Köp av privatperson i utlandet

Permalänk

Köp av privatperson i utlandet

Hej!
Hoppas detta är rätt del av forumet.
Jo det är så att jag hittat en komponent av en privatperson i Tyskland.
Det känns lite riskabelt men han föreslog "PayPal with buyer protection"
Jag har ingen erfarenhet av paypal är det någon som har erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Hej!
Hoppas detta är rätt del av forumet.
Jo det är så att jag hittat en komponent av en privatperson i Tyskland.
Det känns lite riskabelt men han föreslog "PayPal with buyer protection"
Jag har ingen erfarenhet av paypal är det någon som har erfarenhet av detta?

Ej råkat ut för det där jag behövt använda den men paypal har vad jag vet varit hyfsat bra med köp gällande fysiska produkter för den som köper.

Köpte själv en gång ett grafikkort från en tysk via reddit med paypal.

Se till bara att det ej är paypal friends and family, då ingår ej någon buyer protection.

Om du är villig att betala mer så kan ni ju ta affären via ebay, ebay och paypal betalningar är väldigt säkert om det är fysiska saker för den som köper.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Ej råkat ut för det där jag behövt använda den men paypal har vad jag vet varit hyfsat bra med köp gällande fysiska produkter för den som köper.

Köpte själv en gång ett grafikkort från en tysk via reddit med paypal.

Se till bara att det ej är paypal friends and family, då ingår ej någon buyer protection.

Om du är villig att betala mer så kan ni ju ta affären via ebay, ebay och paypal betalningar är väldigt säkert om det är fysiska saker för den som köper.

Tack så mycket för hjälpen.
Jag följde ditt tips ang ebay.de vi gjorde affär och jag betalde via paypal.
Så det borde väl vara safe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Tack så mycket för hjälpen.
Jag följde ditt tips ang ebay.de vi gjorde affär och jag betalde via paypal.
Så det borde väl vara safe?

Inget är safe tills du har varan i handen och allt är ok. Kan du verkligen inte köpa den grejen nånstans ?

Permalänk
Medlem

Så länge du inte betalar som friend and family är paypal rätt bra, om de ber om det så ska du vara på din vakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Tack så mycket för hjälpen.
Jag följde ditt tips ang ebay.de vi gjorde affär och jag betalde via paypal.
Så det borde väl vara safe?

Om via ebay samt om det är sån där buyers protection på sidan och att man betalar med paypal så är det väldigt säkert när det är fysiska produkter.

De brukar i stort sett alltid gå till köparens sida.

Tips är att spela in med video när du öppnar paketet, om det skulle vara något så skulle det därmed bli väldigt enkelt att ta ett ärende med ebay och paypal.

Paypal är bara risky om du använder friends and family som betalningsmetod då det alternativet betalar man ej för skydd - det är som swish.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Tack skq ni ha för alla svar.
Allt gick utmärkt

Jag tänkte passa på att fråga.
Nu är det så att jag ska sälja en cpu till en köpare i USA.
Han vill att jag ska skicka "försäkrat" jag har kollat runt på portnord och DHL men kan inte se något alternativ för detta.
Någon som har koll på detta och ev vilket bolag man ska välja?
Tack.

Permalänk

Ska vi köra på det?

Permalänk
Medlem

Om du skickar med ett vanligt postnord utlandspaket så har du en försäkring upp till ett visst värde, vill du ha mer så kan du köpa till extra värde. DHL har samma. Det kan ju vara bra att veta att ingen av dess organisationer har nån aning om vad en sak är värd och de har inte google på sina datorer så man får själv se till att kunna bevisa en varas värde med kopia på kvitto etc.

Paypal funkar faktiskt bra för utomlandsbetalningar, jag har använt det många gånger och även använt deras köpskydd.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Om du skickar med ett vanligt postnord utlandspaket så har du en försäkring upp till ett visst värde, vill du ha mer så kan du köpa till extra värde. DHL har samma.

Nu vet jag inte exakt, men det är i princip ingen försäkring med PostNord för begagnade varor och mellan privatpersoner, men det är det dom vill att man ska tro. Eventuell ersättning baseras typ på vikt och ger i princip ingenting.

Ingen aning om hur det fungerar med DHL, men UPS ville i alla fall inte ersätta uppenbara transportskadade köksluckor som morsan skickade till sig själv från Sverige till Spanien.

Edit: Ingen försäkring för begagnade varor: https://www.postnord.se/siteassets/pdf/villkor/forsakringsomf...

Edit 2: Ovan länk verkar endast vara för avtalskunder så det kanske inte gäller i detta fall. Kolla upp det noga först!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Tack så mycket för hjälpen.
Jag följde ditt tips ang ebay.de vi gjorde affär och jag betalde via paypal.
Så det borde väl vara safe?

Köpte nyligen en receiver från tyskland via ebay.com och betalade med paypal, inga problem för mig iallafall.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Tack ska ni ha.
Har suttit i timmar och lyckades hitta en bra lösning hos postnord.
Men jag förstår inte vad som är "postort" i usa.
Är det hela denna jag fick? "San Tan Valley, AZ" eller är det bara "AZ"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Tack ska ni ha.
Har suttit i timmar och lyckades hitta en bra lösning hos postnord.
Men jag förstår inte vad som är "postort" i usa.
Är det hela denna jag fick? "San Tan Valley, AZ" eller är det bara "AZ"?

https://www.unitedstateszipcodes.org/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Tack ska ni ha.
Har suttit i timmar och lyckades hitta en bra lösning hos postnord.
Men jag förstår inte vad som är "postort" i usa.
Är det hela denna jag fick? "San Tan Valley, AZ" eller är det bara "AZ"?

Om du ska fylla i postort borde det väl bara vara San Tan Valley.
AZ lär vara kort för delstaten Arizona. (som kanske redan är med nån annanstans i adressen?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Slog in postkoden jag fick och fick detta resultat
Post Office City: San Tan Valley, AZ.
Så då är det rätt att ange "San Tan Valley, AZ"som postort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Slog in postkoden jag fick och fick detta resultat
Post Office City: San Tan Valley, AZ.
Så då är det rätt att ange "San Tan Valley, AZ"som postort?

Namn på mottagaren
Adress
Postnummer(zip code) San Tan Valley,AZ

Resten hjälper personalen till med hos det postnord ombud du lämnar in paketet till.