Herre min jestanes vad bra!

OK, först och främst, hur är studentlivet i jämförelse, påtaglig skillnad eller? För det andra, hur skiljer sig studentlivet för dem i I-sektionen i jämförelse med typ data- eller fysiksektionen (räknat i bl.a. nörd- och alkoholism-enheter)? För det tredje, varför bytte du från Lund till KTH (om man får fråga)? För det fjärde, tusen tack på förhand.

mvh

Visa signatur

40% RTX

Permalänk
Medlem

KTH har egentligen tre större nackdelar när det gäller studentliv:
1. Du träffar bara kthare (i princip bara ingenjörer)
2. Allt som kräver energi minskar orken för föreningsliv. Bostadskrångel, resvägar på över en timme per dag, osv.
3. Störst fokus på mottagningen, även om det finns annat studentliv också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bender:

Herre min jestanes vad bra!

OK, först och främst, hur är studentlivet i jämförelse, påtaglig skillnad eller? För det andra, hur skiljer sig studentlivet för dem i I-sektionen i jämförelse med typ data- eller fysiksektionen (räknat i bl.a. nörd- och alkoholism-enheter)? För det tredje, varför bytte du från Lund till KTH (om man får fråga)? För det fjärde, tusen tack på förhand.

mvh

1. Skillnaden är definitivt påtaglig. Med det sagt, så är inte Lund bättre i ALLA avseenden vad gäller studentliv. Men absolut, LTH vinner på de flesta punkter. Vi kan börja med mottagningen/nollningen. I Lund pågår den i 4-5 veckor och är väldigt intensiv. Jag hade kul och lärde känna sjukt många personer, men eftersom plugget började pågå parallellt redan efter en vecka så blev det väldigt lidande. Jag var inte van med tempot och halkade efter direkt vilket var lite segt. Men det går alltid att ta igen, där och då kändes det lite drygt bara. Sen var inte alla aktiviteter jätteroliga. Man fick lite fomo och ville såklart vara med på allt, men vissa dagar kände man verkligen att "det här gör jag bara för att jag 'måste', det här är inte kul". I en faddergrupp på ca ~10-12 nollor så hade man ungefär lika många faddrar. Faddergruppen ordnade en kundvagn som de fyllde med alkohol som skulle räcka under alla 4-5 veckor nollning. Exempel på aktiviteter man gjorde var sittningar (med eftersläpp), gå "ölmilen" (man tog en buss till Lomma och sedan promenerade hela nollegruppen från Lomma till Lund och för varje kilometer så drack man en enhet öl/cider), mycket lekar och lite halvtramsiga grejer, osv osv.

KTH's mottagning är väldigt blek i jämförelse. Den pågick i 2 eller 3 veckor (minns inte ens exakt), och bestod också av lekar och ett par sittningar. Vi var uppdelade i nollegrupper på ~10-12 nollor, men man hade bara 2 faddrar. Man hade ingen kundvagn med alkohol utan det fick man köpa själv varje dag.

Medan det på indek i Lund var kutym att ALLA var med på (nästan) ALLT så var det en stor skillnad här. Vissa skippade varannan dag, några hoppade sittningarna, andra var inte med på nollningen överhuvudtaget. Några var med på allt förstås. Alla sittningar på KTH hölls i ett stort partytält man monterat upp tillfälligt på campus. Jag antar att det är en bra nödlösning, men det går såklart inte att jämföra med sittningarna i Lund som hölls i "riktiga" lokaler.

Med det sagt så var många ändå väldigt nöjda med KTHs mottagning och jag hörde även nån/några säga att "det här var det roligaste jag gjort". Men i och med att jag hade Lunds nollning i färskt minne så var jag inte så imponerad.

På sittningar i Lund är det vanligt med "spex". Det är små, korta teatershower som kunde pågå i allt ifrån 20 sekunder till 5-10 minuter. Framförallt så är det "I-spexet" (ett utskott, mer om det senare) som framför dessa spex. Ofta var de sjukt välgjorda med en rolig baktanke. På KTH har man inte dessa spex, utan man har "gyckel". Dessa är istället (oftast) helt värdelösa. I stort sett så handlar det alltid om att någon bara tagit en välkänd låt och byt ut texten till en "rolig" text. Det är någon sittning jag var på under mottagningen som hade 10-12 gyckel, på 2-3 minuter vardera. Jag ville resa mig upp och gå därifrån till slut, kändes som att sittningen aldrig tog slut..

