PC hittar inte hårddisk via mobile rack

Permalänk
Medlem

PC hittar inte hårddisk via mobile rack

Hej, Har en W10-burk med HDD-slot, för snabbskifte. Häromdan tog jag ut den som jag brukar ha och körde sen utan några dar. Sen stoppade jag in den igen och nu hittas den inte i explorer. WTF? Jag har använt denna för att snabbt byta mellan olika HDD:s i många år och nu funkar det helt plötsligt inte. Kollar jag i device manager, så ser jag den inte och det verkar inte gå att få kontakt med den. Testade en extern HDD-hållare och då funkade det, då den dök upp. Testade då både med USB och SATA. Testat två olika HDD och bägge funkar via den externa, så diskarna är ok.
Testade även att koppla utan mobile-rack och direkt till HDD (se bild), men no luck.

Kan nåt i Win, BIOS etc ha ändrats? SATA-Kabeln kan väl inte bara ge upp? Någon som har några bra tips, innan jag börjar riva ned skiten....

Visa signatur

Don´t call me stupid!

Permalänk
Medlem
Citat:

SATA-Kabeln kan väl inte bara ge upp?

Varför inte? Testa med en annan. Kör uteslutningsmetoden helt enkelt, testa annan port på moderkortet o.s.v. Spinner den ens upp?

Permalänk
Medlem

Testade en annan port på moderkortet, funkade inte. Switchade kabel mellan mobilrack och blueray och då funkade det. Fast nu har jag inte blueraybrännaren tillgänglig, men den använder man ju sällan ändå. Kabeln kass alltså. Helt otroligt.

Visa signatur

Don´t call me stupid!

Permalänk
Medlem

En SATA-kabel kostar under 100kr.

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen en rent mekaniskt och/eller nötningsrelaterat problem i kassetten:

hur ser kontaktytorna ut på kontakterna - är de genomnötta genom guldlagret och börja skrapa på nickel/kopparen under och det bildats oxider som ger dålig kontakt (du behöver en monterings-mickroskåp för att se sådant, kanske kan se något av det med en lupp)??

Vidare att det inte av mekaniska orsaker (dvs. vid in och utmatning av disken) har skadat eller brutit upp element i kontakt eller kontaktbrunn.

Guldlager på sådana kontaktdon som tex. PCIe-slot, - kontaktlister på PCIe-korten - SATA-kontakten på snurrdisken, dess kablar och moderkortskontakter (om disken inte sitter i en caddy med egen mellankontakt) brukar inte vara tjockare än för 10 - 50 matningar totalt över produktens livstid. Guld är dyrt så man minimerar lagret så mycket det går med tänkta användningsområde och tex. en SATA-kontakt eller kontakttungorna på en PCIe-kort matas inte mer än 10 gånger under sin livstid för mer än 99% av alla hårddiskar och därför har man inte mycket tjockare lager än så.

För kontakttyper som är tänkta att använda ofta med flera tusen matningar som USB-C så har man tjockare lager guld på sina kontaktfingrar och fjäderstift/hylsor som gnider mot kontaktytorna.

kontakter med bara tennade stift är inte gjord för speciellt många matningar och också problem med åldersrelaterad glapp senare och det kan ge varmgång i tex strömförsörjningskontakter under användning för att tennet oxideras och övergångsresistansen ökar med tiden.

små vibrationer från fläktar/snurrdiskar etc. som gör att det hela tiden rör sig en smula i kontaktpunkterna hela tiden snabbar på genomnötningen och oxidbildningen i kontaktpunkterna när man väl gått igenom guldlagret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackwolf:

Testade en annan port på moderkortet, funkade inte. Switchade kabel mellan mobilrack och blueray och då funkade det. Fast nu har jag inte blueraybrännaren tillgänglig, men den använder man ju sällan ändå. Kabeln kass alltså. Helt otroligt.

Kan ju ibland räcka att vända på kabeln, prova på det till brännaren. Men, borde gå att köpa billigt så bra det löste sig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave