Konfigurering av ny Google Pixel 8 Pro går åt he***te...

Permalänk
Medlem

Konfigurering av ny Google Pixel 8 Pro går åt he***te...

Har någon lyckats konfigurera en Pixel 8 Pro och fått med SMS/MMS, enhetsinställningar etc. från den gama telefonen? En Sony Xperia 5 III i mitt fall.

Tror jag är inne på femte försöket nu. Det jobbiga är att man måste göra en fullständig systemåterställning för att det ska gå att kopiera data från den gamla telefonen.

Allt verkar gå bra vid kopieringen och får bekräftelse att allt är klart:

Men saknar SMS/MMS, samtalshistorik, enhetsinställningar. Apparna verkar dock ha installerats.

Jag har även testat att inte föra över filer och inställningar direkt från min gamla telefon utan istället använda den säkerhetskopia jag har på Google One, men det fungerar inte heller.

Jag är förundrad och förvånad över att det ska vara så svårt att få över data till en ny telefon. Google brukar ha rätt bra ordning på sin programvara, men det här är bland det sämsta jag varit med om. Vet inte om det är telefonen i sig eller om det är Android som ställer till det.

Jag prenumererar på Google One så har kontaktat Google-supporten, men den lämnar en del övrigt att önska. Totalt menlösa svar som man inte fattar något av. Inte jag i alla fall... Vet ärligt talat inte om jag mailar med en robot eller en riktig människa. Jag anar det första.

/F

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredH:

Har någon lyckats konfigurera en Pixel 8 Pro och fått med SMS/MMS, enhetsinställningar etc. från den gama telefonen? En Sony Xperia 5 III i mitt fall.

Tror jag är inne på femte försöket nu. Det jobbiga är att man måste göra en fullständig systemåterställning för att det ska gå att kopiera data från den gamla telefonen.

Allt verkar gå bra vid kopieringen och får bekräftelse att allt är klart:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Men saknar SMS/MMS, samtalshistorik, enhetsinställningar. Apparna verkar dock ha installerats.

Jag har även testat att inte föra över filer och inställningar direkt från min gamla telefon utan istället använda den säkerhetskopia jag har på Google One, men det fungerar inte heller.

Jag är förundrad och förvånad över att det ska vara så svårt att få över data till en ny telefon. Google brukar ha rätt bra ordning på sin programvara, men det här är bland det sämsta jag varit med om. Vet inte om det är telefonen i sig eller om det är Android som ställer till det.

Jag prenumererar på Google One så har kontaktat Google-supporten, men den lämnar en del övrigt att önska. Totalt menlösa svar som man inte fattar något av. Inte jag i alla fall... Vet ärligt talat inte om jag mailar med en robot eller en riktig människa. Jag anar det första.

/F

Måste du ha med allt? Du kan inte återställa bara apparna? Jag brukar sällan återställa SMS/MMS via Googles backup utan använder en annan app för SMS/MMS.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om det nu inte fungerar så borde det väll bara va att ladda ner en annan sms app som har stöd för sync och göra det den vägen? Har själv kört med handcent next sms tidigare just för den funktionen och lär finnas liknande även för telefon appen

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Absolut, det går alltid att lösa med tredjepartsapp. Och det går att parkoppla alla bluetoothenheter på nytt. Och det går att lägga in WIFI-lösenord och alla andra inställningar som försvunnit på nytt.

Men jag hade nog förväntat mig att detta skulle fungera problemfritt 2024 på en telefon för över 12 000:- från Google. Det är mycket snack om AI, men man verkar ha glömt bort de mest basala funktionerna.

Permalänk
Medlem

Du har inte prövat att bara vänta på att allt ska bli klart?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredH:

Absolut, det går alltid att lösa med tredjepartsapp. Och det går att parkoppla alla bluetoothenheter på nytt. Och det går att lägga in WIFI-lösenord och alla andra inställningar som försvunnit på nytt.

Men jag hade nog förväntat mig att detta skulle fungera problemfritt 2024 på en telefon för över 12 000:- från Google. Det är mycket snack om AI, men man verkar ha glömt bort de mest basala funktionerna.

Mig veterligen flyttas inte bluetoothenheterna med vid en återställning. Wi-Fi enheterna gör det, men vad jag vet gör inte bluetoothenheterna det. Och personligen kunde jag inte bry mig mindre om AI

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har väntat 24 timmar som det tydligen kan ta enligt Googles support. Vilket ju för övrigt är fullständigt hål i huvudet. Om jag får meddelandet att "Kopieringen är klar" och en bock vid Appar, SMS etc. så går det inte att tolka på annat sätt än att det är klart.

Jag är nästan mer förvånad än frustrerad. Det borde ligga i Googles intresse att göra övergången från en gammal till en ny telefon så smidig som möjligt så att folk köper den senaste modellen hela tiden.

Och det är bra mycket mer värt med ett smidigt telefonbyte än någon menlös och oanvändbar AI-feature.

Permalänk
Medlem

Jag håller ändå med dig i åsikten att det är onödigt struligt jämför med ett annat onämnt OS.

Däremot tror jag att ex Samsungs programvara för överföring är bättre än Googles. Men det hjälper inte dig. För mig jag körde "Sms backup and restore" sist jag bytte telefon, vilket var ett tag sedan. Trodde Google hade blivit bättre sedan dess.

I vilket fall så är programmet lätt att använda. Du får en backupfil som du får välja var du vill spara, typ dator, div molnlösningar osv. Sedan installerar du samma program på nya telefonen, väljer backupfilen så packar programmet upp alla sms åt dig på nya telefonen.

Spännande att det fortfarande ska behöva användas. Dom kanske ska lägga mer focus på grundläggande funktioner än "leksaker" tills det fungerar och finns

Med onämnt OS syftar jag på Ios. Är ingen apple användare själv, men måste ge dom att sådant här strul knappt finns.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Med onämnt OS syftar jag på Ios. Är ingen apple användare själv, men måste ge dom att sådant här strul knappt finns.

Möjligtvis inte återställningen, men iOS har sina problem med andra saker istället

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Jag håller ändå med dig i åsikten att det är onödigt struligt jämför med ett annat onämnt OS.

Det var extremt enkelt och fungerade helt felfritt när jag synkade från en Asus Zenfone 6 till Pixel 7a så det är inte alltid struligt. Kanske lagrar Sony SMS, kontakter o.s.v. på något icke-standard sätt som inte fungerar så bra vid synkning? Man får komma ihåg att det finns många dussintals tillverkade av Android-mobiler som alla kör lite olika standardappar och modifikationer av OS, medan Apple har fullständig kontroll över hela ekosystemet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Hade själv inga problem när jag gick från en gammal Xiaomi telefon till Google Pixel 6a. Hade telefonerna nära varandra och pixel telefonen frågade om jag ville flytta över data från min gamla sen var det klart efter en stund.

Då hade jag däremot tagit in Googles egna contact/message/phone app på min Xiaomi telefon då jag inte gillade deras. Så kan ha med det att göra (jag bara gissar på detta/rätta mig om jag har fel).

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det var extremt enkelt och fungerade helt felfritt när jag synkade från en Asus Zenfone 6 till Pixel 7a så det är inte alltid struligt. Kanske lagrar Sony SMS, kontakter o.s.v. på något icke-standard sätt som inte fungerar så bra vid synkning? Man får komma ihåg att det finns många dussintals tillverkade av Android-mobiler som alla kör lite olika standardappar och modifikationer av OS, medan Apple har fullständig kontroll över hela ekosystemet.

Sony använder Googles egna appar till det mesta, inkl meddelanden, telefon och kontakter.

Permalänk
Medlem

Hade ett långt chat med Google och blev till slut uppmanad att lämna tillbaka telefonen där jag köpte den och begära en replacement. Detta efter att support-personen pratat med sina "experter". Jag har inte haft en tanke på att det verkligen skulle vara fel på hårdvaran och är fortfarande långt ifrån övertygad, men blev ändå lite osäker nu. Var beredd att släppa den misslyckade kopieringen och köra på "SMS backup and restore", men nu är frågan om jag ska döda ännu mera tid genom att lämna in telefonen. Får garanterat ingen ny i handen, utan den ska väl till någon serviceverkstad etc.

Ångrar att jag inte körde "SMS backup and restore" på en gång och manuellt matade in enhetsinställningar etc. Krasst ekonomiskt har kostnaden för telefonen nästan dubblerats vid det här laget om jag räknar om timmarna jag ägnat åt detta till debiterade timmar för företaget, alltså mitt eget.