Uppstart avbryts efter sekunder. Video finns.

Permalänk

Uppstart avbryts efter sekunder. Video finns.

TLDR: https://file.io/LYwTN0aaR7L0 Vilken komponent kan tänkas strula? OBS: Quicktime-format.

När jag skulle starta upp min gamla arbetsdator gick det si så där. Förra gången för något år sen gick det bra. Ej pillat på kablar till moderkortet efter det eller på nätaggregatet.

Vad som händer, som syns på videon, är att chassifläkten och GPU-fläkten börjar snurra. Sen stänger den av sig själv efter bara ett par sekunder. CPU-fläkten “gungar” till men snurrar inte runt. Jag får inte ens bild på skärmen och så här håller den på och loopar tills dess att jag stänger av den genon att hålla in powerknappen.

Jag har tagit av de fyra RAM-minnena och kört dem parvis i de olika slottarna. Första paret på kanal ett, sen kanal två. Andra paret på kanal ett o.s.v. Även provat att köra ett i taget.

Flyttat grafikkortet till en annan port, startat utan grafikkort.

Bytt batteri på CMOS (även om den fungerat tidigare med ett dött batteri och jag bara fått göra om alla BIOS-inställningar).

Tagit ut USB-enheterna (Unifying för tangentbordet, USB-minne för installationsmedia). Även kopplat ut systemhårddisken och startat utan.

Tagit av och monterat om CPU-kylaren då den satt lite löst. Rengjorde med isopropanaol och applicerade ny kylpasta.

Nätaggregatet är lätt att skylla på här. Kan det bara lägga av så när det inte ens varit inkopplat till vägguttag på säkert ett år? Det är precis som den tappat verkningsgrad och inte orkar driva.

Jag testade tre olika strömkablar i två olika eluttag. Har dessvärre inget PSU i reserv att testa med. Det enda jag kan göra är att testa med ett gammalt moderkort, så gammalt att det har DDR2. All form av felsökning och uteslutning är bra men är det värt besväret att byte av moderkort eller är solklart redan nu att det är PSU:s fel?

Där finns sex dioder för felkoder (två gröna, två orangea, två röda) men jag tror inte det hinner gå tillräckligt lång tid för att de ska ha någon relevans.

Även rengjort den med tryckluft.

Tanken är att jag ska se så det inte finns något kvar på gamla PATA-hårddiskar (som jag hittade när jag gick genom alla mina lådor) för att sen köra TrueNAS på den och ha den för backup vid behov. Inget som ska köras 24/7.

Vad tror ni är fel?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Uppdatering: Bytt till annat moderkort med annan processor. Det fick datorn att starta men jag hade ingen bild. Bytte grafikort och sen gick det. Installationen frös. Bytte hårddisk och sen kom jag längre i installationen. Den pågår nu.

Med andra ord är det inte nätaggregatets fel. Blir inte mer klok. RAM-minne kan orsaka systeminstabiltet men den startar knappt. Har ingen annan processor att testa med.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.