Framedrops och svart bild - PSU-problem?

Permalänk
Medlem

Framedrops och svart bild - PSU-problem?

Hej!

Har problem med framedrops och att skärmen av och till blir helt svart i knappa sekunden. Sker bara vad jag tänkt på när man spelar något, ej när jag surfar eller använder word el liknande. Kört både FPS som Drg, GTFO men också ex Civ 6 - och tycker det skett sporadiskt vid de flesta spel men inte några gamla indiespel vad jag minns, ungefär någon/några gånger i timmen. Ljudet försvinner lustigt nog inte, utan både ljud från spel och Discord är kvar. Vid framedrops som sker oftare ner på 20-30 fps också bara någon sekund, ljud mm utan skillnad. Oftare nu än för något år sen när det först dök upp, men knappt lirat senaste året.

Kör en lite gammal setup med i7 4770k, 16 gb ram, och Gtx 1080. 3 SSD, varav en m2. En gaaammal, (14 år gammal insåg jag nyss också) PSU - Silver Power SP-SS500 500W.. Kör på en 1440p skärm.

Dragit in/ut kablar. Samma problem med olika drivrutiner till grafikkortet. Hade ett 1060 kort förut och minns inga sånna här problem då. Läste på inför jag köpte 1080 kortet för några år sen beggat och en 500w psu ’skulle räcka’ sades det.

När jag googlat och sökt här så verkar för klen PSU kunna ge liknande problem? Och insåg då att PSUn är lastgammal..! Borde man byta rakt av eller andra spontana åtgärder?
Om köpa ny PSU, vad i så fall? Spanat på byta CPU/mobo som ju också har ett tag på nacken - PSU som är lagom för en bättre beg CPU eller billigare typ Ryzen?

Tar tacksamt emot hjälp och tips
//Johan

Permalänk
Medlem

Det du kan testa göra är dra ner strömbudgeten och undervolta din GPU för att se om det påverkar det något. Om det ligger på gränsen så kanske det kan göra att du kan komma undan med att använda datorn lite längre (eller iaf göra den användbar tills du uppgraderar)

Använd MSI afterburner för att testa det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |