Sekundär hårddisk plötsligt otroligt långsam

Permalänk

Sekundär hårddisk plötsligt otroligt långsam

Hej,

Jag kör Windows 10 på en SSD och har en HDD för extra lagring. Datorn funkar fint när jag använder program och filer som är lagrade på SSD:n men sedan ungefär en vecka sedan går det knappt att läsa filer från min HDD.

I början av månaden uppdaterade jag från Windows 8 till 10 (just uppdaterade och ingen ny installation) vilket gick smärtfritt och jag märkte inte av några problem. Efter två veckor laddade jag ner en stor zip fil på HDD:n och försökte packa upp den men detta tog evigheter. Filhanteraren kraschade flera gånger och efter flera dagar gav jag upp. Efter det märkte jag att så fort jag försökte gå in på någon mapp på HDD:n gick allt väldigt trögt och när jag öppnar en mapp med bilder går diskanvändningen upp till 100% och den tuggar långsamt på. Jag kan öppna bilder och spela ljudfiler från den men allt går bara väldigt segt. Jag testade att spela upp en videofil men det var för krävande och den kom ingen vart.

Frågan är nu - har hårddisken blivit konstig av att jag uppdaterat till Windows 10, blev den konstig av att jag försökte packa upp zip-filen under flera dagar eller kan det varit så att jag dragit på mig ett virus som fanns i zip-filen?

Är det någon som har erfarenhet av detta eller har en aning om vad som kan vara fel?

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Kan vara att disken håller på att ge upp. Kontrollera den med t.ex. crystal disk info och se vad smart-värdena säger.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Kan vara att disken håller på att ge upp. Kontrollera den med t.ex. crystal disk info och se vad smart-värdena säger.

Tack för tipset!

Men ja det såg ju inte bra ut. Den säger "Hälsostatus: Dålig". Ska ja lägga upp en bild på rapporten eller visar den någon känslig information?

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Tack för tipset!

Men ja det såg ju inte bra ut. Den säger "Hälsostatus: Dålig". Ska ja lägga upp en bild på rapporten eller visar den någon känslig information?

Ta backup på det är rädd om omgående är mitt tips. Att det står "Hälsostatus: Dålig" kombinerat med dina problem låter som att disken är på väg att dö snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Tack för tipset!

Men ja det såg ju inte bra ut. Den säger "Hälsostatus: Dålig". Ska ja lägga upp en bild på rapporten eller visar den någon känslig information?

Den visar ingen känslig data, så det är bara att ladda upp bild om du vill.

Men som ovan nämnt, ta omgående backup på det du har på disken och kassera sen disken.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Så här ser det ut https://imgur.com/a/fFg2m79

Men ja det var ju trist. Köpte den för tre år sedan för att den förra också hade pajat. Har ju en disk från 2006 i datorn också men utan något viktigt på som tuggar på fint haha, gjordes dom bättre förr?

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Det finns säkert statistik på när hårddiskar var som bäst (jag tror de är rätt bra nu avseende fel per GB lagring, men de är ju mycket större också), men om jag får peka ut en sak så är kontakterna på moderna SATA-diskar mer glapp-benägna än äldre tiders IDE-diskar, efter mina erfarenheter.

Trådstartarens disk verkar efter en snabb koll på https://www.canvio.jp/en/support/download/hdd/ot_ihdd/p300.ht... vara av CMR-typ, vilket kan anses bättre än den andra moderna varianten SMR; återigen mina begränsade personliga erfarenheter : när en SMR-disk går sönder så går den sönder fort och rejält.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Hej,

Jag kör Windows 10 på en SSD och har en HDD för extra lagring. Datorn funkar fint när jag använder program och filer som är lagrade på SSD:n men sedan ungefär en vecka sedan går det knappt att läsa filer från min HDD.

I början av månaden uppdaterade jag från Windows 8 till 10 (just uppdaterade och ingen ny installation) vilket gick smärtfritt och jag märkte inte av några problem. Efter två veckor laddade jag ner en stor zip fil på HDD:n och försökte packa upp den men detta tog evigheter. Filhanteraren kraschade flera gånger och efter flera dagar gav jag upp. Efter det märkte jag att så fort jag försökte gå in på någon mapp på HDD:n gick allt väldigt trögt och när jag öppnar en mapp med bilder går diskanvändningen upp till 100% och den tuggar långsamt på. Jag kan öppna bilder och spela ljudfiler från den men allt går bara väldigt segt. Jag testade att spela upp en videofil men det var för krävande och den kom ingen vart.

Frågan är nu - har hårddisken blivit konstig av att jag uppdaterat till Windows 10, blev den konstig av att jag försökte packa upp zip-filen under flera dagar eller kan det varit så att jag dragit på mig ett virus som fanns i zip-filen?

Är det någon som har erfarenhet av detta eller har en aning om vad som kan vara fel?

Tack på förhand!

Har haft ett antal diskar som blivit extremt långsamma.
Det som har hänt då är att disken har varit igång men inte använts under lång tid (ca 6 månader *) så läshuvudena har varit positionerade över samma spår länge. Detta har förvärrats av vibrationer i chassit så att disken hela tiden måste kompensera för det. Då inte huvudena flyttar på sig tillräcklig så kan inte heller någon oljefilm i lagren upprätthållas och lagren skadas till slut.

Med skadade lager får sen disken problem med att hålla positionen över spåren. Skriver man dessutom på disken så riskerar man skriva sönder/skada närliggande spår.

Skulle här rekommendera att man kopierar ut de viktigaste filerna först, att göra en diskavbildning kan ta flera månader om det ens blir klart samt risk man ökar skadan ännu mer. Alternativet är att skicka den till dataräddningsföretag om man tycker det är värt det.

Kan vara värt att kopiera ut filerna med Linux så man inte riskerar att Windows kör en chkdsk eller motsvarande och gör saken värre.

DVS varva ned disken (eller parkera huvudena) om disken inte används på tex ett par timmar och minimera vibrationerna.

* Av 8 diskar i en raid-6 array hade tre st blivit dåliga. Öppnar man en sådan disk kan man ofta känna att lagringen för läs/skriv huvudena har blivit dålig.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan också vara mjukvaruproblem pga byte av os, jag hade provat disken med en nyinstallerad dator, har du inte en labbdator eller vill installera om på riktigt eller på en ny tom systemenhet så kör en fräsch livelinux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för tipsen! Det du säger @SAFA låter tyvärr väldigt troligt. Använder som sagt disken mest till lagring och de filerna pillar jag inte på alls egentligen. Sen har jag en del spel installerade med spelar väldigt sällan nuförtiden. Problemen uppstod ju också efter jag laddade ner 100GB så det stämmer det med. Sedan har jag en fläkt som ibland skorrar i chassit och gör oljud och vibrationer.

Nu när jag försöker rädda mina foton går det flesta filer alldeles utmärkt att föra över men vissa går segt och vissa vägrar helt, så det verkar som om det bara är vissa filer som har tagit skada.

Jag ska testa att köra en livelinux men jag spelade faktiskt ett spel som ligger på den problematiska disken efter uppdateringen till windows 10 och det gick bra, men nu går det inte att starta så det verkar som om problemen kom i alla fall några dagar efter uppdateringen.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Disken har bara varit igång 6000 timmar drygt - det är inget tid att tala om då de flesta brukar lätt passera 45000 timmar och relativt många kan nå både 80 och 90000 timmar - det under förutsättning att disken inte stängs av och startas hela tiden utan går kontinuerligt och när de stängs av så är de avstängda för en längre period per gång och när de varva upp så är det igång en längre period. - just start och stopp ofta, sliter... - om man ser dina värden verkar du ha kört 3 timmar och 52 minuter per gång.

nu skall det tåla fler starter än så innan problem - men att man inte låter disken bara gå och gå är en tänkbar faktor till den korta livslängden.

Den andra är vibrationer i chassie från tex. fläktar och/eller flertal inte så välbalanserade snurrdiskar samtidigt - här skiljer det sig mellan server och enterprise-diskar och konsumentdiskar i avseende tålighet mot vibrationer. Som redan nämnt så är det lagret bär läs/skriv armen som till slut får pitting i lagerbanorna mot kulorna när det står och skakar på samma läsposition hela tiden - dock brukar det inte ske märkbart inom 6000 timmar...