Bland studenter generellt i Lund upplevde jag det som att det var ganska vanligt att man engagerade sig i en nation. Men på just Industriell Ekonomi så var den egna sektionen så stark, och det fanns så mycket att göra, att jag upplevde det som att I-are mer satsade på den, än externa nationer. Men givetvis fanns det såklart folk som även engagerade sig i nationer. Men min uppfattning är att majoriteten hade något form av engagemang. Det kunde vara att man var med i ett utskott, man satt med i sektionens styrelse, nån nation etc.

På KTH så är det långt ifrån alla som har något engagemang. En skillnad är dock att här kan man vara med i upp till 4 "nämnder" (samma sak som "utskott" i Lund), medan man i Lund bara kunde vara med i 1 åt gången. Dessa nämnder/utskott gör lite allt möjligt. Nån heter "Idrottsnämnden" och arrangerar idrottsgrejer, nån är "Clubmästeriet" och arrangerar sittningar etc. Men alla är som sagt inte med i någon.

En stor skillnad är att Lund är en relativt liten stad till ytan och man kommer konstant röra sig över hela stan med sin cykel. Det är inga problem att på helgerna hitta efterfester hos folk i korridorer eller andra studentboenden. I Stockholm däremot så bor de flesta hemma, och mycket mer utspritt. Nån pendlar från Södertälje, någon annan från Vallentuna. Under mitt år i Lund var jag kanske hemma hos 40 (en gissning) olika personer i diverse sammanhang som förfester, middagar m.m. Här i Stockholm har jag varit hemma hos en handfull totalt.

En jättebra grej på KTH är att man har ett "riktigt" spex varje vår (dvs en riktig teatershow på 2-3 timmar som är djävulskt rolig och välgjord). Den nämnden är jättestor så jag tror att alla som verkligen vill vara med i spexet kommer komma med. Jag har aldrig varit med, men har däremot gått på deras uppvisning. OM jag hade varit intresserad av att engagera mig i studentlivet här så hade jag joinat spexet direkt! Dom verkar ha riktigt kul ihop.

2. Jag känner ett par som pluggar data respektive teknisk fysik på båda skolorna, men har tyvärr inte jättebra koll på exakt hur studentlivet skiljer sig mot indek. Jag tror att dom också är rätt duktiga på att festa på, och alla dessa utbildningar tar in så många elever att man kommer alltid hitta några likasinnade att hänga med. Visst, det är säkert fler nördar på teknisk fysik och fler "stekare" (i brist på bättre begrepp) på indek, men sånt där är inget man går runt och tänker på eller ens bryr sig om. Alla hittar kompisar och jag tycker alla jag pratat med är nöjda med sina sektioner.

3. Jag bytte för att jag är lite mer inne på att göra internships, ha jobb på sidan av studier, satsa på kandidatexamensarbetet etc än att kötta studentliv. En av anledningarna till det är att jag är lite äldre (26) än många av kursarna. Det var också en stor skillnad mellan LTH och KTH. På LTH så var jag äldst av alla i hela klassen på 120 studenter. På KTH så har jag minst 10 elever som är äldre än mig i klassen, varav en till och med är 40+. Hade jag varit 19-20 bast och inte känt att jag var "klar" med krogen och festande så hade jag stannat kvar i Lund.

Overall om jag skulle ge respektive skolorna nån form av subjektiv rating så hade jag bedömt dem såhär:
LTH
Studentliv 4/5 (hade fått 5/5 om inte vissa aktiviteter faktiskt inte är roliga, även om ingen vågar 'erkänna' det)
Personer 5/5 (gick fantastiska personer i min klass, även om det var en något för homogen grupp imo)
Campus 2/5 (LTH är ett riktigt trött campus där alla byggnader är byggda på 60-70-talet i tegel och de flesta ser likadana ut både invändigt och utvändigt)
Utbildning 4/5 (var nöjd med utbildningen men måste ändå säga att det var ganska många föreläsare jag inte tyckte var kanon)
Möjlighet till sidojobb 2/5 (begränsade möjligheter. Vet nån som jobbade på en bank i Malmö och en annan som satt lite i kassan på ICA, men i övrigt var det inget folk höll på med)

KTH
Studentliv 2,5/5 (det finns om man vill engagera sig, och jag tycker de flesta låter nöjda)
Personer 3/5 (jag gillar att gruppen är lite mer blandad, men klassammanhållningen var definitivt mycket bättre på LTH. Det är många i klassen på KTH jag aldrig har sett)
Campus 5/5 (ligger i centrala Sthlm och har sjukt mäktiga byggnader)
Utbildning 4/5 (lite högre kvalitet på föreläsarna men något sämre master-val på just indek imo)
Möjlighet till sidojobb 4/5 (i Sthlm finns de flesta företag man kan tänka sig)

Orkar inte korrekturläsa denna wall of text. Hit me up om du har fler frågor 😅 Bor du i Sthlm så kan du alltid höra av dig och komma till campuset, så kan vi ta en lunch och jag kan besvara dina frågor och visa lite hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

1. Skillnaden är definitivt påtaglig. Med det sagt, så är inte Lund bättre i ALLA avseenden. Men absolut, LTH vinner på de flesta punkter vad gäller studentliv. Vi kan börja med mottagningen/nollningen. I Lund pågår den i 4-5 veckor och är väldigt intensiv. Jag hade kul och lärde känna sjukt många personer, men eftersom plugget började pågå parallellt redan efter en vecka så blev det väldigt lidande. Jag var inte van med tempot och halkade efter direkt vilket var lite segt. Men det går alltid att ta igen, där och då kändes det lite drygt bara. Sen var inte alla aktiviteter jätteroliga. Man fick lite fomo och ville såklart vara med på allt, men vissa dagar kände man verkligen att "det här gör jag bara för att jag 'måste', det här är inte kul". I en faddergrupp på ca ~10-12 nollor så hade man ungefär lika många faddrar. Faddergruppen ordnade en kundvagn som de fyllde med alkohol som skulle räcka under alla 4-5 veckor nollning. Exempel på aktiviteter man gjorde var sittningar (med eftersläpp), gå "ölmilen" (man tog en buss till Lomma och sedan promenerade hela nollegruppen från Lomma till Lund och för varje kilometer så drack man en enhet öl/cider), mycket lekar och lite halvtramsiga grejer, osv osv.

KTH's mottagning är väldigt blek i jämförelse. Den pågick i 2 eller 3 veckor (minns inte ens exakt), och bestod också av lekar och ett par sittningar. Vi var uppdelade i nollegrupper på ~10-12 nollor, men man hade bara 2 faddrar. Man hade ingen kundvagn med alkohol utan det fick man köpa själv varje dag.

Medan det på indek i Lund var kutym att ALLA var med på (nästan) ALLT så var det en stor skillnad här. Vissa skippade varannan dag, några hoppade sittningarna, andra var inte med på nollningen överhuvudtaget.

Med det sagt så var många ändå väldigt nöjda med KTHs mottagning och jag hörde även nån/några säga att "det här var det roligaste jag gjort". Men i och med att jag hade Lunds nollning i färskt minne så var jag inte så imponerad.

På sittningar i Lund är det vanligt med "spex". Det är små, korta teatershower som kunde pågå i allt ifrån 10 sekunder till 5-10 minuter. Framförallt så är det "I-spexet" som framför dessa spex. Ofta var de sjukt välgjorda men en rolig baktanke. På KTH har man inte dessa spex, utan man har "gyckel". Dessa är istället (oftast) helt värdelösa. I stort sett så handlar det alltid om att någon bara tagit en välkänd låt och byt ut texten till en "rolig" text. Det är någon sittning jag var på under mottagningen som hade 10-12 gyckel, på 2-3 minuter vardera. Jag ville resa mig upp och gå därifrån till slut, kändes som att sittningen aldrig tog slut..

Bland studenter generellt i Lund upplevde jag det som att det var ganska vanligt att man engagerade sig i en nation. Men på just Industriell Ekonomi så var den egna sektionen så stark, och det fanns så mycket att göra, att jag upplevde det som att I-are mer satsade på den, än externa nationer. Men givetvis fanns det såklart folk som även engagerade sig i nationer. Men min uppfattning är att majoriteten hade något form av engagemang. Det kunde vara att man var med i ett utskott, man satt med i sektionens styrelse, nån nation etc.

På KTH så är det långt ifrån alla som har något engagemang. En skillnad är dock att här kan man vara med i upp till 4 "nämnder" (samma sak som "utskott" i Lund), medan man i Lund bara kunde vara med i 1 åt gången. Dessa nämnder/utskott gör lite allt möjligt. Nån heter "Idrottsnämnden" och arrangerar idrottsgrejer, nån är "Clubmästeriet" och arrangerar sittningar etc. Men alla är som sagt inte med i någon.

En stor skillnad är att Lund är en relativt liten stad till ytan och man kommer konstant röra sig över hela stan med sin cykel. Det är inga problem att på helgerna hitta efterfester hos folk i korridorer eller andra studentboenden. I Stockholm däremot så bor de flesta hemma, och mycket mer utspritt. Nån pendlar från Södertälje, någon annan från Vallentuna. Under mitt år i Lund var jag kanske hemma hos 40 (en gissning) olika personer i diverse sammanhang som förfester, middagar m.m. Här i Stockholm har jag varit hemma hos en handfull totalt.

En jättebra grej på KTH är att man har ett "riktigt" spex varje vår (dvs en riktig teatershow på 2-3 timmar som är djävulskt rolig och välgjord). Den nämnden är jättestor så jag tror att alla som verkligen vill vara med i spexet kommer komma med. Jag har aldrig varit med, men har däremot gått på deras uppvisning. OM jag hade varit intresserad av att engagera mig i studentlivet här så hade jag joinat spexet direkt! Dom verkar ha riktigt kul ihop.

2. Jag känner ett par som pluggar data respektive teknisk fysik på båda skolorna, men har tyvärr inte jättebra koll på exakt hur studentlivet skiljer sig mot indek. Jag tror att dom också är rätt duktiga på att festa på, och alla dessa utbildningar tar in så många elever att man kommer alltid hitta några likasinnade att hänga med. Visst, det är säkert fler nördar på teknisk fysik och fler "stekare" (i brist på bättre begrepp) på indek, men sånt där är inget man går runt och tänker på eller ens bryr sig om. Alla hittar kompisar och jag tycker alla jag pratat med är nöjda med sina sektioner.

3. Jag bytte för att jag är lite mer inne på att göra internships, ha jobb på sidan av studier, satsa på kandidatexamensarbetet etc än att kötta studentliv. En av anledningarna till det är att jag är lite äldre (26) än många av kursarna. Det var också en stor skillnad mellan LTH och KTH. På LTH så var jag äldst av alla i hela klassen på 120 studenter. På KTH så har jag minst 10 elever som är äldre än mig i klassen, varav en till och med är 40+. Hade jag varit 19-20 bast och inte känt att jag var "klar" med krogen och festande så hade jag stannat kvar i Lund.

Overall om jag skulle ge respektive skolorna nån form av subjektiv rating så hade jag bedömt dem såhär:
LTH
Studentliv 4/5 (hade fått 5/5 om inte vissa aktiviteter faktiskt inte är roliga, även om ingen vågar 'erkänna' det)
Personer 5/5 (gick fantastiska personer i min klass, även om det var en något för homogen grupp imo)
Campus 2/5 (LTH är ett riktigt trött campus där alla byggnader är byggda på 60-70-talet i tegel och de flesta ser likadana ut både invändigt och utvändigt)
Utbildning 4/5 (var nöjd med utbildningen men måste ändå säga att det var ganska många föreläsare jag inte tyckte var kanon)
Möjlighet till sidojobb 2/5 (begränsade möjligheter. Vet nån som jobbade på en bank i Malmö och en annan som satt lite i kassan på ICA, men i övrigt var det inget folk höll på med)

KTH
Studentliv 2,5/5 (det finns om man vill engagera sig, och jag tycker de flesta låter nöjda)
Personer 3/5 (jag gillar att gruppen är lite mer blandad, men klassammanhållningen var definitivt mycket bättre på LTH. Det är många i klassen på KTH jag aldrig har sett)
Campus 5/5 (ligger i centrala Sthlm och har sjukt mäktiga byggnader)
Utbildning 4/5 (lite högre kvalitet på föreläsarna men något sämre master-val på just indek imo)
Möjlighet till sidojobb 4/5 (i Sthlm finns de flesta företag man kan tänka sig)

Orkar inte korrekturläsa denna wall of text. Hit me up om du har fler frågor 😅 Bor du i Sthlm så kan du alltid höra av dig och komma till campuset, så kan vi ta en lunch och jag kan besvara dina frågor och visa lite hur det ser ut.

Alltså, jag måste bara säga att du är ruskigt king. Ditt perspektiv är mig guldvärt. Tack ska du ha!

Om det inte vore för att jag bodde i Norrland hade jag definitivt övervägt att ta en liten rundvandring för att bekanta mig med KTH och Stockholm i allmänhet. Trots att jag har varit där ganska ofta har tanken på att faktiskt bo där aldrig riktigt slagit mig tidigare :P. Men jag har möjlighet till boende väldigt nära KTH, så det är på så vis ganska lockande.

Jag befinner mig dock inom studentlivsåldersspannet som du nämnde och då är ju studentstad också frestande. Har en kamrat som också studerar Indek - dock inte på någon av dessa orter - och dom åker på diverse utflykter och stökar till det rejält. Mäktigt. Men studiekvalité och jobb är ju förstås det viktigaste. Stockholm är ju således en solklar vinnare på den fronten.

Men jag undrar, hur var det att flytta och byta från LTU till KTH? Var det bara ett snabbt farväl till alla på sektionen eller var det mer påfrestande än så? Och fick du byta till KTH utan problem eller var det en process att söka igen med samma kvot som tidigare? Förresten, minns du vilka betyg du hade när du sökte in? Själv ska jag söka nu till hösten och om jag inte clutchar HP så tänker jag nog nyttja mina betyg i stället. Som tur är ligger dom ganska nära förra årets antagningspoäng för Indek på KTH. Men om det inte skulle gå vägen så blir det väl Öppen ingång som gäller, så att man åtminstone kommer igång med studierna tänker jag. Tror du att det är en bra strat eller hade du gjort något annorlunda?

>mfw

Visa signatur

40% RTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bender:

Men studiekvalité och jobb är ju förstås det viktigaste. Stockholm är ju således en solklar vinnare på den fronten.

Som du kommer märka på indek så finns det alltid några som redan i år 1-2 direkt börjar satsa på internships, schyssta sidojobb/sommarjobb etc. Det är väldigt mycket ovanligare på de andra civilingenjörsinriktningarna. Det är lätt att känna stress att man själv måste landa något fett tidigt i utbildningen bara för att man vet 5-10 andra personer i klassen gjort det, men så behöver man verkligen inte känna. Jag har träffat sjukt smarta I-are som det gått bra för efteråt som under de 3-4 första åren bara satsade på studentliv och att ha kul (och givetvis sina studier haha). Det jag vill ha sagt är att man alltså inte måste känna nån press att man måste ha gjort något internship tidigt.

Skrivet av Bender:

Men jag undrar, hur var det att flytta och byta från LTU till KTH? Var det bara ett snabbt farväl till alla på sektionen eller var det mer påfrestande än så? Och fick du byta till KTH utan problem eller var det en process att söka igen med samma kvot som tidigare? Förresten, minns du vilka betyg du hade när du sökte in? Själv ska jag söka nu till hösten och om jag inte clutchar HP så tänker jag nog nyttja mina betyg i stället. Som tur är ligger dom ganska nära förra årets antagningspoäng för Indek på KTH. Men om det inte skulle gå vägen så blir det väl Öppen ingång som gäller, så att man åtminstone kommer igång med studierna tänker jag. Tror du att det är en bra strat eller hade du gjort något annorlunda?

>mfw

LTH, inte LTU. Jag fick söka om som vanligt, sen har jag kunnat tillgodoräkna kurser på KTH som jag redan hade läst i Lund. Det tog absolut emot att byta eftersom jag inte på något sätt vantrivdes i Skåne. Det var bara att jag trodde att Sthlm skulle passa just mig ännu bättre (vilket det gjorde). Men det är ju några jag lärde känna där nere som kom att bli mina bästa vänner, som jag har regelbunden kontakt med och som jag har varit nere och hälsat på. Det är 1,5 år sedan jag bytte till KTH och under den tiden har jag varit i Lund 4 gånger. Kompisar från Lund har varit uppe i Sthlm flera gånger, ibland för att hälsa på mig men ibland också för att de har något annat ärende och då har vi kunnat ses på en lunch eller liknande.

Jag sökte med högskoleprov där jag hade skrivit 1,75, så jag kände mig ganska bekväm med att jag skulle komma in var jag än sökte. Öppen ingång tycker jag är en sjukt bra grej, som jag är förvånad att inte fler av de främsta tekniska högskolorna har anammat. Då får man chansen att testa på lite olika kurser innan man gör valet vilken inriktning man vill ha på sin civilingenjörsexamen.

För övrigt vill jag även slå ett slag för LiTH. Jag läste lustigt nog ett tekniskt basår i Linköping (så ja, jag har pluggat på 3 av de 4 "stora" tekniska högskolorna ), och känner flera som läser indek (och några maskin och data) där nu. Där får man lite blandningen av en något större stad, men fortfarande mycket studentliv. Jag vet att många som väljer LTH eller KTH "ser ner" lite på Linköping, men det är i min mening helt obefogat. Linkan är inte alls tokigt!

För övrigt är väl min enda rekommendation att ta minst ett sabbatsår. Visst, är man helt sjukt studiemotiverad och inte har någon aning alls om vad man ska göra under sitt sabbatsår så kan man väl plugga direkt. Men annars skulle jag säga att det märktes ganska tydligt vilka som gick direkt och vilka som hade gjort annat i 1-2 år. Även om man "bara" hade stått i kassan på ICA så har man ändå fått lite arbetslivserfarenhet som är väldigt mycket värd. Och man har även blivit 1-2 år äldre.