Fysisk dimmer som även fungerar att styras via Home Assistant

Permalänk
Medlem

Lite OT eftersom du söker WiFi men då det varit på tal så har jag erfarenhet av dessa:
https://www.m.nu/dimmer-zigbee/vriddimmer-med-pushingang-zigb...
Funkar bra, har inga ändlägen och det går att sätta startup brightness vilket är ett stort plus eftersom vissa ledlampor går att dimma långt ner när de väl är tända men de kan inte tändas på den låga nivån. Dimmern ger dom en liten knuff på högre styrka i någon halv sekund och dimmar sedan ner till nivån som var satt innan när man ska tända.
Enda klagomålet jag har på just dessa är att på 2 av 3 så roterar inte hjulet så fritt som man skulle önska. I vissa lägen känns det som det gnider emot chassit.
Letade mycket bland olika vriddimmers innan jag köpte mina men såg aldrig några som körde WiFi tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Kollade för några år sedan efter en dimmer som både kunde fungera som en vanlig fysisk dimmer, dock utan ändlägen , och även styra smart, och det jag hittade då var det du fått tips om med Zigbee osv.

Men jag ville då, o vill alltmer, ha wifi, möjligen även bluetooth LE , och hittade då ingen. Däremot en massa där man kan styra det smart o sedan ha knappsats eller vredsats "brevid".

Tycker det är ett missat tillfälle, både fysisk dimmer som man är van vid, och smart funktion men via Wifi, hade varit kanon.

Följer din tråd för o se om något bra tips dyker upp, beklagar att jag inte hittat något, även om jag inte hårdgrävt.

Har vänner som håller på Sonoff och/eller espgrejor, men just denna variant har inte de heller sett än.
(få allt i ett kanske bör understrykas, jag vet om de andra lösningarna som många så eminent nämnt här)

https://www.inet.se/produkt/8309902/nedis-zigbee-ble-gateway-...

Kör denna som fungerar både med Zigbee, Wifi, BLE. Testat om fungerar även med Wifi nere, och både fysiska knappar att styra med, och såväl asistent i mobil + i app fungerar för mig. Det + Smartlife lampor, har gjort det funkat bra för tänkt ändamål.

Värt att testa kanske ?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av durrav:

Det finns inget vred till den dimmern du länkade till. Eftersom han har en vriddimmer där idag så får man enligt reglerna byta till en annan vriddimmer själv och slipper därför anlita en elektriker. Ska man sätta in en inbyggnadspuck och med återfjärdrande knapp så är förändringen så pass stor att man inte får göra det själv.

Ok, då är jag med, å andra sidan så utför man ju i princip samma elektriska manöver så det där lät ju intressant.

Tredje gången gillt för mig här då.

Denna? https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

En sak till som vore bra skulle ju vara att det gick att ställa in startnivån på ljuset så att lampan i fråga alltid tänds med en förutbestämd ljusnivå när man trycker på dimmervredet.

Lite som med denna då som man kan justera lägsta läget samt startläge.
Sunricher Smart Zigbee-dimmer

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se