Låsa upp telefon låst via sim-kod

Permalänk
Medlem

Låsa upp telefon låst via sim-kod

Hejsan.

Jag jobbar idag som It-tekniker, där jag får in utrustning från användare som slutar/har slutat på ett
eller annat sätt.

Att återställa en dator är enkelt, men att återställa en telefon för att ev. använda på nytt är inte
riktigt lika enkelt. Vi använder generellt någon/några generationer äldre Samsung / Nokia / Motorola.

Jag får in telefoner på 3 sätt:

  1. Återställd. (Inga bekymmer, yay. )

  2. Telefoner låst med hårdvarulösenord, dvs sim / mönster att rita. satt i själva telefonen.
    Samtliga telefoner saknar SIM-kort.

  3. Telefoner låsta med konto typ Samsung / google eller liknande.

Gällande alternativ 2, är det någon som har ett förslag på tillvägagångssätt för att återställa telefoner
i detta skick? När man läser på, så verkar det ju helt klart finnas en del applikationer för att kanske
kunna nollställa denna status på egen hand. Om jag skulle kunna återställa även status 3 vore jag ju
inte ledsen, men jag är nöjd om jag fixar 2.

Jag har här och nu drygt 40 fullt funktionsdugliga telefoner, som känns resursvidrigt att bara kasta
och köpa nytt.

Idéer eller tankar?

Förtydligande kring problem.
Permalänk
Rekordmedlem

Pinkod kan rundas med puk-koden om du har den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Borde du inte kunna nuka dem enligt option 2?

https://support.google.com/android/answer/7663172?hl=en

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mikabob:

Hejsan.

Jag jobbar idag som It-tekniker, där jag får in utrustning från användare som slutar/har slutat på ett
eller annat sätt.

Att återställa en dator är enkelt, men att återställa en telefon för att ev. använda på nytt är inte
riktigt lika enkelt. Vi använder generellt någon/några generationer äldre Samsung / Nokia / Motorola.

Jag får in telefoner på 3 sätt:

  1. Återställd. (Inga bekymmer, yay. )

  2. Telefoner låst med sim / mönster att rita.

  3. Telefoner låsta med konto typ Samsung / google eller liknande.

Gällande alternativ 2, är det någon som har ett förslag på tillvägagångssätt för att återställa telefoner
i detta skick? När man läser på, så verkar det ju helt klart finnas en del applikationer för att kanske
kunna nollställa denna status på egen hand. Om jag skulle kunna återställa även status 3 vore jag ju
inte ledsen, men jag är nöjd om jag fixar 2.

Jag har här och nu drygt 40 fullt funktionsdugliga telefoner, som känns resursvidrigt att bara kasta
och köpa nytt.

Idéer eller tankar?

Sim-kortslåsta löser du med puk, att bara plocka ut simkortet eller återställa enheten så att E-sim försvinner.

Alt tre löser ni med korrekt inkopplade enheter i ert Google hanteringssystem. Finns säkert samma grej hos Apple.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Plocka ut simkort och starta mobilen i recovery läge sen fabriksåterställ

Brukar vara att man håller i power och volym upp eller ner medans man startar mobilen.

https://www.androidpolice.com/how-to-use-android-recovery-mod...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag förtydligade posten, jag menar "hårdvarulösenord" av typen 4sifrrig kod eller skärmmönster. Samtliga telefoner saknar simkort. Sorry för förvirringen.

rättstavning.
Permalänk

Tjo
Är de låste med ett goggle konto så försvinner inte det vid total återställning dock.(förstår det så ingen ska kunna "stjäla" telefonen)
Har även varit i kontakt med samsung genom försäljare som säger att de inte återställer telefoner med det problemet.
Men de kan kanske ha ändrat sig.
Dock punkt 2 borde lösa sig med återställning med volymknapp samt power knapp knepet.
//DK

Permalänk
Medlem

Ja det är viktigt att sätta upp en rutin för offboarding som även innefattar hantering utav mobiltelefoner numera, då både Apple och Google har implementerat stöldskyddsfunktioner som försvårar vid återställning. Det är viktigt att man tar bort konto-kopplingar på enheten innan man gör en fabriksåterställning.

Utgångsläge 2 på Android-enheter är lite drygt då detta innebär att du måste göra en fabriksåterställning via knapp-kombination för att komma in i systemet igen. Men då snubblar du på FRP eller Factory Reset Protection som Googles stöldskyddssystem kallas. Detta innebär att du då måste logga in med det Google-konto som senast var registrerat på enheten. Har du lite tur så var användaren schysst nog att ta bort Google-kontot, och i det läget så kommer en fabriksåterställning att resultera i en åter brukbar enhet.

Om du däremot hamnar i FRP-läget så är läget långt krångligare, då den enda korrekta vägen ur detta är att ange google-kontot och lösenordet för detta som senast användes på enheten, för att ens komma vidare. Det har funnits sårbarheter i äldre Android-versioner som har gjort det möjligt att gå runt FRP, men ingen one-fits-all lösning då det skulle sabotera stöldskyddet totalt.

Så rent krasst så är det bara att krypa till korset och kontakta senaste användaren av enheten och kolla om denne vill vara schysst nog och assistera med upplåsning av enheten. Denna problematik var väldigt vanlig med telefoner på andrahandsmarknaden (Tradera, Blocket osv) där när FRP blev en grej, då användarna som sålde sina gamla telefoner inte hade koll på att det var en dum grej att fabriksåterställa enheten utan att först ta bort kontona på enheten. En polare till mig gjorde detta misstaget, och han fick helt sonika ge ut sitt Google-lösenord till köparen, för att sedan byta ut detta omgående för att vara på säkra sidan att nya ägaren inte hade åtkomst till hans Google-konto.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se