Uppdaterade till windows 11. Började få lagspikes

Permalänk

Uppdaterade till windows 11. Började få lagspikes

Hej,

Jag uppdaterade min dator till Windows 11. Efter det när jag hade installerat alla uppdateringar osv så började jag få lagspikes på spel när jag växlade mellan mina skärmar t.ex. WoW på ena skärmen och chrome på andra.
Så när jag går till chrome fryser spelet typ 3-8 sek. inte jämt men då och då..
Har Windows 11 pro
i7-9700K
MSI 3080
MPG Z390 Gaming edge AC MS-7B17

Någon annan som har råkat ut för samma sak?

Permalänk
Medlem

Inte samma sak, men jag hade oförklarliga krascher i många spel efter uppgradering från win 10 till win 11.

Försökte lösa det på många olika sätt, men det som tillslut löste allt var att återställa windows 11 och installera om alla program och spel.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Inte samma sak, men jag hade oförklarliga krascher i många spel efter uppgradering från win 10 till win 11.

Försökte lösa det på många olika sätt, men det som tillslut löste allt var att återställa windows 11 och installera om alla program och spel.

Kan ju vara så att uppdatera inte är so optimalt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogger123:

Kan ju vara så att uppdatera inte är so optimalt..

Testa att återställa win 11 om du inte får rätt på det genom att installera om drivrutiner eller programmen som krånglar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Jag har samma problem på två datorer med Win 11. Blev mycket bättre efter drivrutinerna blev installerade för m2 disken men händer fortfarande intermittent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bandspelare:

Jag har samma problem på två datorer med Win 11. Blev mycket bättre efter drivrutinerna blev installerade för m2 disken men händer fortfarande intermittent

Menar du ny firmware till m2 disken? För drivrutiner brukar man inte installera för diskar (brukar i så fall vara chipset driver man uppdaterar).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Menar du ny firmware till m2 disken? För drivrutiner brukar man inte installera för diskar (brukar i så fall vara chipset driver man uppdaterar).

https://org.downloadcenter.samsung.com/downloadfile/ContentsF...

Permalänk
Medlem

Är det denna?
This driver supports Samsung NVMe™ SSD 970 PRO, 970 EVO, 970 EVO Plus, 960 PRO, 960 EVO and 950 PRO.
NVMe™ Driver

Version 3.3 | 4.72MB

Enligt https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/support/to... är den enbart för win 7, 8.1 och 10. Men den funkar alltså även i win11?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Har tre Samsung diskar, en Intel disk, en Corsair och en blue wd(alla nvme). Har tidigare uppdaterat firmware för de som har nu tillgänglig. Men haft problem med olika kombinationer, bytte även disk för os utan att det hjälpte. Chipset drivrutinerna för moderkortet gjorde det bättre men löste inte problemet. Drivrutinen ovan hjälpte men löste inte. Inte hittat drivrutiner till alla för Windows 11. Tanken nu är mer att köpa ett nytt moderkort och se om det hjälper.

Men orginal beskrivningen är precis det jag upplever.

Permalänk

Hmm det blir nog o installera 10 igen.
Jag har en bekant som installerade 11 när han köpte ny dator och fick krascher när han spelade. Började med o skicka in hårdvara på reklamation sen så visade sig att det var samma problem som du hade bandspelare..
Får nog vänta något år eller 2 innan man ger sig på win11 igen.

Permalänk
Medlem

Vilken drivrutin kör du med för grafikkortet? Windows installerar vanligtvis äldre drivrutiner för alla komponenter som ibland kan ställa till det.
Det finns även olika mjukvaror som söker igenom datorn och kan installera dem senaste drivrutinerna för alla komponenter.
CCleaner Pro har en sådan funktion som kan användas gratis under Trail-perioden. Jag har även använt Driver Booster för detta.

Ett tips i övrigt när man installerar Windows 11 är att välja Region 'English (World)', så installeras inte massa bloatware från Windows Store, om man sedan vill komma åt Windows Store efter installation så är det bara ändra Region i Windowsinställningarna.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Kom på en till sak, kolla så att skärmarna har samma skalning. Jag har upplevt att det kan lagga till om den behöver skala om den yta man flyttar fokus till.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Kollat med sfc scannow om något är vajsing?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

clean install är alltid att föredra, man slipper hålla på med massa uppdateringar om du använder media creation tool

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

Det andra alternativet på sidan (Create Windows 11 Installation Media
If you want to perform a reinstall or clean install of Windows 11 on a new or used PC, use this option to download the media creation tool to make a bootable USB or DVD.)

ps se till att ha senaste biosen till ditt moderkort först

Permalänk
Skrivet av galaXy:

Vilken drivrutin kör du med för grafikkortet? Windows installerar vanligtvis äldre drivrutiner för alla komponenter som ibland kan ställa till det.
Det finns även olika mjukvaror som söker igenom datorn och kan installera dem senaste drivrutinerna för alla komponenter.
CCleaner Pro har en sådan funktion som kan användas gratis under Trail-perioden. Jag har även använt Driver Booster för detta.

Ett tips i övrigt när man installerar Windows 11 är att välja Region 'English (World)', så installeras inte massa bloatware från Windows Store, om man sedan vill komma åt Windows Store efter installation så är det bara ändra Region i Windowsinställningarna.

Jag installerade senaste drivers via geforce exp. Men jag såg att det hade kommit en bios uppdatering för mitt moderkort för Windows 11 när jag installerade om till Windows 10.

Skrivet av galaXy:

Kom på en till sak, kolla så att skärmarna har samma skalning. Jag har upplevt att det kan lagga till om den behöver skala om den yta man flyttar fokus till.
<Uppladdad bildlänk>

Skalningen var det inget fel på. Var samma på båda.

Skrivet av frong:

Kollat med sfc scannow om något är vajsing?

Nee jag hoppade det.
Jag lackade ur och installerade Windows 10 igen

Permalänk

Har ett 7900 XT i ett X470 (AM4). Använder senaste grafikendrivrutinerna. Använder senaste biosen för moderkortet, men den är rätt gammal.

När jag bytte disk gjorde jag clean install. Möjligt att usbstickan är ett måndags exemplar, men har inte känts troligt, kanske dags att göra en ny.

Permalänk

Formaterade igen och har inte fått problemet denna gång. Kört ca 1 månad. Inte listat ut än vad jag installerade/Windows Update so skiljer än men skapar återställningspunkter betydligt mer regelbundet nu