Vad från Realtek behöver man egentligen?

Permalänk

Vad från Realtek behöver man egentligen?

Hej! Har länge funderat på allt som Realtek lägger till när man ska installera deras drivare.

Kör Win 11 och har ett B450-F och har hämtat drivarna från Asus sida, så det är en "bundle" märkte jag...

Just nu har jag:

Sonic Studio
Sonic Suite Companion (för att hålla koll på uppdateringar, antar jag).
Realtek Audio Console
Sonic Radar tog jag bort direkt.

Jag använder sällan effekter och eq från dessa på program. Vad jag däremot önskar är att snabbt kunna byta ut-enhet, som nu görs via Win-tangenten + Ctrl och "V".

Förvinner den funktionaliteten om jag tar bort något eller några Realtek program?

Vad är det jag behöver?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Allt du behöver egentligen är drivaren.

De andra möjliggör som du säger lite extra funktioner i utbyte mot att ha ett extra program igång.

Men är det inget du behöver räcker det med bara drivaren direkt från realteks hemsida.
Jag har nog inte installerat mjukvara för ljudkortet utöver drivaren sen början på 2000 och inget jag saknat hittills.

Angående att kunna byta med knappkomando viste jag i te om att det fanns men samtidigt har jag bara 1 ljudutgång aktiv så har inte behovet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Allt du behöver egentligen är drivaren.

De andra möjliggör som du säger lite extra funktioner i utbyte mot att ha ett extra program igång.

Men är det inget du behöver räcker det med bara drivaren direkt från realteks hemsida.
Jag har nog inte installerat mjukvara för ljudkortet utöver drivaren sen början på 2000 och inget jag saknat hittills.

Angående att kunna byta med knappkomando viste jag i te om att det fanns men samtidigt har jag bara 1 ljudutgång aktiv så har inte behovet.

Hehe...tror bara det dyker upp om du har två eller flera val av utgångar med.

Känner bara att dessa appar är så uselt utformade, och då uttrycker jag mig milt.
Att inte Realtek någon gång ska lära sig. Suck...

Okej, men jag kan installera dessa saker, då? Kommer drivarna att ligga kvar?
Sen har jag alltid undrat - och aldrig fattat- var jag hittar senaste drivrutinerna för just min krets (den på mitt b450-f) och om de som ligger på Asus hemsida verkligen är de senaste? Även här känns Realtek...mysko. Hittat nån sidda med raddor av drivare men det framgår inte till vad de ska användas.

Sen har vi deras egna ASIO....men så mörka ska vi inte bli, så det tar vi en annan gång. Tur att Asio4All - oftast - funkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Hehe...tror bara det dyker upp om du har två eller flera val av utgångar med.

Känner bara att dessa appar är så uselt utformade, och då uttrycker jag mig milt.
Att inte Realtek någon gång ska lära sig. Suck...

Okej, men jag kan installera dessa saker, då? Kommer drivarna att ligga kvar?
Sen har jag alltid undrat - och aldrig fattat- var jag hittar senaste drivrutinerna för just min krets (den på mitt b450-f) och om de som ligger på Asus hemsida verkligen är de senaste? Även här känns Realtek...mysko. Hittat nån sidda med raddor av drivare men det framgår inte till vad de ska användas.

Sen har vi deras egna ASIO....men så mörka ska vi inte bli, så det tar vi en annan gång. Tur att Asio4All - oftast - funkar.

Den på asus sida är ofta utdaterad speciellt på modeller som slutat säljas.
Ganska troligt att den du får via windows update är nyare t.om.

Är nog rätt sida du hittat och du behöver veta vilken realtekkrets som sitter på ditt moderkort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Enklast är att ladda hem allt, packa upp installationsfilen (brukar gå med winrar eller kanske med windows egna inbyggda packateringsstöd) och välja sök i enhetshanteraren så går det att söka och installera endast drivrutinen.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Den på asus sida är ofta utdaterad speciellt på modeller som slutat säljas.
Ganska troligt att den du får via windows update är nyare t.om.

Är nog rätt sida du hittat och du behöver veta vilken realtekkrets som sitter på ditt moderkort.

Vet förresten inte om jag sett någon vanlig drivrutin i windows update... Är det nån inställning?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Allt du behöver egentligen är drivaren.

De andra möjliggör som du säger lite extra funktioner i utbyte mot att ha ett extra program igång.

Men är det inget du behöver räcker det med bara drivaren direkt från realteks hemsida.
Jag har nog inte installerat mjukvara för ljudkortet utöver drivaren sen början på 2000 och inget jag saknat hittills.

Angående att kunna byta med knappkomando viste jag i te om att det fanns men samtidigt har jag bara 1 ljudutgång aktiv så har inte behovet.

Var hittar du/ni nya drivare hos Realtek (tacksam för länk)? Jag har inte lyckats hitta nya där på flera år, utan fått nöja mig med moderkortstillverkaren.

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Vet förresten inte om jag sett någon vanlig drivrutin i windows update... Är det nån inställning?

ne

du går in i device manager öppnar ditt ljudkort sök efter uppdaterad drivrutin och låt den använda windows update för att leta drivrutin.

ditt moderkort verkar ha ett realtek alc1220 chip enligt vad jag hittade.

drivare finns här
https://www.realtek.com/en/component/zoo/category/pc-audio-co...

drivaren verkar dock inte uppdaterats sen 2017 vad det ser ut som.

så är den från Asus nyare så är det troligen samma drivare fast med asus paketerade mjukvara som är nyare än det.

och troligen därför windows update inte hittar några nyare drivare om du har asus varianten installerad då de faktiska drivaren är närmre 7 år gammal och troligen samma som windows update hittar som senaste drivaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows