Problem med drivrutiner till fristående ljudkort

Permalänk
Medlem

Problem med drivrutiner till fristående ljudkort

Hej!
här kommer en förklaring till mitt problem:

Jag har kört M-audio Fast Track Ultra som ljudkort till min Windows 10 dator och det har fungerat bra. Köpte en ny dator och valde Windows 11 och fick problem med ljudkortet, det fanns inga drivrutiner till Windows 11. Tycker då att jag gör ett smart drag, kör ljud på den gamla Windows 10 datorn och krävande jobb på den nya Windows 11 datorn.

För att kunna använda stora bildskärmen till båda datorerna har jag köp en HDMI-switch men då får jag problem. Varje gång jag startar Windows 11 datorn får jag en massa skräpljud ut från ljudkortet trots att HDMI-switchen är inställd på Windows 10 datorn, den som har fungerande drivrutiner till ljudkortet. Slår jag av den nya datorn eller kopplar bort HDMI-switchen från den fungerar allt som det ska.

Vad är det i HDMI förbindelsen mellan datorerna som ställer till problemen? Går det att gå in och slå av nåt på HDMI kommunikationen så det bara är bilden som kommuniceras.

Hälsningar Thomas

Lite stavfel
Permalänk
Medlem

Tanke: Bör teoretiskt sett gå att köra Windows 10 drivrutinerna på Windows 11 datorn.

När du switchar över och upplever problemet. Har den datorn som visar bild hdmi som primär ljudutgång? Sitter datorerna i samma jordslinga eller har du differenser där?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Tanke: Bör teoretiskt sett gå att köra Windows 10 drivrutinerna på Windows 11 datorn.

När du switchar över och upplever problemet. Har den datorn som visar bild hdmi som primär ljudutgång? Sitter datorerna i samma jordslinga eller har du differenser där?

Jag har provat att ändra och även försökt stänga av ljudutgångarna på den nya datorn som stör. När du pratar om jordslinga menar du själva strömförsörjningen.
Kanske det är lösningen provade att koppla ur strömförsörjningen till Windows 11 datorn och missljudet försvann. Båda datorerna är laptops.

Missljuden är borta så länge jag inte har nya datorn ansluten till 230 v nätet. Jag ska fortsätta att vända lite på 230 volts anslutningar om det fungerar.

Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomasvy:

Jag har provat att ändra och även försökt stänga av ljudutgångarna på den nya datorn som stör. När du pratar om jordslinga menar du själva strömförsörjningen.
Kanske det är lösningen provade att koppla ur strömförsörjningen till Windows 11 datorn och missljudet försvann. Båda datorerna är laptops.

Missljuden är borta så länge jag inte har nya datorn ansluten till 230 v nätet. Jag ska fortsätta att vända lite på 230 volts anslutningar om det fungerar.

Tack för tipset.

Ja precis, se till att de sitter i samma grenuttag. Undvik att ha ström och bild/ljud ligga brevid varandra. Om det försvinner när du tar bort anslutningen till 230v låter det som att förstärks en störning/differens som ligger med genom jorden (Ground Loop)

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8