Om man tittar vidare i SMART så verkar det vara skrivning som skiter sig sista tiden - det fins inget om läsfel registrerat som inte har kunna felrättas till korrekt data (C6), sedan har det hittat 24 sektorer som upplevs veka men fortfarande läsbara (C5) - dessa försvinner igen om man skriver över sagda sektorer med ny data och resultat är endera lyckad skrivning eller reallokerad sektor.

På SATA-diskar så rättas tveksamma läsbara sektorer enbart direkt vid skrivning då det verifieras samtidigt som det skrivs med ett läshuvud bakom skrivhuvudet ett antal hundra nanometrar i avstånd - aldrig senare efter skrivning när det väl är gjort, hur många omläsningar som görs senare på en vek svårläsbar men rättningsbar sektor - skall man ha sådana funktioner med automatisk rättning av veka men läsbara sektorer så får man titta på SAS-diskar.

Med tanke på att C5 och C4 har skjutit ordentligt iväg i antal och förmodligen mestadels bara dina sista timmar så låter det som läshuvudfel eller att man har problem med skivans yta - och ett problem som existerat är tex. avdunstad olja från spindelmotorn försegling och labyrint-tätning - även om dessa droppar är extremt små så är dess storlek många gånger högre än läshuvudets normala flyghöjd (mindre än 10 nanometer) över diskytan och ställer till stora problem liknade att man kör en Ferrari på en motorcrossbana i +200 km/h

om man kör i linux i terminal med 'smartctrl -x /dev/sdx' där sdx är någon av sda, sdb sdc etc. och alternativen av vilka lagringar man har och kallas, kan fås fram med 'lsblk', så får man ofta ut mer information än standard SMART då det också fins en extended version av SMART som ibland kan berätta lite mer info.

---

Rädda ut så många filer du kan och när du nått värdens ända så blir det att försöka med 'ddrescue' under linux att få ut en diskimage av disken - se till att det är 3 filargument - inte 2, den tredje filargumentet håller reda på var den sökte sist och inte läser om redan läst data (som i nästa försök kan vara oläsbar) - utan den så börja den från början vid var start.

ddrescue är tillräckligt smart att hoppa över en bit vid områden som visar läsfel och försöker ta datat som är läsbar en bit efter och först i slutet av processen ger sig tillbaka på områdena med läsproblem och saxar sig in tätare och tätare till att det kanske är bara enskilda sektorer kvar som inte går att läsa oavsett antal försök.

det fins de som kört ddrescue halvårsvis på snurrdisk, som vid första skanning bara gav 50% läsbart - men ett halvår senare har nått 99.999% och bara fåtal sektorer den inte kunna tagit, vilket i många fall är betydelselösa och kan vara oanvänd utrymme på filsystemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan också vara mjukvaruproblem pga byte av os, jag hade provat disken med en nyinstallerad dator, har du inte en labbdator eller vill installera om på riktigt eller på en ny tom systemenhet så kör en fräsch livelinux.

Med tanke på SMART-datan lär det inte vara något annat än något fel på disken. Disken får ju inte omallokerade sektorer av mjukvarufel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Så här ser det ut https://imgur.com/a/fFg2m79

Men ja det var ju trist. Köpte den för tre år sedan för att den förra också hade pajat. Har ju en disk från 2006 i datorn också men utan något viktigt på som tuggar på fint haha, gjordes dom bättre förr?

Båda felen tyder på att disken försöker allokera om sektorer p.g.a fysiska fel på läs och skrivhuvudet.

För att kunna göra en återställning av disken så måste man kopiera ut informationen man vill rädda innan man återställer disken. Det område som felkod 05 syftar på är ett fysiskt fel som är förlorat för all framtid. Det andra felet (C5) kan möjligen räddas om logiken skrivs om. Lite som när man gjorde lågnivåformatering på gamla diskar. Frågan är om det är värt besväret, då det tar tid. Räkna 1 - 2 dygn per TB. Det här är inte samma sak som att formatera med verifiering.

Jag skulle oavsett räkna disken som opålitlig och endast använda den som slaskdisk alternativt tempkatalog eller swaputrymme.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon